תמלחת דלפה מצינור של מפעל בבעלות חברת כי"ל לשמורת טבע מדבר יהודה. כך הודיע היום (ה') המשרד להגנת הסביבה.
2 צפייה בגלריה
הזרימה בשמורת הטבע
הזרימה בשמורת הטבע
הזרימה בשמורת הטבע
(צילום: אורלי מילר, היחידה הסביבתית תמר-ערד-ירוחם)
הדליפה התגלתה אתמול במישור עמיעוז, אבל רק היום פרסם המשרד הודעה בנושא. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הם פועלים מול מפעל פריקלאס לטיפול והפסקה מלאה של הדליפה בצנרת, המכילה מי תמלחת של המפעל. נכון לשעות הבוקר, לפי המשרד, הדליפה הופסקה כמעט לחלוטין, והיא נאספת, נשאבת ואינה זורמת לנחל עמיעז. המשטרה הירוקה חוקרת את נסיבות הדליפה.
אתמול בשעות הצהרים החלה דליפה בצינור תמלחת של מפעל פריקלאס של חברת כי"ל, המוביל מי תמלחת מבריכות ים המלח אל המפעל שבמישור רותם. הצינור, שלא היה בפעילות שאיבה בעת האירוע, הכיל כ-1,000 מטר מעוקב של מי תמלחת.
2 צפייה בגלריה
הדליפה מצינור שלא היה פעיל
הדליפה מצינור שלא היה פעיל
הדליפה מצינור שלא היה פעיל
(צילום: אורלי מילר, היחידה הסביבתית תמר-ערד-ירוחם)
המשרד להגנת הסביבה הנחה את המפעל על פתיחת הצינור בצידו של ים המלח, במטרה לצמצם את כמות המים בצינור ואת היקף הדליפה. כמו כן, המשרד ורשות הטבע והגנים הנחו את המפעל לאגום את הדליפה ולשאוב את התמלחת. נכון לשעות הבוקר היום הדליפה הצטמצמה משמעותית, והתמלחת נאגרת בסמוך לדרך עפר ונשאבת לביובית. בעקבות פעולות שנערכו בשטח בהוראת המשרד ורשות הטבע והגנים, אין זרימה בנחל.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הם פועלים יחד עם רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז ים המלח והיחידה הסביבתית ערד-תמר-ירוחם מול המפעל למזעור הנזקים וטיפול בדליפה. עם סיום האירוע, יבחן המשרד יחד עם הגופים הרלוונטיים את היקף הנזק לשמורה. סגנית מנהל מחוז דרום ומפקחי המשטרה הירוקה של המשרד בוחנים את האירוע בשטח. המשרד יפעל בהתאם לממצאים ולסמכויותיו.
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט התייחס בדיון של ועדת הפנים והסביבה לאירוע דליפה ואמר כי "זה משהו שהמשטרה הירוקה תבדוק. אם יש סיבה להעמיד לדין- נעמיד לדין". זאת בתשובה לשאלתו של ח"כ יוראי להב-הרצנו.
ממפעל פריקלאס נמסר בתגובה: "עם זיהוי התמלחת (מי ים המלח) על פני הקרקע, עדכנו את הרשויות, בהם המשרד להגנת הסביבה, באופן מיידי ואנו פועלים בשיתוף פעולה מלא מולם. האירוע הסתיים בתום איתור ואיטום חור שנוצר בצינור שאינו פעיל ובוצעו פעולות מיידיות נדרשות הכוללות שאיבה וספיגת המים בשטח".
מרשות הטבע והגנים נמסר שהם קיבלו דיווח מהחברה אודות הדליפה: "נציגי הרשות הגיעו מיד לשטח, נלקחו דגימות מהדליפה ובוצעו פעולות לחסימת הדליפה אל ערוץ הנחל ובהן הקמת סכר זמני. במקביל ניתנו לחברה הנחיות לשאיבת התמלחת מהנקודות בהן היא נאגמה. הזרימה לא הגיעה למסלול הטיול המוסדר, ובשלב זה כמעט ונעצרה לחלוטין. הרשות יחד עם המשרד להגנת הסביבה והמפעל פועלים על מנת לטפל במפגע".
לפני כשנה, חברת כיל זיהמה את מניפת צאלים במי תמלחת מתעלת ים המלח. מי התמלחת עלולים לגרום לפגיעה סביבתית קשה, שכן אזור מדבר יהודה הוא שטח מדברי ויש חשיבות רבה לצמחיה שבמקום. היקף הנזק שגרמה הדליפה של מפעלי פרריקלאס עוד לא ברור.