שני תושבי כפר מנדא תיעדו היום (שבת) נחש תלום קשקשים מקיא בשלמותו זעמן שחור. צפו בתיעוד:


שני הצעירים שתיעדו את המחזה המדהים הם חוסין זידאן והאני מוראד. מוראד סיפר, שראה את הנחש הארוך יוצא מאחורי גדר: "זה היה מדהים ומפחיד באותו זמן. לא צפינו שזה יקרה. האמת חשבנו להציל את הנחש שנבלע, אבל ללא הצלחה".
אביעד בר, זאולוג ברשות הטבע והגנים, הסביר: "כשנחשים בסטרס והקיבה שלהם מלאה - הם נוטים להקיא את הטרף. כואב הלב על הארוחה שפספס, היא הייתה מסדרת אותו לשנת החורף".
בר הוסיף כי "הטורף הוא ממין תת ארסי והנטרף לא ארסי". ברשות הטבע והגנים מדגישים כי כלל הנחשים הינם מוגנים ואסור לפגוע בהם.
1 צפייה בגלריה
תלום קשקשים מקיא זעמן שחור
תלום קשקשים מקיא זעמן שחור
תלום קשקשים מקיא זעמן שחור
(צילום: האני מוראד וחוסין זידאן)
באתר רשות הטבע והגנים נכתב כי תלום קשקשים הוא נחש גדול ומרשים ואורך נחש בוגר הוא כשני מטרים. בפרטים בוגרים גוון הגב חום אחיד, ולעתים אזור העורף והראש בגוון אדמדם חלוד. בפרטים צעירים הגב מנוקד בכתמים כהים ובהירים. מגני הראש מעל העין בולטים ויוצרים מבנה של “גבות”, העיניים גדולות והאישונים עגולים. סימן ההיכר של המין הוא “תלם” במרכזו של כל אחד מקשקשי הגוף, והוא מקל על הגדרת נשלים של מין זה הנמצאים בשדה.
בישראל הוא נמצא מקו באר שבע וצפונה. מדובר בנחש זריז המאכלס בתי גידול ים תיכונים מגוונים, כולל חולות. הפעילות יומית מובהקת. לתלום הקשקשים המצוי יכולת טיפוס טובה ולעתים נצפה על גדרות, שיחים ועצים. הראייה טובה ובעת חיפוש מזון או סכנה נוטה להרים את פלג גופו הקדמי. התזונה כוללת ציפורים, לטאות, נחשים ומכרסמים. מסוגל לטרוף פרטי מזון גדולים משמעותית מגופו. הביצים מוטלות בחודשים יולי-אוגוסט, בכל תטולה 81-4 ביצים והן בוקעות כחודשיים לאחר ההטלה.