מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)

מחקר חשד מצא שעצלנים נוטים להיות שמאליים. העצלן הוא יונק שנפוץ בעיקר בשטחים נרחבים ביערות אמריקה הדרומית, ומוכר בתור שוכן עץ מובהק, וכמו שמו - הוא מאוד איטי.
באופן תמוה, למרות שהעצלנים משתמשים בארבע הרגליים שלהם על מנת לאחוז בענפים, נראה שבעלי החיים החמודים חזקים במיוחד בצד שמאל שלהם, בהשוואה לצד ימין.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הממצאים הללו התגלו כאשר חוקרים מניו יורק בדקו בניסיונות ראשוניים אי פעם, את כוחו של העצלן. הם גילו שביחס למשקל גוף העצלן, יש לו כוח עוצמתי בשרירים, ביחס לפרימטים אחרים. בנוסף לכך, היה הבדל של עד 16% בין עוצמת האחיזה השמאלית לימנית שלהם, בעיקר בידיים. "הנטייה לשמאל הייתה בלתי צפויה, מה שמצריך מחקר עתידי שיבחן את הממצא הזה", כתבו החוקרים.
ועכשיו, לענבר בן 34 מיליון שנה ולהפתעה שמצאו בתוכו. ענבר היא אבן חן העשויה משרף עצים שהתאבן במהלך הרבה מאוד שנים, והפך לחומר מוצק בעל שקיפות חלקית.
3 צפייה בגלריה
הפרח הקדום שהשתמר
הפרח הקדום שהשתמר
הפרח הקדום שהשתמר
(צילום: Sadowski & Hofmann)
הנראות הייחודית שלו מאפשרת לנו לראות מה יש בתוכו, ולפעמים מדובר ביצורים ש"כלואים" בו, כמו פרחים וזבובים. הפעם, חוקרים חשפו ענבר שנשמר בצורה מדהימה ובתוכו מאובן נדיר של פרח, גדול מהמצופה, ברוחב של 2.8 ס"מ – גדול פי שלושה מרוב תכלילי הפרחים שנמצאים.
הייחודיות שלו עשויה להניב תובנות חדשות על מערכות אקולוגיות עתיקות, ולכן הממצא הזה מרגש מאוד את החוקרים. במחקר חדש, מדענים חילצו אבקה מהדגימה והניתוח שלה מצביע על כך שהפרח קשור קשר הדוק למין פרחים אסיאתיים.
ולסיום, נכון שכבר חגגנו השנה את חג החנוכה, אבל טלסקופ החלל האבל תיעד חור שחור ש"בלע" כוכב משוטט ונלכד בצורה של סופגנייה או דונאטס.
3 צפייה בגלריה
החור השחור והכוכב
החור השחור והכוכב
החור השחור והכוכב
(צילום: NASA, ESA, Leah Hustak (STScI))
אלו רגעיו האחרונים של הכוכב, שנבלע על ידי החור השחור באמצעות כוח כבידה מטורף ששואב אותו אליו בנוסף לקרינה אדירה שנושבת החוצה ממנו. טלסקופ החלל האבל אמנם לא יכול לצלם את המהומה הגדולה סביב האירוע, מכיוון שהכוכב נמצא במרחק של כמעט 300 מיליון שנות אור, אבל אסטרונומים השתמשו באור האולטרה-סגול העוצמתי של הטלסקופ כדי לחקור את המסביב למתרחש, שנקרא גם "אירועי שיבוש גאות ושפל" – הבזק אור נדיר שמגיע ממרחק רב.
ההערכות הן ש"גריסת כוכבים" מתרחשת פעמים בודדות בכל מאה אלף שנה, ולכן מדענים עושים הכל כדי לדלות עוד מידע מהאירועים הללו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי