בישראל רוב הפסולת מוטמנת באדמה, לרוב באתרים בדרום הארץ. אבל אותם מקומות כבר כמעט מלאים ומקומות חדשים טרם הוכשרו. ראשי רשויות מזהירים לאור משבר הפסולת החמור בישראל כי "בעוד כמה חודשים לא יהיה לנו איפה להטמין פסולת".
בישראל יש מחסור חמור במקום להטמנת פסולת באתרים המוסדרים, ועד עתה המשרד להגנת הסביבה לא קידם פתרון ראוי. אבל האחריות לא מוטלת רק על המשרד, שמהווה רק עוד חוליה בניהול בעייתי של הפסולת בישראל. גם רשות מקרקעי ישראל מהווה צוואר בקבוק בכל הנוגע לפתרונות.
3 צפייה בגלריה
דיות באתר הפסולת דודאים
דיות באתר הפסולת דודאים
אתר הפסולת דודאים בנגב
(צילום: נתי מולכו)
80% מהפסולת בישראל מוטמנת, ובמשרד להגנת הסביבה רוצים להפוך את המצב ולשים את הדגש על מחזור. אלא שהמעבר לשוק פסולת המבוסס על מחזור צפוי לקחת זמן, שאין למדינה שמייצרת מדי שנה 5.3 מיליון טונות פסולת. למעשה, כל ישראלי מייצר 1.7 ק"ג פסולת ביום. קצב גידול ייצור הפסולת הוא כ-1.8% בשנה, בהתאם לגידול באוכלוסייה.
בשנים האחרונות מזהירים מומחים, ראשי רשויות וגורמים בתחום הפסולת - על משבר, וכעת אנחנו נמצאים בלב משבר הפסולת. אתר אפעה, אחד מאתרי הפסולת הגדולים ביותר במישור רותם, הגיע גם הוא כמעט לקצה גבול היכולת. מדובר באתר שעליו מגיעים כ-7,000 טונות פסולת ביתית ביום, וגם הוא נאנק תחת הכמויות. גם האתר "גני הדס" סמוך לבאר שבע שמקבל כ- 2,500 טון, עלול להגיע כבר בחודש הקרוב למיצוי שטחי ההטמנה שלו.
השבוע התפרסם תיעוד של תור ענק של משאיות זבל העומדות בכניסה לאתר ההטמנה "אפעה", תוצאה של מחסור באתרי הטמנה. לא מדובר בסרטון חדש, אך לקראת הדיון שנערך השבוע בוועדה הארצית בנושא משבר הפסולת הוא צץ מחדש.
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר, האשימה בדיון את המשרד להגנת הסביבה בחוסר עשייה, שלדבריה הביא אותנו למצב חירום, שבו כולם נאלצים למצוא פתרונות מהירים למחסור במקומות הטמנה. במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי באתר אפעה פינו אזור שהיה מיועד לאסבסט פריך. האסבסט יפונה למקום חלופי והבור במקום ישמש לפסולת רגילה מעורבת.
3 צפייה בגלריה
השריפה באתר הפסולת אפעה
השריפה באתר הפסולת אפעה
שריפה באתר הפסולת אפעה. ארכיון
(צילום: איגוד ערים נגב מזרחי)
בנוסף, אמרו במשרד להגנת הסביבה, יוכשר תא 7 לקליטת פסולת שצפוי לתת מענה לשנתיים הקרובות. בקרוב ייצא מכרז לתא נוסף, תא 8, שייתן לנו עוד כמה שנים של הטמנה. בנוסף, יגביהו את התאים הנוספים. פתרון דומה הוצע גם עבור "גני הדס". שם נמצא פתרון יצירתי נוסף - עבודה בלילות. האתר, שמושך אלפי דיות שחורות המסכנות את מטוסי חיל האוויר הממריאים מבסיסים סמוכים בדרום, יחל לעבוד בלילה כשהדיות ישנות. בנוסף, יאשרו להגביה את האתר.
