כמות המתאן שנפלטה על ידי תעשיית הדלקים המאובנים האמירה והגיעה ב-2023 כמעט לשיא שנקבע ב-2019. צמצום פליטת המתאן - גז חממה שני רק לפחמן דו-חמצני בתרומתו להתחממות כדור הארץ - חיונית לעמידה ביעדים בינלאומיים בנושא שינויי האקלים.
מדוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) עולה כי אי בלימת פליטות מתאן כתוצאה מתעשיות הנפט והגז, מהווה החמצת הזדמנות בהפחתת ומניעת הפליטות של גז החממה, שנחשב חזק ביותר בטווח הקצר. "פליטות מתאן מפעילות דלקים מאובנים (תעשיית הנפט והגז) נותרו גבוהות באופן בלתי מתקבל על הדעת. אין סיבה שהפליטות יישארו גבוהות כל כך", אמר טים גולד, כלכלן האנרגיה הראשי של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, לקראת פרסום הדוח השנתי.
3 צפייה בגלריה
דליפות מתאן מתעשיות הנפט והגז
דליפות מתאן מתעשיות הנפט והגז
דליפות מתאן מתעשיות הנפט והגז
(צילום: AFP)
מתאן אחראי לכ-30% מההתחממות הגלובלית כיום, כך עולה מנתוני התוכנית הסביבתית של האו"ם. בעוד שכ-40% מהמתאן משתחררים ממקורות טבעיים, בעיקר אדמות ביצות, הפעילויות האנושיות אחראיות ליתר הפליטות. החקלאות ואתרי פסולת הם המקור העיקרי, אך גם למגזר האנרגיה יש תרומה לא מבוטלת לכך.
בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה מתמדת בפליטות המתאן המזהמות, שכן אשתקד נפלטו כמעט 120 מיליון טונות - עלייה קטנה בהשוואה ל-2022, אך קרובה לשיא שנקבע ב-2019, אז נאמדה פליטת המתאן בכ-130 מיליון טונות. על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, לשם הגבלת עליית הטמפרטורה העולמית לרמות מוסכמות בינלאומיות, נדרשת הפחתה של פליטת מתאן מדלקים מאובנים בשיעור של 75% עד 2030.
שני שלישים מפליטת מתאן מדלקים מאובנים מגיעים מ-10 מדינות בלבד. סין מובילה בפליטת מתאן כתוצאה מייצור פחם, בעוד שארה"ב ורוסיה מייצרות את מירב הפליטות כתוצאה מתעשיית הנפט והגז. לעומת זאת, ישנן מדינות שפולטות כמות נמוכה של מתאן ביחס לאחרות, דוגמת נורבגיה, ונצואלה וטורקמניסטן.
3 צפייה בגלריה
עבודות במכרה פחם, מה שמוביל לפליטת מתאן
עבודות במכרה פחם, מה שמוביל לפליטת מתאן
עבודות במכרה פחם, מה שמוביל לפליטת מתאן
(צילום: Shutterstock)
על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, אירוע שתרם לעלייה בפליטת המתאן אשתקד היה קידוחי בארות נפט בקזחסטן שנמשכו יותר מ-200 ימים. יחד עם זאת, התקווה היא שבאמצעות ניטור לווייני יתאפשר מעקב טוב יותר אחר הפליטות המזהמות, מה שיהפוך את שנת 2024 (כך מקווים המומחים) לקו פרשת המים בדרך לעתיד נקי יותר.
מתאן הוא הרבה יותר חזק מפחמן דו-חמצני בכל הנוגע ללכידת חום באטמוספרה, אך קצר טווח יחסית, מה שהופך אותו ליעד מרכזי עבור מדינות שרוצות לצמצם את הפליטות במהירות ולהאט את שינויי האקלים. יותר מ-150 מדינות - כולל אזרבייג'ן, שעתידה לארח את ועידת האקלים של האו"ם שתתכנס בבאקו בין 24-11 בנובמבר (COP29) - הבטיחו להפחית את פליטת המתאן שלהן בשיעור של 30% עד 2030.
חברות הנפט והגז התחייבו גם הן לצמצם את פליטת המתאן עד 2050, אם כי ההתחייבויות הללו לא מגובות בתוכניות מפורטות. חברי צוות החשיבה הסביבתי ללא מטרות רווח מטעם ארגון אמבר (Ember) הבריטי, שאוסף ומנתח נתונים על תעשיית הפחם והחשמל העולמית, תוך בחינת השפעתה על האקלים, טענו כי פליטת המתאן כתוצאה מתעשייה זו מוכיחה כי ישנה התעלמות מההתחייבויות, על אף שניתן לצמצם את הנזק הסביבתי בעלות נמוכה יחסית.
3 צפייה בגלריה
תעשיות הנפט והגז שגורמות לפליטת מתאן
תעשיות הנפט והגז שגורמות לפליטת מתאן
תעשיות הנפט והגז שגורמות לפליטת מתאן
(צילום: Shutterstock)
"יש היום טכנולוגיות חסכוניות זמינות, כך שהעלות של צמצום פליטת המתאן, כתוצאה מתעשיית הפחם למשל, היא נמוכה", אמרה ד"ר סבינה אסן, אנליסטית מתאן באמבר, שדבריה עולים בקנה אחד עם מספר מחקרים לפיהם פליטות המתאן העולמיות כתוצאה מכריית פחם נעות בין 60-30 מיליון טונות בשנה, נתון שמדגיש עוד יותר את הצורך לתת את הדעת על נושא רב חשיבות זה. כל שנותר כעת, הוא לגלות האם מגמת העלייה בשנים האחרונות בכל נוגע לפליטת המתאן העולמית תימשך, או שמא יינקטו הפעולות הנחוצות כל כך לבלימתה.