דוח של הארגון הסביבתי היהודי-אמריקני ״דיינו״ מתחקה אחר השקעותיהם של הארגונים היהודים הגדולים בארצות הברית ומלמד כי כמעט 3.3 מיליארד מגבים כיום חברות פחם, נפט וגז שממשיכות להפיק ולשרוף דלק מאובנים. מדובר על הקבלה של הסכום ל-2 ג׳יגהטון (מיליארד טון) פחמן, כלומר פליטות של יותר מ-561 אלף מכוניות או של 6.5 תחנות כוח המופעלות על ידי גז טבעי במשך שנה אחת שלמה.
2 צפייה בגלריה
שאיבת גז ב רוסיה אילוסטרציה ארכיון
שאיבת גז ב רוסיה אילוסטרציה ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
הארגונים והמוסדות היהודים הגדולים ברחבי ארצות הברית תורמים מאות מיליוני דולרים מדי שנה לישראל, ביניהם למשל ארגון "הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה" (JFNA), גוף התרומות הגדול ביותר לישראל בעולם המאגד מאות פדרציות וקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב ובקנדה. מעבר למגבית שהארגונים האלה אוספים מחבריהם ומהקהילות, הם גם משקיעים את כספם בבורסה ובקרנות הון סיכון.
כשמסתכלים על המספרים באופן יחסי מדובר על השקעה כוללת של 5.54% בתעשיות מזהמות, די קרוב לממוצע ההשקעה של שאר השוק כיום בתעשיות האלה (5.68%). למרות זאת, בהתחשב בעובדה שמחקרים מראים כי 8 מתוך 10 יהודים ברחבי ארצות הברית מודאגים מאוד משינויי האקלים ומדרגים את הסוגיה בעקביות כמובילה אותם בבחירות במדינה - נשאלת השאלה האם התורמים מודעים היכן הכסף שלהם מושקע?
מומחי אקלים מזהירים כי כדי למנוע מטמפרטורות כדור הארץ לעלות ב-2 מעלות צלזיוס, למנוע בצורות, שיטפונות ואירועי מזג אוויר קיצוניים, עלינו להשאיר את רוב מאגרי הפחם, הנפט והגז מתחת לאדמה ולא לשרוף אותם, כפי שנוהגות כיום תעשיות דלק המאובנים. לפי הדוח עד היום כבר יותר מ-1,550 מוסדות וארגונים שמשקיעים למעלה מ-40 טריליון דולרים התחייבו להסיט את ההשקעות שלהם מתעשיות דלק המאובנים המזהמות - ביניהם אוניברסיטאות הרווארד וייל, העיר ניו-יורק, קרנות הפנסיה של מדינת ניו-יורק, הוותיקן, קרן פורד ועוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לעומת זאת, רק מיעוט מהארגונים היהודים והקרנות היהודיות הפחיתו את השקעותיהם. המטרה המוצהרת של הדוח היא להעלות את המודעות ולעזור לארגונים האלה להסיט את השקעותיהם בעזרת מפת דרכים פרקטית המחולקת לשלבים מדורגים. יש לציין כי מומחים פיננסים חלוקים בדעותיהם לגבי היעילות של הסטת השקעות מחברות תעשיות מזהמות כדי להילחם במשבר האקלים. מבחינה פרקטית, רבים טוענים כי הרבה יותר מועיל להתמקד בהשקעות באנרגיה ירוקה או פרויקטים של התייעלות באנרגיה במדינות מתפתחות למשל.
עורכי הדוח ניתחו הגשות מס ודוחות כספיים של הגופים הבכירים ביהדות ארצות הברית: האיחוד ליהדות רפורמית, בית הכנסת המאוחד ליהדות קונסרבטיבית, האיחוד האורתודוקסי והרקונסטרוקציוניסטי. המחקר כלל גם נתונים מ-20 הקרנות היהודיות הפרטיות הגדולות ביותר ו-20 הפדרציות היהודיות הגדולות, בינהן כאמור JFNA, התורמת הגדולה ביותר לישראל ולסוכנות היהודית. הדוח הוא חלק מדחיפה גדולה יותר בשנים האחרונות מצד קבוצות סביבתיות, שקוראות לממשלות, חברות ועמותות להימנע מהשקעה בדלקים מאובנים.
״כדי לסיים את ההסתמכות שלנו על אנרגיה מזהמת ולהתקדם לקראת עתיד צודק ובר-קיימא, אנחנו צריכים לגייס את כל האנשים והכוח של הקהילה היהודי-האמריקנית״, אומרת מנכ״לית ארגון "דיינו", הרבה ג'ני רוזן. ״עם קול מוסרי ברור, והיקף נכסים מוערך של 100 מיליארד דולר, למוסדות היהודיים יש כוח קולקטיבי כצרכנים, כלקוחות, ואפילו כבעלי מניות של בנקים וכמנהלי השקעות שעוזרים להחזיק את חברות דלק המאובנים. אם ניקח את הגב הפיננסי מחברות האנרגיה המזהמות, נוכל לשנות את מגמת משבר האקלים״.