בשיתוף תאגיד מִחְזוּר האריזות תמיר
עם יד על הלב, כמה אנחנו מקפידים למחזר אריזות בבית ולהעביר אותן אל הפחים הייעודיים? "זה הרגל. מרגע שמתחילים כבר אי אפשר להפסיק", אומר רני איידלר, מנכ"ל תמיר, תאגיד מחזור האריזות של ישראל ומציע לכל מי שעדיין לא התחיל למחזר לקחת עכשיו שקית ניילון, כזו שחזרה אתכם הביתה מהקניות, לתלות אותה במטבח ולהשליך לתוכה אריזות המיועדות לפח הכתום: קרטוני חלב ושתיה, אריזות פלסטיק ריקות, שקיות ניילון מהקניות אבל גם את כל הניילון שאורז את החסה, את עשבי התבלין, את הענבים ובעצם, מה לא.
נסו לעשות את זה יום אחד ותראו באופן מוחשי את הכמויות של האשפה למיחזור שיש לכם – ולנו, לכולנו – בבית פנימה. בפעם הבאה שתצאו החוצה, קחו את השקית והשחילו אותה מהפתח העליון של הפח הכתום. הנה, עשיתם מעשה טוב היום.
החלטנו לפתוח לכם את התאבון כדי שתהפכו את הבית שלכם למפעל המחזור האישי המשפחתי שלכם. בכמה צעדים פשוטים, תוכלו לתרום את תרומתכם להפיכת הסביבה שלנו לנקייה יותר, כזו שמתגייסת עם כל העולם, להפחתת טביעת הרגל הפחמנית של האדם על סביבתו ולמען עתיד נקי, בריא ומאוזן יותר לדורות הבאים. נשמע פומפוזי? זכרו שהכל מתחיל ביחידה המשפחתית.
5 צפייה בגלריה
באלות עם אריזות למחזור
באלות עם אריזות למחזור
באלות עם אריזות למחזור
(צילום: באדיבות תאגיד המחזור תמיר)

זה קל, בואו נראה לכם כמה

האם גם אצלכם בבית לכל בן משפחה יש תפקידים עליהם הוא אחראי? הנה מעשה חינוכי לעשות – מנו נאמן מיחזור משפחתי. רצוי שיהיה זה אחד מהילדים בבית, אם יש כאלה. הם אוהבים למחזר ויעודדו את כל בני הבית.
בבתים שלנו יש הרבה מאד אריזות. הרבה יותר מדי אבל החדרים שמספקים עבודת מיחזור יומיומית הם קודם כל המטבח ובליבו המקרר – החדר העסוק ביותר בבית, ואחריו חדר האמבטיה, שבו הרבה טואלטיקה, טיפוח וקוסמטיקה.
5 צפייה בגלריה
ההזדמנות להתחיל בהרגל שיגרום לכם להתמכר, מיחזור אריזות לפי סוגים.
ההזדמנות להתחיל בהרגל שיגרום לכם להתמכר, מיחזור אריזות לפי סוגים.
מנו נאמן מיחזור משפחתי.
(צילום: shutterstock)
נסו לאתגר את בני הבית למצוא מקום לאצירת האריזות השונות במקום מרכזי בבית או בכל אחד מחדרים אלה בנפרד, ממש לפי הרגלי הבית שלכם. שימו שם כלי אצירה מופרדים אותם תוכלו לקנות בקלות ובזול בחנויות הסטוק או שתוכלו לקנות פחים יעודיים לכך.

אחת ולתמיד – מה הולך לאיזה פח?

