שמעתם פעם על דודו? מין של עוף שלא יכול היה לעוף, שנכחד במאה ה-17. ההיסטוריה שלו מתעתעת קלות, והידע שיש לנו עליו מתבסס בעיקר על דיווחים מיומני מסע של יורדי ים באזור האוקיינוס ההודי. על פי איורים שכוללים גם שרידי מאובנים, נדמה שהדודו היה דומה לתרנגול הודו של ימינו, רק יותר גדול ויותר מגושם, כשהגובה שלו היה כמטר, וניכר שזו לא הייתה חיה חכמה במיוחד.
לאורך השנים, שבהן מדענים חוקרים את הציפור המסקרנת, נמצאו עשרות שרידים של הדודו, בשלבים שונים של חייו. כעת, צוות של מדענים רוצה להחזיר את הדודו, ביוזמה נועזת שתשלב רצפי DNA עתיקים (משאריות גנטיות שנמצאו בדנמרק), עם טכנולוגיית עריכת גנים וביולוגיה סינתטית.
3 צפייה בגלריה
החוקרים שרוצים לעשות היסטוריה
החוקרים שרוצים לעשות היסטוריה
החוקרים שרוצים לעשות היסטוריה
(צילום: Colossal Biosciences)
החוקרים שעומדים מאחורי הפרויקט שאפתניים למדי, וחלקם גם עובדים על החזרת בעלי חיים נוספים "לחיים" כמו הממותה.
השלב הבא הוא להשוות את המידע הגנטי עם קרובי משפחתו של הדודו במשפחת היונים, מה שיעזור לחוקרים לצמצם מוטציות גנטיות. הדרך לשם עוד ארוכה, והאתגרים להחיות את הדודו רבים, אם כי החוקרים מלאי אופטימיות וגם נותנים צפירת הרגעה: לא יהיה עותק מדויק של הדודו מלפני 400 שנה, אלא צורה קצת שונה שלו. רק נאמר שפרויקטים מהסוג הזה, של החזרה לחיים של יצורים נכחדים, מעוררת המון עניין בקרב משקיעים בעולם, שמוכנים להשקיע סכומים של מאות מיליוני דולרים, כדי לראות את העבר מגיע לעתיד.
ועכשיו, לפיה הרובוטית. שן הארי הוא צמח רב שנתי שמצויד במנגנון מופלא של הפצה. בגמר הפריחה שלו הוא הופך לכדור סיבי, שבטח ראיתם לפחות פעם אחת, כשהוא עף ברוח.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Jianfeng Yang/Tampere University)
בזמן הריחוף, הסיבים הזעירים שלו מתנתקים ממנו ובעזרת הרוח, הזרע שלו מופץ למקומות חדשים, שם גם יוכל לנבוט ולהתפתח. כך הוא מפיץ עצמו למקומות מרחוקים, לפעמים אפילו מאות קילומטרים מהמקום המקורי של הצמח. כעת, חוקרים יצרו רובוט חדש בשם FAIRY - קיצור של Flying Aero-robots, במשקל של 1.2 מיליגרם בלבד, והוא הרובוט המעופף הראשון שמבוסס על חומרים רכים שמגיבים לאור.
הרובוט נוצר בהשראת זרעי שן הארי. החוקרים שיצרו אותו, ועתידים להמשיך בפרויקט עד 2026, מקווים שהוא עשוי להתפרס בצורה שתסייע בהפחתת אובדן פעולת האבקה, כגון דבורים למשל. הרובוט מגיב לחשיפה לאור, כך אפשר להעלותו לאוויר ולשלוט בהתפשטות ה"ריסים"/הסיבים שלו, לכדי האבקה מלאכותית. כמו שזרעי שן הארי מסוגלים לרחף מרחקים עצומים בתנאי מזג אוויר מאתגרים, גם הפיה הרובוטית יכולה לעשות את אותו הדבר. "תהיה לכך השפעה עצומה על החקלאות העולמית מאז אובדן המאביקים כתוצאה מהתחממות הגלובלית", הם אומרים.
3 צפייה בגלריה
דג עם קרן
דג עם קרן
דג עם קרן
(צילום: Xu et al. 2023)
ועכשיו, לדג עיוור דמוי חד קרן, שהתגלה במים במערה בסין. חוקרים נתקלו במין מוזר של דגי מערות, עם מבנה מסתורי הכולל חד קרן שבולט ממצחו; אין לו צבע או קשקשים, רק זוג עיניים זעירות שכנראה לא רואות דבר, ומי שמצא אותו עוד מנסה להבין את המין החדש, שנמצא דיי בטעות, בזמן שחוקרים סקרו דגי מערות מסוג Sinocyclocheilus.
מספר דגים נאספו למעבדה כדי לחקור אותם, אחד מהם היה הדג הזה – רק שהם לא ידעו שהם אוספים מין שטרם נראה בעבר. לאחר השוואה בין המינים הידועים וניתוח ה-DNA שלהם, הם הבינו שחשפו משהו מגניב וחדש למדע. ומה פשר הקרן? מדענים מניחים שהיא כנראה מסייעת לדגים הללו "לראות" בחושך.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי