יותר מ-20 מיליון בני אדם בסומליה, קניה ואתיופיה מתמודדים בתקופה האחרונה עם כמה מהסיכונים הגרועים ביותר לביטחונם התזונתי מזה 35 שנה - הכול בשל ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים שפוקד את העולם.
5 צפייה בגלריה
בצורת במזרח אפריקה
בצורת במזרח אפריקה
בצורת במזרח אפריקה
(צילום: AP)
לאחר שלוש עונות, שבהן כמות המשקעים במזרח אפריקה הייתה דלה, ניצבים תושבי האזור בפני סכנה ממשית לחייהם בשל תנאי בצורת, שלא נראתה זמן רב מאוד. מומחי אקלים וחקלאות אמרו כי על הרשויות של מדינות דוגמת ג'יבוטי, אריתריאה, סומליה, קניה ואתיופיה להיערך לכך שיהיה צורך בסיוע משמעותי באספקת מזון למדינות הללו, על אחת כמה וכמה כשהמודלים מראים כי שינויי האקלים ותנאי התחממות גלובלית תרמו ויתרמו בעתיד למזג האוויר היבש והמתמשך שפוקד את המדינות הללו ועשוי להחמיר במהלך שנות הגשם הבאות, שיהיו יבשות יותר ויותר.
האזהרות מגיעות מרשת מערכות האזהרה המוקדמת של רעב (Famine Early Warning Systems Network), שפועלת במימון הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID) במטרה להתריע כמה שיותר מוקדם על פגיעה בביטחון תזונתי במדינות העולם. מאז הקמתה בשנת 1985 נעשה מאמץ לנטר ולנתח נתונים ומידע רלוונטי מבחינת ההשפעה על הפרנסה והשווקים בכדי לזהות איום פוטנציאלי על ביטחון המזון של התושבים, דבר שעלול להביא למשבר הומניטרי (מספר סוכנויות בארצות הברית מסייעות בכך, כמו למשל נאס"א שמספקת תמונות לוויין ונתוני אקלים ומזג אוויר).
למדינות טרופיות בתוך קרן אפריקה יש שתי עונות גשומות בשנה. ה-gu במרץ, אפריל ומאי, וה-deyr באוקטובר, נובמבר ודצמבר. על פי הנתונים, השנתיים האחרונות של ה-deyr היו יבשות באופן משמעותי מהרגיל, בעוד שה-gu הייתה יבשה במיוחד אשתקד, כשרמות המשקעים היו הנמוכות ביותר שנרשמו באזורים מסוימים. המצב העגום הביא את קניה וסומליה להכריז על מצב חירום של בצורת, כשתנאים דומים שררו גם בדרום ובמזרח אתיופיה. "קשה לחקלאים לספוג את המהלומות הללו שנה אחר שנה", אומר אשוטוש לימאי, מדען במרכז טיסות החלל מרשל של נאס"א, שמשתף פעולה באופן הדוק עם רכזת SERVIR מזרח ודרום אפריקה (שיתוף פעולה של נאס"א והסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי). "אנחנו לקראת עונה יבשה, וגם התחזית העונתית לא נראית חיובית. האתגר הוא לא רק לחות הקרקע או חריגות הגשמים, אלא החוסן של האוכלוסייה כדי להתמודד מול תנאי בצורת".
בדו"ח שפרסמה הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי בחודש שעבר נכתב כי עונת הגשמים gu השנה, אם זו תהיה יבשה, תגרום לרצף חסר תקדים (מאז 1981) של ארבע עונות גשמים מתחת לממוצע. גם אם כמות הגשמים של חודשים מרץ-מאי תהיה ממוצעת, האזור חווה גירעונות מתמשכים של גשמים - מה שישפיע גם לטווח ארוך. בכך, אזורים רבים בקרן אפריקה צפויים להתמודד עם רמות משבר וחירום של חוסר ביטחון תזונתי, אך לא רק. למיעוט המשקעים בשנים האחרונות במזרח אפריקה הייתה השפעה מצטברת. כמות היבול קטנה והיה מחסור במספוא, אספקת המים הצטמצמה ועדרי בהמות נחלשו ומתו. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם דיווח כי לפחות 60 אלף בעלי חיים גוועו ברעב וייצור החלב היה נמוך ב-80% מהממוצע.