לפני הכל נעשה לכם סדר - איזו אשפה ממוחזרת באמצעות איזה פח:
הפח הכתום – לשם נשליך אריזות פלסטיק של שמפו וסבון נוזלי, נוזל כביסה, מרכך, ג'ל גילוח, שפופרות ריקות של משחת שיניים, אריזות ריקות של קרמים ובקבוקי טיפוח, ניילונים משקיות, מאריזות "שרינק" של מוצרי טיפול ומהניילון שעוטף את הנענע ואת החסה, מאריזות האורז והספגטי. גם מיכלי איחסון של חומוס וסלט חצילים וסלטים נוספים. מה עוד? קרטוני החלב וקרטוני שתיה וגם כאלה של נוזל קוקוס. שימורים שונים ומכלי מתכת מכל הסוגים וכל גביעי מוצרי החלב.
5 צפייה בגלריה
(באדיבות תאגיד המחזור תמיר)
שימו לב, המכלים עוברים שטיפה בנקודות המחזור – חמה או קרה, תלוי באיזה חומר מדובר. כך, לא צריך לשטוף כלום אבל יש להקפיד על מכלים ריקים. החומוס התקלקל בתוך האריזה? אל תזרקו למחזור כי הכלי אינו ריק.
הפח הכחול – ניירות, קרטונים דקים של פיצה, דגני בוקר, אריזות מזון, עיתונים, אם עוד יש כאלה, קופסאות נעליים וכדומה.
הפח הסגול – אריזות זכוכית, כמו - שמן זית, דבש, סילאן, בקבוקי בושם וכו'. אל תשכחו להסיר את הפקק או המכסה שמיועדים לפח הכתום, בסגול - יש רק זכוכית למיחזור.
מתקשים עם יעודה של האריזה? על מוצרים רבים כבר מוטבע סימון של פח המחזור בצבע המתאים לפח היעודי. איידלר מוסיף שיש גם כיתוב במילים "עבור עיוורי צבעים שמתקשים", הוא מסביר.
5 צפייה בגלריה
מצלמת משאית מתעדת איסוף
מצלמת משאית מתעדת איסוף
מצלמת משאית מתעדת איסוף
(צילום: באדיבות תאגיד המחזור תמיר)
יש לכם פחים ליד הבית? מצוין. פשוט צאו והשליכו לפח הייעודי. אין לכם פחים ליד הבית? התקשרו למועצה האזורית או לעירייה בתחום המגורים שלכם, 106 או 107 בטלפון ותשאלו היכן הפח הקרוב אליכם.

לאן הולכת הפסולת מהפחים?

"גם אם נראה לכם שהכל נאסף למשאית אחת הרי שזה לא נכון. בסיום כל יום עבודה עוברות המשאיות שטיפה, ולמחרת אוספות סוג אשפה מסוים - יום של הפחים הכתומים, יום של הפחים הירוקים ויום של הפחים הסגולים. את האשפה למחזור מביאות המשאיות לאחד משני מרכזי המיחזור שיש בישראל – בראשון לציון ובעפולה", מסביר איידלר ומספר שרוב המיחזור נעשה ללא מגע יד אדם, בעזרת עיניים אופטיות ורכיבים טכנולוגים, ובסופם החומר הממוין והשטוף הופך לשבעה סוגי חומר שונים, נארז ל'באלות' גדולות שנוסעות למפעלי המחזור השונים בארץ.
החומר שנאסף הופך במפעלים היעודיים לאדניות, לכבלים לתעשייה, יריעות פלסטיק לענף הבנייה, לדליים ועוד. "בעתיד נבצע פעילות של מיחזור מיכלים מסוימים למיכלים מאותו הסוג, מה שיחסוך חומר לייצורם וגם יחסוך אנרגיות יצור", אומר איידלר.

המספרים מאחורי פעולות המחזור

לפני כעשור חוקק בישראל החוק להסדרת הטיפול באריזות התשע"א – 2011, המחייב יצרנים ויבואנים לקחת אחריות על האריזות שהם מכניסים לשוק ואלה הקימו את תאגיד תמיר.
5 צפייה בגלריה
ההזדמנות להתחיל בהרגל שיגרום לכם להתמכר, מיחזור אריזות לפי סוגים.
ההזדמנות להתחיל בהרגל שיגרום לכם להתמכר, מיחזור אריזות לפי סוגים.
עד היום העבירה תמיר למחזור 151.000 טון של אריזות מהפחים הכתומים בכל הארץ.
(צילום: shutterstock)
תמיר מממן באופן מלא את הפחים הכתומים והסגולים, מתקני הקרטון הגדולים וחלק מהפחים הכחולים - וכמובן את כלל הפינוי של זרמי הפסולת שנאספת בפחים הללו בכל הארץ.
בנוסף, יוזם התאגיד פעילויות חינוך בקהילה ומנהל את שני מרכזי איסוף הפסולת למיחזור, מיונה ושיגורה למחזור, כולל קידום הכלכלה המעגלית של הפיכת האריזות למוצרים חדשים. כל העת עמלים בתמיר על מציאת פתרונות נוספים להשבת חומר ממוחזר וגם מייעצים לחברות לחשוב כבר בשלב תכנון המוצר על ייצור אריזות ומוצרים ברי מחזור
עד היום העבירה תמיר למחזור 151.000 טון של אריזות מהפחים הכתומים בכל הארץ. זה מספר יפה אך לא מספיק. רק 20% מתושבי המדינה מפרידים אשפה וממחזרים. יש עוד הרבה מה לעשות ואתם מוזמנים להתחיל לעשות את זה בבית שלכם, כבר עכשיו. תראו כמה קל לעשות טוב לסביבה.
בשיתוף תאגיד מִחְזוּר האריזות תמיר