הבעיה הגדולה? מדובר בפתרונות שייקח זמן ליישם אותם. סגן מתכנן מחוז דרום במנהל התכנון, טל פודים, הסביר כי "משבר הפסולת ידוע כבר מזה זמן רב. המדיניות במשרד להגנת הסביבה לא נשארת לאורך זמן ומשתנה מעת לעת ובתדירות גבוהה. לכן לא טיפלו כמו שצריך בנפחי ההטמנה. היה ידוע מזה שנים שתהיה בעיה בנפחי ההטמנה. חשבו שיציעו פתרונות של הקמה של מתקנים לטיפול ומיון פסולת, וכך תגיע כמות קטנה יותר של פסולת להטמנה. הגענו למשבר חמור מאוד. חלק מהפתרונות הן הגבהת דודאים וגני הדס, אך נדרש אישור בוועדה המקומית. ההקלה תתפרסם להתנגדויות וייתכן שבעיריית באר שבע יגישו התנגדויות. וזה דורש את אישור המועצה הארצית. זה לא פשוט ופשטני. כבר כיום קשה להטמין באפעה. אם יגביהו בעוד כ-15 מטרים יכולות להיות בעיות תכנוניות. צריך לקוות שהמועצה המקומית תמר תסכים להגבהה. כל הפתרונות הם לא פתרונות מהיום למחר. והבעיה היא לא מחר. אלא הערב".
אז מה הולך לקרות? פודים: "אין לנו פתרונות. המצב עגום. התרענו עליו הרבה זמן. אין פה פתרונות קסם. אני לא יודע איך יפתרו את המשבר לטווח הקצר והבינוני. גם רמ"י שאננים. תא 8 יוצא למכרז, וצריך אחר כך לקדם תוכנית על כל מה שמשתמע מזה. יוגשו התנגדויות. זה לא יהיה לטווח הקרוב. במנהל התכנון קידמנו את התוכניות באופן אינטנסיבי. לאתר הפסולת אורון יש תוכנית מאושרת, אך המשרד להגנת הסביבה לא רוצה שייפתח. אבל יכול להיות שלא תהיה ברירה".
3 צפייה בגלריה
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
(צילום: ישראל יוסף)
"חזרנו ואמרנו כי בשנת 2022 לא יהיה מקום להטמנת פסולת בישראל, כדי למנוע משבר סביבתי חמור", אמר שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים. "מדינת ישראל מתחילה להיסתם מבחינת אתרי ההטמנה. גני הדס תכף נסתם וגם אפעה. התרענו בפני המשרד להגנת הסביבה כבר לפני שנתיים ושלוש. בינתיים צריך לאפשר הטמנה של מטמנות נוספות. אנחנו הצענו את אתר אורון ברמת נגב, שם יש מסילת רכבת ולא יצטרכו לנוע משאיות על הכבישים. אבל מנהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה לא הסכימי לקדם. עכשיו אנחנו בבעיה ולא יהיה לנו איפה להטמין. בינתיים אפשר לעודד את הקמת מפעלי מחזור. אבל זה לוקח זמן. יש הבנה בכל העולם, בקרב מנהיגים וצעירים, שהדבר החשוב ביותר הוא השמירה על כדור הארץ. זה הדבר הכי קריטי. לפתחנו עומד אחד האתגרים הגדולים ביותר בתחום איכות החיים של תושבי ישראל. ללא מציאת פתרונות מיידיים לפסולת הנוצרת, צפויה להתגבר שריפת הפסולת והשלכתה בשטחים הפתוחים".
אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, אמר כי "בטווח הקצר יש מצוקה אמיתית בעקבות התמלאותם של אתרי ההטמנה בדרום. אתרי ההטמנה מגיעים לשיא הקיבולת ונוצר חשש למצוקה. בחודשים האחרונים אנחנו עסוקים בלתת פתרונות למצוקה. את החשש המיידי, הרגעי, אנחנו מקווים שמנענו. זה לא אומר שפתרנו את בעיית הפסולת במדינת ישראל. זה לא יגיע למשבר תברואתי ובריאותי כמו שחשבנו".
עמיחי הסביר כי "המשרד הוא הרגולטור. הוא יכול לקדם ולהציג תוכניות. אבל הוא לא מקדם את התוכניות בוועדה ולא נותן אישורים. אנחנו לא מנסים להתנער מאחריות. אנחנו חלק מקבוצה שאמורה לתת פתרונות אבל דווקא לנו אין סמכויות".