5 צפייה בגלריה
בצורת במזרח אפריקה
בצורת במזרח אפריקה
מקבלים סיוע מהאו"ם
(צילום: AP)



גם ייצור הדגנים במהלך שנת 2021 ירד ב-50 עד 70 אחוזים, בעוד שייצור התירס והדורה ירד ב-15 עד 25 אחוזים ב-2020 וב-50 אחוזים ב-2021. תחזיות הלחות הנוכחיות של הקרקע ממערכת הניתוח והחיזוי ההידרולוגי של נאס"א (NHyFAS) מצביעות על ירידה נוספת בלחות האדמה. כאשר עונת הגשמים של 2022 מתקרבת, תנאי מזג האוויר לא מבשרים טובות.
אם לא די בכך, הרי שהתנאים החקלאיים הקשים החריפו על ידי מגפת הקורונה ועל ידי סכסוכים אזוריים אלימים, ממש כמו זה המתנהל בתיגראי שבאתיופיה. תושבי מדינות מזרח אפריקה מתמודדים במקביל עם עליית מחירי סחורות (מקומית ועולמית) ועם אובדן הכנסה מיבול כושל ובעלי חיים שמתו. האזור עדיין לא התאושש לחלוטין מההפסדים של הבצורת העמוקה שפקדה אותם בשנים 2017-2016 וכבר נאלצים להתמודד עם משבר נוסף. מדענים שחוקרים קשרי אקלים ומזג אוויר מצביעים על התחממות הנגרמת על ידי האדם במערב האוקיינוס השקט, כחלק מתופעת 'לה ניניה' ('הילדה קטנה' בספרדית), שבה טמפרטורת פני הים נמוכה מהרגיל והשפעותיה נגטיביות מבחינה גיאוגרפית מ"אל ניניו", כך שהתופעה הזו גורמת לצרות במזרח אפריקה - בעוד שכמות הגשמים גדלה באופן ניכר בסביבות מלזיה ואינדונזיה למשל, ההשפעה במזרח אפריקה היא ירידה בכמות הגשמים.
5 צפייה בגלריה
השלכות הבצורת במזרח אפריקה
השלכות הבצורת במזרח אפריקה
השלכות הבצורת במזרח אפריקה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
בצורת במזרח אפריקה
בצורת במזרח אפריקה
בצורת במזרח אפריקה
(צילום: AP)
בדו"ח מטעם אנליסטים של רשת מערכות האזהרה המוקדמת של רעב נכתב שרצף ארוך כזה הוא נדיר מאוד, כשהאחרון היה אולי לפני כמעט 40 שנה במהלך 1984-1983. מאז 1983, אוכלוסיית קניה, אתיופיה וסומליה גדלה פי שלושה, והגדילה בכך באופן משמעותי את מספר האנשים שחשופים לסכנות בצורת. "שינויי האקלים, תוך אינטראקציה עם תנאי האקלים הטבעיים של 'לה נינה', העלו את תדירות הבצורת באזור זה", אמר כריס פונק, מנהל המרכז לסכנות אקלים באוניברסיטת קליפורניה, סנטה ברברה. "הלוויינים מראים לנו שעונת הגשמים של חודשים אוקטובר-דצמבר 2021 הייתה דומה לזו של 2010 היבשה. דגמי התחזית שלנו מרמזים על סיכוי גבוה לכך שעונת מרץ-מאי 2022 תהיה יבשה ותוביל לרצף חסר תקדים של ארבע עונות גשם מתחת לנורמה, מה שיחריף עוד יותר את האתגרים ההומניטריים הנוכחיים", הוסיף פונק.