בואנס נוטיסיאס, גרייט ניוז וחדשות טובות: סריקות מוח מתקדמות, שנערכו לכלבים, בדקו ומצאו שהם יכולים להבדיל בין שפות. במחקר החדש נבדק כיצד מוחם של הכלבים מגיב לשפות שונות, וסריקות ה-MRI גילו שהמוחות שלהם יכולים להבחין ביניהן, מה שהופך אותם לבעלי החיים הראשונים, הידועים והיחידים עד כה, שיכולים להבחין בין שפות אנושיות.
במחקר השתתפו 18 כלבים שהושמעו להם שלוש הקלטות שונות באנגלית, ספרדית וג'יבריש, כשכל הכלבים נחשפו רק לאחת מהשפות בחייהם.
4 צפייה בגלריה
אחד הכלבים בניסוי
אחד הכלבים בניסוי
אחד הכלבים בניסוי
(צילום: Eniko Kubinyi)
הסריקות העלו שלא רק שהכלבים הצליחו להבחין בבירור בין דיבור ללא דיבור, הם הגיבו אחרת לשפות מוכרות ולא מוכרות. הם גם גילו שלגיל יש השפעה, כמו בחיים עצמם. כלבים מבוגרים יותר ובעלי ניסיון חיים, הבדילו טוב יותר בין השפות.
ועכשיו, לאוסטרליה, שם נמצא אתר מאובנים שלא היה ידוע קודם לכן, עם ממצאים מדהימים שהטריפו את החוקרים, כל זה באמצע המדבר.
המאובנים נמצאו במקום צחיח, שנראה כמו שממה אחת גדולה, אבל פעם – לפני שנים רבות מאוד – הוא היה שופע בבעלי חיים.
4 צפייה בגלריה
היצורים הקדומים שהשתמרו באוסטרליה
היצורים הקדומים שהשתמרו באוסטרליה
היצורים הקדומים שהשתמרו באוסטרליה
(צילום: Michael Frese)
את ההיסטוריה ניתן לראות על פני הסלעים שמראים את הכול – עדויות לשפע של זוחלים, חרקים, דגים וצמחים שחיו באמצע יער גשם פראי, חיים שמתוארכים לתקופה שלפני 11 עד 16 מיליון שנים.
לדברי החוקרים, המאובנים החדשים כוללים בין היתר דגים שארוחותיהם האחרונות עדיין בבטנם, חרקים מאובקים בגרגרי אבקה מהצמח האחרון שבו ביקרו, ועיניהם ושריריהם השתמרו בפירוט מדהים.
"מעולם לא תיארנו לעצמנו שהמאובנים ישתמרו כל כך טוב ושיהיה מגוון כזה של חיים", אמר מתיו מק'קרי, פליאונטולוג במוזיאון האוסטרלי ובאוניברסיטת ניו סאות' ויילס, בריאיון לכלי תקשורת באוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
חרק קדום
חרק קדום
חרק קדום
(צילום: Michael Frese)
מדובר בחדשות מדהימות, מכיוון שרוב המאובנים שנמצאו חדשים למדע ויכולים לחשוף אור גדול על המערכת האקולוגית באותן השנים. ממצאי המחקר פורסמו ביום שישי בכתב העת Science Advances.
ואנחנו נשארים באזור אוסטרליה עם שיא גינס מטורף שנרשם בניו זילנד, שם אישה הקיפה את מדינת האי בפחות מ-21 ימים.
4 צפייה בגלריה
הכי מהירה. ריצה סביב ניו זילנד
הכי מהירה. ריצה סביב ניו זילנד
אמה טימיס. הקפת ניו זילנד
(צילום: KAVINDA HERATH)
אמה טימיס בת 37 מבריטניה, המתגוררת בניו זילנד, החלה לרוץ ב-18 בדצמבר וסיימה את המסלול אחרי פחות משלושה שבועות. מדובר במסלול שאורכו 2,092 קילומטרים. אגב, השיא הקודם עמד על 35 ימים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי