התקציב שאושר לא הועבר - והנשרים ממשיך למות מהרעלות: נשר נוסף נמצא היום (א') ללא רוח חיים בעין זיק בבקעת צין. זהו הנשר הבוגר החמישי שמת באירוע ההרעלה הנוכחי, לאחר שבשבוע שעבר נמצאו ארבעה נשרים בוגרים ושני גוזלים כשהם מתים באזור הדרום. ברשות הטבע והגנים אמרו כי הנשר, T54, מת כתוצאה מאכילה של אותו הפגר של חיה שטופלה בתרופה וולטרן (דיקלופנאק) הקטלנית לנשרים.
2 צפייה בגלריה
הנשר T54. טורפים הזיזו ככל הנראה את הפגר לאזור עם קליטה
הנשר T54. טורפים הזיזו ככל הנראה את הפגר לאזור עם קליטה
הנשר T54. טורפים הזיזו ככל הנראה את הפגר לאזור עם קליטה
( צילום: גיל לפידות רשות הטבע והגנים)
כבר עשרה ימים ש-T54 לא שידר באמצעות המשדר שמחובר לגופו, והיה חשד כי נפגע גם כן באירוע ההרעלה ליד ירוחם. הנשר שבקע בשנת 2016 ומאז נמצא במעקב צמוד של רשות הטבע והגנים, ככל הנראה מת כבר ב-5 במרץ, אך בשל מיקומו לא נוצר קשר סלולרי עם המשדר.
ככל הנראה טורפים הזיזו את הפגר, שמוטל למרגלות מצוק הקינון, למקום עם קליטה וכתוצאה מכך המשדר נקלט סוף סוף ושידר את הבשורה המרה על מות הנשר.
אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, אמר: "אנחנו נמצאים באירוע מתגלגל בשל אופי הפגיעה של התרופה שהשפעותיה באות לידי ביטוי רחוק ממקום החשיפה לרעל. יש עוד מספר נשרים ממושדרים, שהיו בנקודה שבה אנו יודעים שהיה פגר, שלפי הממצאים בנתיחה שבוצעה במכון הווטרינרי ניתן לקבוע כי טופל בחומרים שמסוכנים למי שניזון מהפגר. אנו עדיין לא יודעים כמה נשרים שאינם ממושדרים היו גם כן בנקודה. המקרה הזה עצוב וכואב במיוחד כשאנו יודעים שהנשרים הללו כולם נמצאים בגיל בהם היו יכולים להעמיד צאצאים".
2 צפייה בגלריה
הנשר T54
הנשר T54
הנשר T54
( צילום: גיל לפידות רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים הדגישו שוב כי קיימת תוכנית לטיפול ולמניעת הרעלת נשרים, שאושרה בספטמבר אשתקד בקרן הניקיון, אך התקציב משום מה טרם הועבר.
הנשר המקראי נמצא בסכנת הכחדה חמורה, אוכלוסיית הנשרים הקיימת בארץ מונה פחות מ-190 פרטים, כל פרט שאובד זו מכה אנושה למאמצי שיקום האוכלוסייה המקומית.
מהמשרד להגנת סביבה נמסר בתגובה, לאחר מציאת הנשר המת הרביעי: "בעקבות השלכות מלחמת חרבות ברזל וירידת ההכנסות העצמיות של רשות הטבע והגנים, הרשות נקלעה לגירעון מאוד משמעותי. המשרד ביקש מהרשות להציג את הנתונים ולאורם קיים מספר פגישות יחד עם רשות הטבע והגנים ויחד עם משרד האוצר. בפגישות המשרד ביקש ללמוד את הנתונים ולבחון דרכי פעולה. רשות הטבע והגנים אמורה לגבש ולהציג תוכנית כוללת לצרכים הכספיים ותעדוף התקציב, גם בהתייחס למלחמה. נקבעו דיונים נוספים עם האוצר להצגת הנתונים על ידי הרשות ובחינת הדברים".
עוד נמסר כי "לאור הגירעון התקציבי שנוצר, שהוצג על-ידי הרשות בסכום של כ-200 מיליון שקל לערך, נדרשת חשיבה ברשות על הקצאת התקציבים ועמידה ביעדי התקציב הנדרש. עם קבלת התוכנית הכוללת מהרשות ואישורה מבחינה כספית גם על-ידי משרד האוצר, ניתן יהיה לבחון תעדוף וחלוקת משאבים, גם לנושאים הרבים שהוצגו על-ידי הרשות כנדרשים בתקופה זו בעקבות המלחמה והשלכותיה, וגם לנושא החשוב של הנשרים".