מצוף מחקר ישראלי, שמשמש את אוניברסיטת חיפה, מצא את דרכו לאזור העיר צור בלבנון. ייתכן כי החזרה שלו לישראל תוכל להיעשות רק באמצעות התערבות של האו"ם, גם בתקופה רגישה זו.
אתמול (יום ג') פורסם ברשתות בלבנון כי דייג לבנוני מצא בים, באזור אבו אל-אסווד צפונית לעיר צור, מצוף צהוב ועליו כיתוב בעברית. לפרסומים בלבנון צורף סרטון של המצוף ונכתב כי הצבא הלבנוני גרר אותו לנמל צור.
2 צפייה בגלריה
המצוף שנסחף לאזור החוף בצור
המצוף שנסחף לאזור החוף בצור
המצוף שנסחף לאזור החוף בצור
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
בלבנון העריכו כי מדובר במצוף שמשמש למחקרים של חקלאות ימית בישראל, שנסחף בסערה האחרונה צפונה. בסרטון ניתן גם לראות את סמל אוניברסיטת חיפה על המצוף.
פרופסור רועי דיאמנט, מהחוג לטכנולוגיות ימיות בבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, סיפר כי גילה אתמול דרך סרטונים שהגיעו אליו כי המצוף של החוג הגיע ללבנון.
לדבריו, המצוף הוא חלק מפרויקט שנקרא Themo של אוניברסיטת חיפה יחד עם אוניברסיטה בטקסס. הפרויקט כולל מספר מצופים ומערכי ניטור, המוצבים בים. המצוף שנסחף ללבנון, לפי פרופ' דיאמנט, היה ממוקם 11 ק"מ מערבית לשבי ציון.
מדובר במצוף על מימי, שמעוגן לקרקעית הים ועליו מותקנים חיישנים במקומות שונים, המאפשרים איסוף ארוך טווח של נתונים כמו מליחות, גובה גלים, רמת חמצן במים ועוד. המידע שמתקבל מהחיישנים האלה, אם הכל פועל כמתוכנן, חופשי ונגיש להורדה. בגלל המצב הביטחוני בצפון לא היה ניתן להגיע למצוף בחודשים האחרונים על מנת לתחזק אותו, לכן לא ניתן לדעת מדוע הוא התנתק ממיקומו.
2 צפייה בגלריה
סמל אוניברסיטת חיפה על המצוף
סמל אוניברסיטת חיפה על המצוף
סמל אוניברסיטת חיפה על המצוף
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
פרופ' דיאמנט סיפר כיצד גילו החוקרים שהמצוף אבד: "יש על המצוף מערכת AIS, כמו שיש על סירות (מערכת מעקב אוטומטי) והיא הפסיקה לעבוד. בגלל המצב הביטחוני, חיל הים הוא זה שנתן לנו את הביטחון שהמצוף עדיין שם ובשלב מסוים הוא כבר לא היה במקום שלו והבנו שהוא חצה את הגבול".
החוקר הוסיף כי לא מדובר במצוף הראשון שנסחף להם ללבנון. אירוע דומה קרה בחוג לפני כארבע שנים, כשמצוף נסחף והגיע עד ביירות. לבסוף, אחרי סיוע של האו"ם הצליחו להחזיר אותו לישראל. המצוף שהוחזר מלבנון ישמש ככל הנראה כעת כמצוף חלופי לזה שהגיע לצור, כדי שלא ייווצר פער גדול מדי במדידת הנתונים.
פרופ' דיאמנט הוסיף כי גם עכשיו הוא וצוותו מתכננים, למרות המצב הביטחוני הרגיש עם לבנון, לנסות ולפנות לאו"ם על מנת לקבל את המצוף בחזרה. לדבריו, מפני שמדובר בפרויקט משותף עם גורמים בארה"ב ייתכן ויהיה קל יותר להחזיר אותו לישראל.