אביעד בר, אקולוג זוחלים ברשות הטבע והגנים, ערך השבוע סקר טבע באיזור שמורת הטבע "ערבות יריחו" שבדרום בקעת הירדן. במהלך הסקר, הוא מצא נחש זעיר שטרם תועד באיזור - נחשיל חד ראש.
2 צפייה בגלריה
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
(צילום: אביעד בר, רשות הטבע והגנים )
"בשמורה קיימים מגוון בתי גידול ייחודיים המאפיינים את צפון בקעת ים המלח ודרום הבקעה. גולת הכותרת של הסקר הייתה דווקא תצפית בנחשיל חד ראש - נחש קטן ורדרד ולא מאוד מרשים במראה. תצפיות בנחשיל חד ראש נדירות לאורך בקעת ים המלח ומעולם לא תועד מין זה בבקעת יריחו או בשטח שמורת ערבות יריחו", אמר בר.
עמוס סבח, אקולוג רשות הטבע והגנים, הוסיף כי "לפני כשנתיים הוכרזו שלוש שמורות טבע חדשות ביהודה ושומרון. על מנת לגבש מידע טוב ועדכני על השמורות הללו, הוחלט לאסוף מידע ביולוגי בתחומים השונים. אחד התחומים שבהם יש חוסר בידע הוא הזוחלים. במסגרת השיטוטים הפיכת אבנים והצצה לבורות בשטח נמצאו מגוון מיני זוחלים. אחד הנחשים המעניינים הוא הנחשיל. נחש דק וללא פיגמנטים (זו הסיבה להיותו ורוד) הניזון מיצורים קטנטנים ונמצא מתחת לאבנים. סוג דומה לו בנחשים הוא הנימון. לכל מי שנבהל מנחשים אין סיבה לחשוש מהנחשיל. כחלק מהלימוד והעמקת הידע אודות שטח השמורה החדשה, מבצעת רשות הטבע והגנים סקרים ואיסוף מידע אודות הצומח, הציפורים, היונקים הזוחלים, פרוקי הרגלים ועוד".
2 צפייה בגלריה
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
נחשיל חד ראש בשמורת ערבות יריחו
(צילום: אסף שלמה מזרחי רשות הטבע והגנים)
נחשיל חד ראש הוא נחש קטן באורך של עד 25 ס"מ הדומה במראה לתולעת גשם (שלשול). למרות הגודל הזעיר והמראה המבלבל, מדובר בנחש לכל דבר ועניין, הוא בעל כל התכונות המאפיינות נחשים דוגמת עצמות שלד, לשון מפוצלת ומטה גוף הבנוי מקשקשים. התפוצה של הנחש זה היא בירדן, ישראל וסוריה בלבד. בישראל, הוא מתקיים ממרכז הנגב וצפונה עד החרמון.
נחש זה המבלה את מרבית זמנו תחת מחסות או בקני נמלים. התזונה שלו כוללת בעיקר טרמיטים ונמלים על גלגוליהם השונים. הפעילות קרקעית וככל הנראה לילית בלבד. הרבייה באמצעות הטלת ביצים. הוא אינו מסוכן לאדם.