משבר האקלים פוגע קשות בצפון איטליה: נהר הפו, הנהר הארוך ביותר באיטליה, סובל מירידה במפלס המים, לאחר חודשים ללא גשם חזק. בצילומי לוויין של סוכנות החלל האירופית, שצולמו על ידי לוויין מתוכנית קופרניקוס, נראה כיצד הנהר הצטמק באופן משמעותי בין יוני 2020 לחודש הנוכחי, באזור שליד פיאצ'נצה.


הנהר, שמשתרע מהרי האלפים בצפון-מערב לים האדריאטי במזרח, מהווה מקור מים חיוני לכמה אזורים באיטליה. הוא משמש למי שתייה, להשקיית שטחים חקלאיים עצומים ובנוסף להפקת חשמל הידרואלקטרי ברחבי צפון איטליה.
המים בעמק הפו ירדו כעת לרמות נמוכות מאוד, בין היתר כתוצאה מהיעדר גשמים בצפון איטליה, בנוסף לטמפרטורות גבוהות ומחסור בשלג בהרים המזינים את הנהר. על פי הנתונים מאיטליה, בחלק מהאזורים האלה לא ירד גשם משמעותי במשך יותר מ-110 ימים.
נהר הפו הוא בדרך כלל רצועה רחבה של מים עכורים (כמו שניתן לראות בתצלום מיוני 2020), אך כעת התייבשו מרחבים גדולים בנהר (כפי שניתן לראות בצילום הלוויין מיוני 2022).
5 צפייה בגלריה
הנהר ביוני 2020
הנהר ביוני 2020
הנהר ביוני 2020
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
5 צפייה בגלריה
הנהר ביוני 2021
הנהר ביוני 2021
הנהר ביוני 2021
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
5 צפייה בגלריה
הנהר ביוני השנה
הנהר ביוני השנה
הנהר ביוני השנה
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
עמק הפו הוא האזור החקלאי החשוב ביותר באיטליה, כיוון שהוא מייצר כ-40% מהמזון באיטליה – בין היתר חיטה, אורז ועגבניות. בשל הבצורת המתמשכת, חקלאים נאבקים לשמור על היבולים, ותושבי יישובים רבים בעמק הפו התבקשו לקצוב את צריכת המים.
בנג'מין קוץ', ראש המשרד ליוזמות בנות קיימא בסוכנות החלל האירופית, אמר: "על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, החקלאות צורכת עד 70% מהמים המתוקים ובהתחשב במחסור הגובה במים, השימוש בהם צריך להיות יותר במגזר זה. לצורך כך, סוכנות החלל מכינה את משימת ניטור טמפרטורת פני הקרקע, כחלק מהרחבת משימות קופרניקוס. ההרחבה תאפשר לנו לנטר את האידוי של גידולים ברמת השדה ובכך לתמוך בשיטות השקיה בת קיימא".
על פי נתונים חדשים, שפורסמו על ידי פרויקט CAREHeat של סוכנות החלל האירופית, אזור הים התיכון סובל כעת מגל חום, כשבחודש שעבר הטמפרטורות היו גבוהות ב-4 מעלות צלזיוס יותר מהממוצע שבין השנים 1985 ל-2005. על פי הממצאים, טמפרטורת המים בכל הים התיכון הגיעה לשיא של חודש מאי והיא הייתה מעל 23 מעלות.
5 צפייה בגלריה
אין מים. גשם מעל הנהר
אין מים. גשם מעל הנהר
אין מים. גשם מעל הנהר
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
הנהר באזור פאביה
הנהר באזור פאביה
הנהר באזור פאביה
(צילום: AP)
הפרויקט, שבו שותפות סוכנויות מחקר איטלקיות כמו הסוכנות הלאומית לטכנולוגיה חדשה, אנרגיה ופיתוח כלכלי בר קיימא ומועצת המחקר הלאומית, מבקש לפתח אסטרטגיות לזיהוי גלי חום ימיים ולקבוע את השפעתם על מערכות אקולוגיות ימיות ופעילות כלכליות, כמו דיג.
במקביל, באזור צפון לומברדיה הוכרז על מצב חירום בשל הבצורת, שמאיימת על היבולים וגרמה להקצבת מים. "זה מצב עדין ביותר", אמר מושל לומברדיה, אטיליו פונטנה, בשיחה עם כתבים. לדבריו, מדובר בבצורת החמורה ביותר באזור ב-70 השנים האחרונות.
לפי הנתונים, הבצורת מסכנת יותר מ-30% מהייצור החקלאי הלאומי ומחצית מהחקלאות הקשור בבעלי חיים – כך מסרו בהתאחדות החקלאית הגדולה באיטליה. עוד נמסר כי המפלס הנמוך של נהר הפו גורם גם לחדירת מים ים מלוחים לאזורים חקלאיים נמוכים, מה שמחריף את בעיות החקלאים.