חוקרים באוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי הראו לראשונה, שלמינים קטנים יותר של עקרבים, עם צבתות קטנות יותר, יש ארס חזק יותר בהשוואה למינים גדולים יותר.
המדענים בדקו את התיאוריה של סרט ההרפתקאות "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח", לפיה יש להיזהר מפני העקרבים הקטנים - "when it comes to scorpions, the bigger the better". אמנם זה בסופו של דבר סרט על אודות מעלליו של הארכיאולוג ההרפתקני והבדיוני אינדיאנה ג'ונס, אבל המחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי Toxins מראה שיש בזה אמת. צוות המדענים במכון ראיין של האוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי, העמיד את מה שנטען בסרט במבחן על ידי ניתוח של 36 מינים של עקרבים, כדי להראות שלעקרבים גדולים יותר יש ארס פחות חזק. הממצאים הוכיחו כי העקרבים הקטנים ביותר, כמו למשל העקרב הצהוב הברזילאי, היו חזקים יותר פי 100 מהמין הגדול ביותר שנבדק, כמו עקרב הסלעים הדרום אפריקני.
2 צפייה בגלריה
עקרב עב זנב
עקרב עב זנב
עקרב עב זנב
(צילום: Shutterstock)
לדברי החוקרים, ככל שהצבתות של העקרב יהיו גדולות יותר, כך תידרש יותר אנרגיה להפעלתן - פירושו של דבר שפחות אנרגיה תהיה זמינה עבור עוצמת הארס של העקרב. כתוצאה מכך, עקרבים גדולים יותר יהיו עם פחות ארס בעקיצתם, בעוד שמינים קטנים יותר יפתחו כמות ארס קטלנית יותר. "כאשר אנו מסתכלים על ארס העקרבים החזקים והמסוכנים ביותר, אנו מוצאים שמינים כמו עקרב צהוב מסוג Deathstalker (מוכר גם כעקרב נגב ישראלי) יהיו הקטלניים ביותר, על אף שהם קטנים יחסית. לעומת זאת, למינים הגדולים ביותר כגון עקרבי סלע יש ארס שעלול לגרום רק לכאב קל", אמר ד"ר קווין הילי, מרצה לזואולוגיה באוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי ומחבר בכיר של המחקר.
עקרבים הם מבעלי החיים העתיקים ביותר שחיים על פני כדור הארץ, כשלפי חפירות ארכיאולוגיות הם קיימים יותר מ-400 מיליון שנה. הארס שלהם שימש בטיפולים מסורתיים מאז ימי קדם במדינות רבות (במיוחד בסין ובהודו).יחד עם זאת, עקיצות עקרב הן בעיה עולמית עם יותר ממיליון מקרים ואלפי מקרי מוות מדי שנה.
2 צפייה בגלריה
עקרב צהוב ברזילאי
עקרב צהוב ברזילאי
עקרב צהוב ברזילאי
(צילום: Shutterstock)
זיהוי המינים המעורבים בעקיצה חיוני לטיפול, ומכאן שכללים כלליים כגון "גדול זה טוב יותר" משמשים לעתים קרובות כדי לסייע בטיפול. צוות המחקר שואף לבחון את הכללים האבולוציוניים האלה, תוך הבנה מה הופך מינים מסוימים לחזקים יותר, כדי לעזור לפתח גישות רפואיות מועילות יותר לעקיצות עקרבים. "רוב המאושפזים בעלי תסמינים חמורים בעקבות עקיצות עקרב הם ילדים מתחת לגיל 15. זיהוי המינים האחראי לכך, חיוני למתן הטיפול הנכון, וכלל פשוט כמו 'גדול זה טוב יותר' הוא צעד קטן בדרך להצלת חיים", אמר ד"ר מישל דוגון, זואולוג מומחה לאבולוציה ופיתוח של מערכות ארס באוניברסיטה הלאומית של אירלנד בגולוויי ומחבר בכיר של המחקר.