פוקנה (מין של יונק ימי הדומה לדולפין) מת בשבדיה בחודש יוני האחרון, לאחר שנדבק בשפעת העופות. באיגוד הווטרינרי הלאומי של שבדיה אמרו בשבוע שעבר כי זו הפעם הראשונה שבה פוקנה מת משפעת העופות.
1 צפייה בגלריה
פונקה
פונקה
פוקנה
(צילום: shutterstock)
"ככל שידוע לנו זה המקרה הראשון המאושר בעולם של שפעת העופות בפוקנה", אמרה הווטרינרית אלינה תורסון. "סביר להניח שהופנקה היה במגע עם ציפורים נגועות".
הזכר הצעיר נמצא בחוף במערב שבדיה בחודש יוני. למרות המאמצים להחזיר אותו למים, הוא מת בשל תשישות. בנתיחה לאחר המוות נמצא כי הוא חלה בשפעת העופות.
"בניגוד לכלבי ים, שבהם התגלו מחלות שנגרמו על ידי נגיפים כאלה מספר פעמים, היו רק קומץ דיווחים על נגיף שפת בקרב לווייתנאים" הוסיפה תורסון.
במכון הווטרינרי הלאומי בשבדיה אמרו כי נגיף שפעת העופות התגלה בעבר גם בקרב יונקים אחרים, כולל שועלים אדומים, לוטרון ובואשים. באירופה ובצפון אמריקה יש כיום התפרצות גדולה של שפעת העופות בקרב עופות בר.
בישראל נערכים להגעת הנגיף בעונת הנדידה. בנדידת הסתיו הקודמת (2021), אירעה בישראל התפרצות של שפעת העופות שגרמה להמתת יותר ממיליון תרנגולים ולמותם של כ-8,000 עגורים. השפעת התפרצה ב-20 מוקדים ברחבי הארץ, כשהבולטים שבהם: משקי ההטלה במושב מרגליות ואגמון החולה.