בשיתוף קרן קימת לישראל


ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות - אבל לא מדובר רק בחגיגת טבע צבעונית, בצל משבר האקלים המתפתח בשנים האחרונות יש לו משמעות גדולה אפילו יותר מתמיד - כיוון שליער תפקיד מרכזי בוויסות ההתחממות הגלובלית. בקרן קימת לישראל רותמים מדי שנה את הציבור, ובעיקר את דור העתיד לשמירה על היערות, מביאים את הצעירים לשטח, מסבירים על תהליך הצמיחה של היערות, ותרומתם לסביבה ולחברה - והופכים את הילדים והילדות לחלק מהעשייה למען כדור הארץ.
"הגענו פה לקק"ל כדי שילמדו אותנו איך שותלים שתילים", מספרות כרמל מילס, אגם כנה ומוריה מנדל, תלמידות מבית הספר "ברויאר" שהגיעו לחממה באשתאול ליום פעילות של קק"ל. "אנחנו לומדים איך להשקות ולטפל בהם נכון, מלמדים אותנו איך מגדלים שתילים בטבע ואז הזרעים מצמיחים שורשים. אנחנו שותלים הרבה שתילים וכך נוצר יער".
יום הפעילות בחממה נועד ללמד את הילדים על אודות מסלול חייו של השתיל - מאיסוף הזרעים ועד יציאתו מן המשתלה אל היער. "זה יום של התנסות ממשית", מסבירה נעה טל, מנהלת אגף תכנון בקק"ל. "היום, בעידן בו אנחנו חיים, למעט מאוד ילדים יוצא לגעת בעצים בפועל ולהבין איך הם ניטעים. חלקם חושבים שקונים אותם בסופר".

5 צפייה בגלריה
תלמידות בחממת אשתאול שהגיעו ללמוד על שתילים
תלמידות בחממת אשתאול שהגיעו ללמוד על שתילים
מימין לשמאל: מוריה מנדל, כרמל מילס ואגם כנה. "באנו ללמוד איך שותלים"
(גדעון שרון)

מבחינת הדר אברהמי, מנהלת מחלקת מרחב מרכז באגף חינוך וקהילה בקק"ל, הפעילות בט"ו בשבט היא רק נקודה אחת בתהליך מתמשך: "דרך זה שהתלמידים יוצאים לשטח הם מבינים שלטעת עצים ולתחזק את היער זה תהליך הם לומדים לפתח סבלנות והם מתחברים ככה לשורשים. אנחנו חיים פה במדינת ישראל ואנחנו רוצים לתת להם תחושת אחריות, שירגישו שהם אחראים ליער שהוא שלך ובשבילך".
אברהמי מוסיפה כי לא מספיק לטעת עץ, חשוב אחר כך לקחת גם אחריות על האשפה שאנחנו זורקים ביערות, השימוש שלנו בכלים חד-פעמיים בפיקניקים – הכול מתקשר לשמירה המתמשכת על היער, שהוא ריאה ירוקה בעולם מתחמם.

5 צפייה בגלריה
הדר אברהמי, מנהלת מחלקת מרחב מרכז באגף חינוך וקהילה בקק"ל עם תלמידות בחממת אשתאול
הדר אברהמי, מנהלת מחלקת מרחב מרכז באגף חינוך וקהילה בקק"ל עם תלמידות בחממת אשתאול
פעילות חינוכית במשתלת אשתאול
(גדעון שרון)

"היער הוא האוויר לנשימה שלנו"

"קרן קימת נוטעת יערות כבר מעל 100 שנה", מרחיבה נעה טל, "ואנחנו מבינים שכל ההתחדשות והקיום שלנו כאן בעצם תלוי במערכות האקולוגיות. העצים הם חלק מרכזי ומשמעותי מהסיפור הזה".
במהלך יום הפעילות, אליו התלווינו, הגיע לפתע אורח. איתי ארואסטי, מנהל המשק החקלאי ב"כפר הנוער עתיד יוענה ז'בוטינסקי", כבר נערך לנטיעות עם תלמידי הפנימיה ובית הספר שלו והתייצב לאסוף את השתילים. "הגענו היום במסגרת שיתוף פעולה עם קק"ל. אנחנו מתכננים לעשות יום נטיעות בכפר", הוא מסביר. "קיבלנו הסבר על איך נוצרים השתילים ואיך אנחנו צריכים לשתול אותם אצלינו בכפר ואנחנו מתכוונים ליהנות ולשתול".

5 צפייה בגלריה
נעה טל, מנהלת אגף התכנון בקק"ל, עם תלמידים בחממת אשאתול
נעה טל, מנהלת אגף התכנון בקק"ל, עם תלמידים בחממת אשאתול
"למעט ילדים יוצא לגעת בעצים"
(גדעון שרון)


5 צפייה בגלריה
תלמידים עושים יצירות מהטבע בחממת אשתאול
תלמידים עושים יצירות מהטבע בחממת אשתאול
יצירה בחומרים מהטבע בחחמת אשתאול
(גדעון שרון)

אברהמי מזמינה את כלל הציבור להיות שותף לחגיגת הנטיעות הזו. "אנחנו עושים שבוע של חלוקת סלי שתילים וכולם מוזמנים להגיע ולאסוף את השתילים מהמשתלות של קק"ל, ולטעת אותם באירועי נטיעות ברשויות, בבתי הספר, בגנים - כשזה מלווה בפעילות חינוכית שלנו".
"אני חושבת שזה החג הסביבתי הכי גדול בעולם", מציינת מנהלת אגף התכנון. "ט"ו בשבט מסמל את העונתיות, את הזמן מבחינת עונות השנה שהכי מתאים להתחדשות ולהתחלה של שתילים חדשים, שאפשר לטעת אותם".
בקרן קימת לישראל מאמינים כי הציבור יירתם בקלות, מתוך אהבה ליערות. "הציבור לא אדיש, הוא מעריך ומוקיר את השטחים הפתוחים ואת היערות עצמם. אנחנו רואים את האכפתיות. דווקא תקופת הקורונה הדגישה בפני הציבור את החשיבות של השטחים הפתוחים - כמה היער הוא האוויר לנשימה שלנו".

5 צפייה בגלריה
חממת אשתאול
חממת אשתאול
"כולנו רוצים עתיד ירוק יותר". חממת אשתאול
(גדעון שרון)

אז אם באמת רוצים לתרום לסביבה, מה אפשר לעשות? בקק"ל מזמינים את כולם לשלל אירועים שייערכו במהלך החג: החל מפרויקט "סע וטע", במסגרתו תוכלו לעצור את האוטו, לטעת ולהמשיך בדרך, דרך נטיעות משפחתיות מאורגנות בתוך פריחה משגעת, סדר ט"ו בשבט במשתלת גילת עם הטיש הגדול, ועד למשאית השמחה שתעבור ברחבי הארץ בין מרכזי הערים, המושבים, בתי אבות, בתי חולים והוסטלים – ותביא איתה את שמחת החג לכל מקום. למידע נוסף על האירועים הצפויים לחצו כאן
"ט"ו בשבט זה החג של הקרן הקימת לישראל", מצהירה לאה פדידה מנהלת אגף קשרי ציבור בקק"ל. "האירועים שלנו מיועדים לכל המשפחה אז מי שרוצה לבוא לחגיגה כמו זו במשתלה יכול להגיע בצפון, בדרום ובמרכז. אנחנו מרגישים שכולם שותפים לחגיגה האמיתית שלנו. כולנו משפרים את איכות האוויר, כולנו רוצים לייצר עתיד ירוק וטוב יותר".