אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דיבר על שינויי האקלים בנאומו הראשון בעצרת האו"ם, התייחס הלילה (יום ה') גם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, לנושא שמאיים על כדור הארץ. ג'ונסון הזכיר את קרמיט הצפרדע, ששר "לא קל להיות ירוק". ראש הממשלה הבריטי סתר את דבריו של כוכב "החבובות" ואמר: "דווקא קל להיות ירוק".
2 צפייה בגלריה
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
ג'ונסון הזכיר את כוכב החבובות בנאומו
(צילום: shutterstock ורויטרס)
לקראת ועידת אקלים קריטית, שתחל בגלזגו שבסקוטלנד בתחילת נובמבר, אמר ג'ונסון באסיפה הכללית של האו"ם: "יש לנו כוח אדיר לשנות דברים ולשנות דברים לטובה, וכוח מדהים להציל את עצמנו". ראש ממשלת בריטניה קרא למנהיגי העולם "להתבגר" ולפעול נגד האיומים שבשינויי האקלים. לקראת ועידת האקלים ה-26, מזהירים מדענים כי ההתחממות הגלובלית קרובה למצב של "חוסר שליטה" וכי יש לפעול במהירות על מנת לצמצם ובעתיד גם להפסיק את פליטת גזי החממה לאטמוספרה.
"עלינו להראות כי אנו מסוגלים ללמוד ולהתבגר ולבסוף לקחת אחריות על ההרס שאנו גורמים, לא רק על כדור הארץ שלנו, אלא על עצמנו. הגיע הזמן שהאנושות תתבגר", אמר ג'ונסון לנוכחים באולם.
ראש ממשלת בריטניה שיבח את סין על ההתחייבות שלה שלא לבנות פרויקטים חדשים המבוססים על פחם, ועל כוונת ארצות הברית להכפיל עד שנת 2024 ל-11.4 מיליארד דולר בשנה את הסיוע למדינות מתפתחות, על מנת שאלו יתמודדו עם שינויי האקלים.
עם זאת, הוא קרא לסין, האחראית ל-28% מפליטות גזי החממה בעולם - ללכת רחוק יותר ולהפסיק את השימוש שלה בפחם. ג'ונסון אמר כי בריטניה היא הוכחה לכך שניתן לעשות זאת. לדבריו, בריטניה השתמשה בפחם כדי לייצר 25% מהחשמל שלה לפני חמש שנים, אך כעת השימוש בפחם ירד ל-2%. הוא אמר כי בריטניה לא תשתמש בחומר המזהם לייצור אנרגיה עד 2024.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בנאומו בעצרת האו"ם
ראש ממשלת בריטניה בנאומו בעצרת האו"ם
ראש ממשלת בריטניה בנאומו בעצרת האו"ם
(צילום: רויטרס)
ג'ונסון אמר עוד בנאומו: "עלינו ללכת רחוק יותר ואנחנו חייבים ללכת הרבה יותר מהר. אנחנו צריכים את כל המדינות, כל אחת ואחת מכם כדי לעלות מדרגה".
לאחרונה התפרסם ניתוח של האו"ם על העמידה של מדינות העולם ביעדי הסכם פריז, שנחתם בדצמבר 2015. מדו"ח האו"ם עולה כי הפליטות הגלובליות יהיו גבוהות ב -16% בשנת 2030 מאשר ב-2010 - רחוק מההפחתה של 45% עד שנת 2030, שלדעת המדענים נחוצה כדי למנוע שינויי אקלים הרסניים.
בהמשך נאומו קרא ג'ונסון תיגר על המסר של קרמיט הצפרדע מ"החבובות", ששר "לא קל להיות ירוק". ראש ממשלת בריטניה אמר: "הוא טועה, זה קל להיות ירוק. והוא גם היה גס רוח כלפי מיס פיגי".
ראש ממשלת בריטניה הוסיף כי הוא מאמין שאפשר לעשות שינוי: "אני מאמין בלהט שנוכל לעשות זאת על ידי התחייבות בארבעה תחומים - פחם, כלי רכב, כסף ועצים". לדבריו, "יש לנו את הכלים למהפכה תעשייתית ירוקה, אבל הזמן קצר מאוד".
נושא שינויי האקלים יעלה בוודאי פעמים נוספות במהלך הנאומים בעצרת האו"ם. ביום שני בשבוע הבא אמור לנאום על במה זו גם ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט. פרט לדברים על איראן והפלסטינים, מעניין יהיה לראות אם גם הוא יצטרף למנהיגי העולם המערבי וידבר על אחד הנושאים המאיימים על כל העולם - ההתחממות הגלובלית.