אוניברסיטת בן-גוריון בנגב - עכשיו גם בשפה הרוסית

שיתוף פעולה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עם משרדי החינוך והקליטה, ובסיוע הסוכנות היהודית, הוליד את התוכנית "עלייה לאקדמיה", המיועדת לסטודנטים ולסטודנטיות ממדינות דוברות רוסית שעלו לישראל בשנת 2022. התוכנית כוללת לימודים בשפה הרוסית, הקניית השפה העברית, מלגה, חונכות, קבוצות תמיכה וייעוץ אישי, פעילויות להכרת הארץ וטיולי שטח, שיאפשרו למשתתפים להכיר את ביתם החדש.
43 תלמידי ותלמידות התוכנית הייחודית ילמדו קורסים אקדמיים בשפה הרוסית בתחומי המתימטיקה, הפיסיקה והתכנות, הזהים לאלו של הסטודנטים דוברי העברית. את הקורסים יעבירו מרצים מהפקולטות למדעי ההנדסה ומדעי הטבע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. במקביל, ילמדו ה"עולים לאקדמיה" את השפה העברית, דבר שיקל על תהליך קליטתם וישפר את סיכוייהם להתקבל ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת בן-גוריון לקראת שנת הלימודים תשפ"ד.
2 צפייה בגלריה
טקס השקת הפרויקט שנערך השבוע באוניברסיטה בהשתתפות  נציגי ממשלה, הנהלת האוניברסיטה, אישי ציבור ותומכי התוכנית מהארץ ומחו"ל
טקס השקת הפרויקט שנערך השבוע באוניברסיטה בהשתתפות  נציגי ממשלה, הנהלת האוניברסיטה, אישי ציבור ותומכי התוכנית מהארץ ומחו"ל
טקס השקת הפרויקט שנערך השבוע באוניברסיטה בהשתתפות נציגי ממשלה, הנהלת האוניברסיטה, אישי ציבור ותומכי התוכנית מהארץ ומחו"ל
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב)
התוכנית מספקת כ-1,000 שעות לימוד של השפה העברית ושישה קורסים אקדמיים המעניקים נקודות זכות לתואר ראשון. בקיץ 2023 יוכלו משתתפי התוכנית להירשם ללימודי תואר ראשון באוניברסיטה לשנה"ל תשפ"ד, יחד עם כלל הסטודנטים בישראל.
במסגרת התוכנית יקבלו המשתתפים שירותים נוספים, לרבות חונכות, קבוצות תמיכה וייעוץ אישי, סיוע סוציאלי ופסיכולוגי (על פי צורך). התוכנית תכלול גם פעילויות להכרת הארץ וטיולי שטח, שיאפשרו למשתתפים להכיר את ביתם החדש.
פרופ' לואיזה משי, חברת סגל המחלקה להנדסת חומרים בבן-גוריון, ויועצת רקטור האוניברסיטה לענייני עולים חדשים, עומדת בראש תוכנית זו. היא עצמה עלתה לישראל בשנת 1990 מברית המועצות, ומתחילת לימודיה לתואר הראשון קשרה את גורלה עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "אנחנו שמחים לפתוח בפני משתתפי התוכנית "עלייה לאקדמיה' את שערי האקדמיה הישראלית ולעזור להם לרכוש השכלה גבוהה", אמרה פרופ' משי. "אני מאמינה שהלימודים באוניברסיטת בן-גוריון יעניקו להם דחיפה משמעותית לקראת בניית חיים חדשים אצלנו בארץ".
"קליטתם של חוקרים, מדענים ואנשי מקצוע מתחומים שונים, כמו גם של צעירים שעתידים להשתלב באקדמיה, היא רווח עצום למדינת ישראל", אמרה אלונה קושניר, מנהלת קשרי שוחרים דוברי רוסית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "התוכנית הייחודית הזו מעניקה הזדמנות לקבלת השכלה גבוהה והודות לאנשים ולארגונים שנרתמו ותמכו בתוכנית, הסטודנטים הללו יוכלו להתרכז בלימודים ולהתחיל את חייהם כאן עם מעטפת מלאה לכל צרכיהם". התמיכה בסטודנטים התאפשרה הודות ליורי קנר- סגן הנשיא הקונגרס היהודי העולמי וקרן 'נדב' בראשות אירנה נבזלין.

"מדויקות": שת"פ בין אוניברסיטת ת"א לגוגל

חברת גוגל הודיעה על הצטרפותה לתוכנית "מדויקות" ע"ש רות רפפורט של אוניברסיטת תל אביב, שמטרתה לחזק את הנוכחות והמנהיגות הנשית בתחומי המדעים המדויקים - פיזיקה, כימיה, מתמטיקה, מדעי המחשב ומדעי הסביבה. התוכנית, בהובלת הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, השיקה באחרונה את השנה השנייה לפעילות והיא כוללת כעת כ-200 סטודנטיות וחברות סגל. בכך גוגל מצטרפת לשורה של גופים מובילים שתורמים לקידומה וחיזוקה של התוכנית, בהן קרן רפפורט, קרן קראון וחברת צ'קפוינט.
תוכנית "מדויקות" נוסדה ביוזמתה של דקאנית הפקולטה למדעים מדויקים, פרופ' טובה מילוא, ומבוססת על מודל "תעבירו את זה הלאה", במסגרתו חברות סגל חונכות דוקטורנטיות, שבתורן חונכות תלמידות תואר שני, אשר חונכות תלמידות תואר ראשון, ומשלבת גם סדנאות העשרה, ואירועי נטוורקינג לסטודנטיות. מערכי החונכות נבנו בייעוץ עם המעבדה לחקר התפתחות קריירה באוניברסיטת תל אביב, בראשות פרופ' רחל גלי צינמון.
2 צפייה בגלריה
מובילות התוכנית. מימין לשמאל: עדי חביב, פרופ' טובה מילוא ומיה רוט
מובילות התוכנית. מימין לשמאל: עדי חביב, פרופ' טובה מילוא ומיה רוט
מובילות התוכנית. מימין לשמאל: עדי חביב, פרופ' טובה מילוא ומיה ראט
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
אירוע השקת השנה השנייה לפעילות כלל שתי הרצאות בסגנון TED של נשים פורצות דרך - פרופ' נורית שנבל מביה"ס למדעי הפסיכולוגיה - "מה השגנו ומה נשאר להשיג?" ממבט פסיכולוגי - חברתי על נשים "מדויקות"; וד"ר איה סופר, סגנית נשיא לטכנולוגיות בינה מלאכותית ביבמ ומנהלת מעבדת המחקר בחיפה - "איך ולמה מלמדים מחשב להתדיין".
כמו כן, השתתפו באירוע הפתיחה פרופ' מרק שטייף, רקטור אוניברסיטת תל אביב, דפנה מיתר נחמד, יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב, ערן בראור, מנהל הפילנתרופיה 'קרן ברוך ורות רפפורט, רונית לבבי מורד, דירקטורית וראש המטה של מרכז המו"פ של גוגל בישראל ושל ארגון המחקר הגלובלי ומיה ראט, ראש צוות אירועים ומובילה בצוות מדויקות.
פרופ' מילוא אמרה: "התוכנית מאפשרת לחברות סגל ולסטודנטיות לתארים מתקדמים לחלוק מנסיונן ומידיעותיהן ולשמש מודל לחיקוי עבור עמיתותיהן שמצויות בראשית דרכן האקדמית. אין לי ספק כי שיתוף הידע והניסיון תורם לעיצוב 'גאוות יחידה' ובעיקר - יצירת קהילה חזק ושיתופית של מדעניות מכל חלקי הפקולטה למדעים מדויקים”.
רונית לבבי מורד, דירקטורית, ראש המטה של מרכז המו"פ של גוגל בישראל ושל ארגון מחקר גלובלי, בהנהגתו של פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל וראש מרכז גוגל בישראל, הוסיפה: "השותפות מייצרת פלטפורמה, שבה סטודנטיות יתחברו עם דמויות נשיות מעוררות השראה בגוגל, ילמדו מנסיונן ויחשפו לפרויקטים מרכזיים ומשמעותיים שלנו, בהם טכנולוגיות בתחום משבר האקלים, מחקרים ויישומים רפואיים של בינה מלאכותית".

הטכניון הופך לירוק יותר

מרכז הקיימות ואגף התפעול בטכניון, בשיתוף יחידות נוספות, פועלים במרץ לשיפור ההתנהלות הסביבתית בקמפוס, ואלה רק כמה מהחידושים שהוכנסו בשנים האחרונות: תכנון בניינים המנצלים תאורה טבעית, כיבוי אוטומטי של תאורה מלאכותית בכיתות, במעבדות ובמשרדים, חלונות כהים לצמצום הקרינה החודרת לבניין, הצבת עמדות טעינה למכוניות חשמליות, פיתוח שבילי האופניים בקמפוס וייצור חשמל באמצעות פאנלים סולאריים על גגות הבניינים.

עוד נמסר כי כמוסד אקדמי ומחקרי, הטכניון רואה עצמו מחויב לצמצום פליטת הפחמן ולשמירה על הסביבה.