הניסוי הראשון, שנבחר להיערך בחללית בראשית2, שהשיגור שלה לירח מיועד להתקיים בשנת 2025, יעסוק בבדיקת יעילות ועמידות תרופות עבור אסטרונאוטים במשימות ארוכות בחלל העמוק. במקביל, עמותת SpaceIL בוחנת ניסויים נוספים, שישולבו במסגרת המשימה הישראלית השנייה לירח.
בשנה האחרונה פרסמה SpaceIL קול קורא להצעת ניסויים מדעיים במסגרת משימת בראשית2 .הכוונה היא לערוך ניסויים מדעיים, שיתנו מענה על שאלות מהותיות בנוגע לשהות בחלל או על הירח ולשלב מחקר מדעי שניתן יהיה להנגיש לתלמידים, ובכך לקרב עוד צעירים לעולם המדע, כחלק מחזון העמותה. בהמשך מונתה ועדה מייעצת, שהורכבה מנציגי העמותה, מדענים מובילים מהאקדמיה הישראלית, גופי חינוך, סוכנות החלל הישראלית ושותפי SpaceIL.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
הדמיה של משימת בראשית 2. חללית אם ושתי נחתות
(איור: SpaceIL)
הניסוי הנבחר הראשון הוא בהובלת פרופסור שרה אייל מהאוניברסיטה העברית והוא נועד לבדוק יציבות של תרופות בחלל לאורך זמן, במסלול סביב הירח. הניסוי יבוצע על כמה תרופות שונות, חלקן מצילות חיים וחלקן תרופות "נוחות", התורמות לרמת חיים טובה יותר בחלל. החוקרים אומרים כי תרופות נפוצות בשימוש על ידי אסטרונאוטים בחלל, והן כוללות תרופות שינה, משככי כאב ואנטיביוטיקה.
השימוש בתרופות במהלך משימות חלל ארוכות עשוי להיות מאתגר לאור זמני המשימה הממושכים, היעדר יכולת אספקה חוזרת וחשיפה ממושכת לקרינה בחלל. בנוסף, היעדר יכולת להחזיר את הצוות במקרה חירום, לא משאיר מקום לטעויות וכשלים ולכן יש צורך לטפל בחולה - בחלל. בנוסף, התרופות הנלקחות לחלל צריכות להיות בטוחות ויעילות לאורך כל זמן המשימה, היכול להימשך בעתיד שנים - עבור משימות למאדים או ליישוב הירח. עם זאת, המידע המוגבל הקיים כיום מצביע על כך שתרופות עלולות להתפרק מהר יותר בחלל מאשר בכדור הארץ, כאשר כנראה הסיבה לכך היא הקרינה, תהליך שעלול להוביל לאובדן עוצמת התכשיר ואפקטיביות שלו או להיווצרות תוצרי פירוק רעילים שעלולים לסכן את חייהם של האסטרונאוטים.
הניסוי יעזור לבחון אילו תרופות עמידות יותר בחלל וכיצד הן מושפעות לאורך זמן מסביבת החלל. ב-SpaceIL אמרו כי הניסוי יתבצע לאורך כל תקופת החיים של המקפת במשימת בראשית2, התוצאות ישודרו לכדור הארץ, ינותחו על ידי הצוות המדעי ויפורסמו לאחר מכן לקראת מסעות עתידיים חלל. בעמותה אמרו כי התוצאות יוכלו לסייע בבחירת תרופות המתאימות לשהות בחלל העמוק ,מה שיכול לעשות את ההבדל בין משימה מוצלחת לכושלת.
2 צפייה בגלריה
דגם החלליות שתשוגר לירח
דגם החלליות שתשוגר לירח
דגם החלליות שתשוגר לירח
הניסוי ינוהל בקופסה אטומה המורכבת על המקפת בראשית2, שלא אמורה לנחות על הירח - אלא צפויה להקיף אותו כמה שנים. בקופסה תורכב מיני-מעבדה ובה יתקיים הניסוי. המעבדה מפותחת על ידי חברת Space Pharma מישראל. המעבדה תעביר את התוצאות למחשב המקפת, אשר יעביר את התוצאות לכדור הארץ. בתוך המיני-מעבדה נמצאות התרופות וספקטרומטרי ראמאן (Raman) הדוגמים את הרכב התרופות בעזרת לייזר.
הניסוי יופעל בתדירות של כמה חודשים על ידי צוות המחקר הכולל את פרופסור שרה אייל, פרופ' אהרון אורן וד"ר תמר שטיין מהאוניברסיטה העברית, ומדענים מאוניברסיטת Charles בצ'כיה, אוניברסיטת Ghent בבלגיה, אוניברסיטת החלל הבינלאומית ופרופ' רן גנוסר מהטכניון (המשמש גם כנשיא רמון ספייס).
מנכ"ל עמותת SpaceIL, שמעון שריד, אמר: "אני מודה לכל חברי הוועדה שסייעו לבחור את הניסוי מתוך כלל ההצעות שקיבלנו מארגונים, אנשי מדע ומוסדות חינוך מהארץ ומהעולם. אני מברך על בחירת הניסוי המשלב עבודת צוות של חוקרים, אוניברסיטאות וחברות מישראל ומחו"ל, אשר יוכלו יחד להרחיב את הידע האנושי בחלל העמוק ולהוות השראה לדורות הבאים של חוקרות וחוקרים".
מייסד ומשנה למנכ"ל SpaceIL, כפיר דמרי, הוסיף: "לצד השיאים שבראשית2 צפויה לשבור בהיסטוריית החלל העולמית ובהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת, השקענו מאמץ רב בבחירת הניסויים השונים אשר נשגר איתנו במשימת בראשית2. בחרנו בקפידה את הניסוי הראשון עבור המקפת, כך שישפיעו ככל הניתן לטובת הצלחת משימות עתידיות ארוכות טווח בירח ומעבר לו".


פרופ' אייל סיכמה: "בחינת יציבות התרופות בחלל היא משימה בעלת חשיבות בינלאומית שתקדם ותשכלל את יכולות האסטרונאטים בחלל לשהייה חסרת תקדים במשימותיהם פורצות הדרך. מדובר בניסוי ראשון מסוגו בעולם, ולכן בעל חשיבות עליונה שיוביל גם להגברת המודעות לשימוש נכון ובטוח בתרופות כאן על פני כדור הארץ. זוהי גאווה עצומה לקחת חלק במסע מחקרי שלא נוסה מעולם, וכולנו תקווה שתוצאות המחקר ישמשו את כלל הקהילה המדעית בישראל ובעולם. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לחברי הוועדה, ל-SpaceIL, ולהנהלת האוניברסיטה העברית על ההזדמנות הייחודית לקחת חלק במשימת בראשית2".
על פי התכנון, לאחר שתגיע בראשית2 לירח, היא תתפצל לשלוש :שתי נחתות שישתחררו מחללית האם (אורביטר) וינחתו בצדדיו השונים של הירח, וחללית אם שתוסיף ותחוג סביב הירח למשימה ארוכת טווח למשך כשנתיים עד חמש - שם יהיו התרופות. זו תהיה פריסת הנחתות הכפולה הראשונה אי פעם והחלליות הקטנות ביותר שנחתו אי פעם נחיתה רכה על הירח.