בשבוע שעבר חשפה נועה קירל את השיר "יוניקורן" (חד קרן) שייצג את ישראל באירוויזיון השנה. בקליפ הרשמי נראית הזמרת לכמה שניות בדמות שחצי אחד שלה אדם והחצי השני - סוס. לא מדובר בחד קרן, אלא בקנטאור - דמות בדיונית מהמיתולוגיה היוונית. הקנטאורים תוארו כפראיים ואכזריים וסימלו הפקרות, תאווה חייתית והשתכרות. לעומת זאת, החד קרן מתואר כחיה נאצלת וטהורה.

בריאיון ל-ynet radio הסביר ד"ר טדי פסברג, מרצה בחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטת תל אביב ומרצה לספרות יוונית עתיקה, על הקנטאור. "קנטאור היא מילה יוונית - קנטאורוס", הוא אמר. "יוניקורן, לעומת זאת, היא מילה מלטינית. יוניקורן לא מופיע במיתולוגיה היוונית. היוונים האמינו שהחד קרן היא חיה אמיתית שחיה בהודו, אבל הקנטאור היא דמות מרכזית במיתולוגיה של היוונים".
2 צפייה בגלריה
נועה קירל מתוך "יוניקורן"
נועה קירל מתוך "יוניקורן"
נועה קירל מתוך "יוניקורן"
(צילום מסך)
הוא דיבר על אחד הסיפורים במיתולוגיה, שבהם מככבים היצורים שהם חצי אדם וחצי סוס. "לפי המיתולוגיה היוונית, הקנטאורים חיים בצפון יוון, והמלך שם מזמין אותם לחתונה שלו", אמר ד"ר פסברג. "הם באים לחתונה, הם שותים יותר מדי, ומתרחשת שם תקלה - ופורצת קטטה. ומה שכן מאוד חשוב, וכאן אנחנו רואים את הניגוד הזה בין בני אדם לבין החיות. בני האדם יודעים לשתות כמו שצריך והם לא מאבדים שליטה, כיוון שהם מוהלים את היין במים, דבר שהקנטאורים לא עושים ולכן החתונה מתפרקת, ויש בלאגן. ובעצם מה שהקנטאורים מייצגים זה את הניגוד לעומת הציוויליזציה, לכן הם גרים בצפון יוון, בשוליים של הציוויליזציה, ומה שמאפיין אותם זו האלימות שלהם, זה חוסר השליטה, זה איזה תשוקה כזו שהיא חסרת רסן גם לסקס, גם ליין".
2 צפייה בגלריה
חצי סוס, חצי אדם. קנטאור
חצי סוס, חצי אדם. קנטאור
חצי סוס, חצי אדם. קנטאור
(איור: shutterstock)
ד"ר פסברג דיבר גם על בעלי החיים במיתולוגיה היוונית. "כמו שהאלים תופסים מקום מרכזי במיתולוגיה, כך גם חיות, כי הן מסמנות את מה שהאדם הוא לא", הוא אמר. "אז האלים הם מעל והחיות הן מתחת. באמצעות הסיפורים על האלים והחיות בני אדם יכולים למקם את עצמם. ומה שמעניין ספציפית בקנטאור - שהוא מפר את ההבחנה החדה הזו בין אדם לבין חיה, ומה שמיוחד בקנטאור זה שהוא מראה לבני האדם וליוונים העתיקים כמה האיזון הזה הוא עדין, וכמה הם קרובים לחייתיות. בעצם המיתוס החשוב ביותר לגבי הקנטאורים אנחנו שומעים עליהם אצל הומרוס (גדול משורריה של יוון העתיקה) ושם אנחנו שומעים שיש סכסוך ארוך בין הקנטאורים לבין בני האדם".