בשיתוף מקורות
אחד האתגרים הגדולים ביותר שהעולם עומד מולם הוא מחסור במים. חלק ממדינת העולם נאבקות כדי לשמור על אספקת מים טריים באיכות סבירה לתושבים שלהן, ובאופן טבעי, הן מחפשות אחר פתרונות טכנולוגיים והנדסיים שיעזרו להן.
בשנים האחרונות הפך הנושא למוקד של שיתופי פעולה בין מדינות, הכוללים שיתוף ידע בין ממשלות וגופים רשמיים, לצד מכירה של פיתוחים טכנולוגיים.
מי יצליח למצוא את הפתרונות החכמים והיעילים ביותר, ויצליח להפיץ אותם בעולם? ואיך הפכה ישראל למעצמה גלובלית בתחום המים?
5 צפייה בגלריה
פרויקט הזרמת מים צפונה
פרויקט הזרמת מים צפונה
פרויקט הזרמת מים צפונה
(צילום: חברת מקורות)
בפרק מיוחד של הפודקאסט של ynet, אטילה שומפלבי משוחח עם ליאור גוטמן, מנהל אגף דוברות והסברה של מקורות, על הדרך המופלאה של ישראל ממדינה עם מחסור חמור במים, למעצמה גלובלית בתחום, אשר עוזרת למדינות ברחבי העולם. צפו בווידיאו בראש העמוד.
בין היתר, גוטמן אומר כי ישראל לא עומדת כיום מול מחסור במים בעקבות תכנון לטווח ארוך, אמצעים טכנולוגיים, חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה. גוטמן מספר כי מול האקלים המדברי של ישראל, נולד הצורך להביא מים לכל מקום, כדי להביא חקלאות ותושבים לכל פינה. מתוך מחשבה לטווח רחוק, הוקם המוביל הארצי. בהמשך הדרך, לפני כ-20 שנה, החלה מהפכת ההתפלה של ישראל, הכוללת חמישה מתקנים ומתקן שישי בקרוב.
כאשר כמעט ואין בעיה של מקורות מים, אומר גוטמן, נפתרה חצי מהבעיה. החצי השני, לדבריו, בו ישראל מצטיינת במיוחד, הוא מיחזור של מים. ישראל היא המובילה העולמית עם 85% מיחזור של מים אשר מועברים לחקלאות, מה שמאפשר שימוש כפול של המים. לשם השוואה, אומר גוטמן, המדינה השניה בעולם היא ספרד עם כ-30% מיחזור.
5 צפייה בגלריה
שפדן
שפדן
שפדן
(צילום: סטודיו בילדריש, חברת מקורות)
כיום, על רקע ההתחממות הגלובלית, המדינות ששולחות משלחות לישראל ללמוד על מערך הטיפול במים הן מדינות שלא היו מגיעות לכאן לפני כמה שנים, כגון צרפת, ספרד, איטליה, ארה"ב.

מפחיתים את האפקט הסביבתי של אספקת המים

בכל הנוגע לאפקט הסביבתי של התפלת המים והשילוב של כל הפרמטרים, גוטמן מזכיר כי חשוב לזכור שמים הוא מוצר מקיים חיים, שאי אפשר בלעדיו. מתקני ההתפלה אמנם הופרטו ברובם, אך מקורות, מצידה, פועלת בשני תחומים עיקריים להפחתת צריכת האנרגיה שלה: ראשית, מקורות יוזמת הגדלה של השימוש באנרגיות מתחדשות, כגון קירוי בפאנלים סולאריים.
תחום נוסף הוא חדשנות- יחידת החדשנות של מקורות עובדת עם 8 חברות סטארטאפ אשר עוזרות למקורות לנטר את צריכת האנרגיה ולשפר את הצריכה של המתקנים השונים. מקורות גם משקיעה בחברות, לצד השימוש במוצרים שלהן, מה שמועיל למקורות ולחברות גם יחד. בנוסף, מקורות מפיצה את המוצרים של החברות גם כשהיא פועלת בחו"ל - מה שמהווה מכפיל כוח משמעותי לחברות הסטארטאפ המקומיות.
5 צפייה בגלריה
מתפיל גרנות
מתפיל גרנות
מתפיל גרנות
(צילום: חברת מקורות)

מקורות משתפת ידע וטכנולוגיות, ישראל נהנית ממעמד בינלאומי מחוזק

באשר לשימוש בטכנולוגיות מים לביסוס מעמדה של ישראל במפה הבינלאומית, גוטמן מספר כי ממשלת ישראל אפשרה למקורות לפעול מחוץ לגבולות מדינת ישראל, וכיום היא הפכה לספק מים אזורי. בנוסף, מאז הסכמי אברהם, מקורות פועלת בבחריין, במרוקו, באזרבייג'ן- כולן מדינות מוסלמיות. לדבריו, המים הופכים לגשר לשיתוף פעולה אזורי וכלכלי. מקורות פועלת בנוסף בדרום אמריקה, הודו ומדינות נוספות. המשלחות שמגיעות מחו"ל, אומר גוטמן, מחפשות ידע, חדשנות ויעילות.
5 צפייה בגלריה
מערכת חמישית לירושלים.
מערכת חמישית לירושלים.
מערכת חמישית לירושלים.
(צילום: אביב מוזס -אלול, חברת מקורות)
בכל הנוגע לתחום האקלים אשר תופס נתח משמעותי בתשומת הלב העולמי, מקורות מנהלת תכנון בר קיימא ומפרסמת דו"ח ESG בכל שנה, עם הטמעה של ממדי האו"ם בפעילות החברה. אספקת מים, שהם מוצר מקיים חיים, היא חלק בלתי נפרד מאחריות חברתית, לדבריו.
באשר להגנה ממתקפות סייבר, גוטמן מספר כי על פי פרסומים זרים היו ניסיונות לפגוע במערכת המים של ישראל, אך העובדה כי שלכולם היה מים באופן רציף ולא היה שיבוש כלשהו. לדבריו, מקורות משקיעה רבות בהגנה מתקדמת על תשתית המים של ישראל.

ישראל הבטיחה את אספקת המים שלה לפחות עד 2050

במבט קדימה, גוטמן אומר כי מקורות שואפת לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות, ולחבר אזורים בישראל שעדיין לא חוברו לאספקת מים, לצד הכנת התשתית לאספקת מים במקרי חירום כמו רעידות אדמה.
גוטמן מציין כי לעשור הקרוב ישראל כבר הבטיחה את אספקת המים הנדרשת, לצד תוכנית אב ל-2050 כבר הוגשה לממשלה. מקורות, מצידה כבר מתחילה לחשוב העשורים שמעבר לכך, על מנת לשמר את היתרון הייחודי של החברה, ומתוך הבנה כי על רקע משבר האקלים המתמשך והגידול באוכלוסייה, המחסור במים צפוי רק להחריף מסביב לעולם. צפו בווידיאו בראש העמוד.
5 צפייה בגלריה
מתקן סינון אשכול
מתקן סינון אשכול
מתקן סינון אשכול
(צילום: חברת מקורות)
בשיתוף מקורות
פורסם לראשונה: 10:55, 29.06.23