סוכנות החלל האמריקנית נאס"א הודיעה הלילה (יום ה') כי במהלך החודש הבא היא תחשוף תמונה של "המקום הכי עמוק שצולם ביקום". מדובר בתמונה שצילם טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב, ששוגר לחלל בדצמבר האחרון ולאחר כיולים ובדיקות הוא החל לפעול לאחרונה.


לפי אתר space.com, בנאס"א לא ציינו מה תיעד טלסקופ החלל, אבל ראש סוכנות החלל האמריקנית ביל נלסון אמר כי התמונה "תציג את האובייקטים המוקדמים ביותר שנראו עד כה". נלסון הוסיף: "זה רחוק יותר ממה שהאנושות ראתה אי פעם בעבר, ואנחנו רק מתחילים להבין מה הטלסקופ יכול לעשות". התמונה תיחשף ככל הנראה ב-12 ביולי.
עד כה התמונה העמוקה ביותר בחלל צולמה על ידי טלסקופ החלל האבל, שתיעד גלקסיות שנוצרו רק כמה מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול.
ג'יימס ווב הוא טלסקופ אופטי, אבל בניגוד לטלסקופים המוכרים לנו, המראות שלו אינן סגורות בתוך צינור. הוא מעוצב כמו טלקסופ רדיו, והמראה הגדולה מתפקדת כמו צלחת לוויין ומרכזת את האור המגיע אליה. המראה מורכבת מ-18 מראות משושות, כל אחת בקוטר 1.32 מטר, המסודרות בשני מעגלים: שש מראות סביב מרכז המראה, ועוד 12 מראות סביבן. יחד הן יוצרות מראה קעורה במקצת, בקוטר 6.5 מטרים. המראות עשויות מבריליום, ומצופות בשכבה דקיקה מאוד של זהב, שעובייה 100 ננומטר בלבד, כלומר 0.0001 מילימטר. הוא כה דקיק, שאפילו על פני כל שטח המראה, יותר מ-25 מטר רבוע, מדובר בסך הכל על פחות מ-50 גרם של זהב.
1 צפייה בגלריה
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
(הדמיה: נאס"א)
טלסקופ החלל החדש פועל מנקודת L2, אחת מחמש נקודות לגראנז' (Lagrange points), שבהן הכבידה של שני גופים - במקרה זה כדור הארץ והשמש - מבטלת זו את זו. L2 נמצאת בצד של כדור הארץ הנגדי לשמש, בערך במרחק 1.5 מיליון קילומטר מכדור הארץ, פי ארבעה רחוק יותר מהירח.
רשמית, טלסקופ ג'יימס וובּ הוא שיתוף פעולה בין סוכנויות החלל של ארצות הברית, האיחוד האירופי וקנדה. בפועל הרוב המוחלט של המימון, יותר מ-90 אחוז, נופל על כתפיהם של משלמי המיסים בארצות הברית. מתוך עלות מצטברת של קרוב ל-11 מיליארד דולר, האיחוד האירופי תרם כ-850 מיליון, כולל שיגור הטלסקופ, והסוכנות הקנדית כ-150 מיליון. הרוב המכריע של העלות הושקע בתכנון הטלסקופ ובפיתוחו, והעלות של הפעלתו בחלל צפויה להיות "רק" כמה מאות מיליוני דולרים.