מחזה נדיר תועד על ידי עובדי רשות הטבע והגנים, במהלך ניטור קיני העיטים הניציים במדבר יהודה - קן ובו שלושה גוזלים בני חמישה-שישה שבועות. בישראל קיימים רק 25 זוגות של עיט ניצי, לא כולם מקננים, והוא נמצא בסכנת הכחדה חמורה.
"זה אירוע די נדיר, אמר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות. "בדרך כלל נמצאים בקן, גוזל עד שני גוזלים. אבל שלושה? לא קורה כל יום. זו תוספת נפלאה לאוכלוסייה המקומית של המין, הנמצא בסכנת הכחדה חמורה".
3 צפייה בגלריה
הגוזלים בקן
הגוזלים בקן
הגוזלים בקן
(צילום: בטחיה רקובסקי, רשות הטבע והגנים)
אחת הסיבות לכך שנדיר למצוא שלושה גוזלים בקן אחד, נובעת מהתופעה הנקראת "קייניזם" (מלשון קין התנ"כי). לפעמים, כאשר יש שני גוזלים בקן, או שלושה כמו במקרה זה, הגוזל הבוגר יתנכל ויפגע בגוזל הצעיר והחלש יותר במאבק על משאבים.
"ככל הנראה מדובר בזוג הורים מוצלחים וטובים, שהצליחו להביא כמות אוכל מספיקה לשלושה גוזלים, ולכן הם כולם צלחו את שלב הקייניזם שבדרך כלל מתרחש בגילאי שבועיים-שלושה", הסביר הצופה. זה הקן הראשון מזה חמש שנים לפחות, שבו נמצאו בשלב זה של הקינון שלושה גוזלים.
העיט הניצי, שמגיע לבגרות מינית בגיל צעיר יחסית, צד יונים וציפורים בינוניות עד קטנות. הוא מסוגל גם כן לצוד שפני סלע ויונקים קטנים. אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל-65-55 סנטימטרים והוא בעל מוטות כנפיים של כ-1.5 מטר. העיטים מגדלים יחד את גוזליהם ועובדים במשמרות - אחד דוגר/שומר על הגוזל והשני צד. על פי רוב, עיט הינו דורס מונוגמי.
הצופה הוסיף כי "בזמן תקופת הקינון, אנחנו משתדלים לנטר את הקינונים ולבקר ברוב קיני העיטים, אנחנו בודקים את הגוזלים לנגיעות בפתוגנים ומחלות, ממשדרים את הגוזלים ומציבים שמירה על קנים למנוע את חמיסה. פעילות ניטור זו אחר שתי האוכלוסיות - העיט זהוב והעיט הניצי, מניבה תוצאות וניכרת עלייה במספר הזוגות המקננים וחזרה לקינון באזורים שננטשו לפני עשורים אחדים".
3 צפייה בגלריה
הגוזלים בקן
הגוזלים בקן
הגוזלים בקן
(צילום: רוני אליאס, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
כבר ממושדרים. הגוזלים
כבר ממושדרים. הגוזלים
כבר ממושדרים. הגוזלים
(צילום: רוני אליאס, רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים פועלים כיום יחד עם חוקרים מהמכון הווטרינרי ובית החולים לחיות בר כדי להעלות את שרידות הגוזלים. בקן עם שלושת הגוזלים טיפלו בשניים שסבלו מטפיל, שבו נדבקו מאכילת יונים. במקביל, נלקחו דגימות מהגוזלים שהועברו למכון הווטרינרי בבית דגן להמשך עבודת הניטור והמחקר. "אנחנו מקווים שעוד כשבועיים שלושה הגוזלים יפרחו מהקן ויחזקו את האוכלוסייה המקומית", סיכם הצופה.
במסגרת העבודה השוטפת של פרויקט "פורשים כנף", עושים אנשי הרשות ושותפיה בקרן שטחים פתוחים מאמצים רבים על מנת לשמר על אוכלוסיית העופות הדורסים, הנמצאים בסכנת הכחדה. במסגרת הפרויקט מוצבת שמירה למניעת חמיסת גוזלים מקנים שנחמסו בעבר. פרטים ילידי גרעין הרבייה בחי בר כרמל מאוקלמים לטבע כדי לאושש את האוכלוסייה, ומתקיים מאמץ למשדר ומעקב אחרי העיטים הפורחים מקנים בטבע, במקביל למאמצי חברת החשמל למיגון עמודי מתח גבוה כדי למנוע התחשמלות הדורסים.