הכינו מראש את כל הציוד הדרוש

הציוד החיוני לגור החתולים החדש שלכם כולל קערות מזון ושתייה, ארגז חול לצרכים, מנשא, מיטה, מתקן גירוד, אם יש לכם מקום - מתקן טיפוס לחתולים, צעצועים וכמובן - התזונה הראשונה של הגור! תוכלו למצוא את המוצרים הבסיסיים האלו בחנויות חיות, דרך הווטרינר שלכם או באינטרנט.
יש צורך בשתי קערות לפחות: קערה קטנה למזון וקערה גדולה יותר כדי לדאוג לגור לאספקה רציפה של מים נקיים, שאותם יש להחליף על בסיס יומיומי. יש להניח את הקערות רחוק זו מזו כדי למנוע ממזון להגיע אל המים בטעות ושתיהן צריכות להימצא במרחק משמעותי יותר מארגז הצרכים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הכינו פינת שינה עבור הגור. גורי חתולים זקוקים לשינה רבה כשהם צעירים. הכינו מיטות נוחות במספר פינות חמימות ברחבי הבית תוך שימוש בכריות, שמיכות וסלים. הוא יבחר בעצמו בכל מקרה את הנקודות העדיפות עליו. זה זמן טוב גם לחבב עליו את המנשא, שאיתו יגיע לווטרינר. הניחו את המנשא בפינה נעימה בבית, על הרצפה או בתוך קרקעית ארון, הניחו שמיכה מפנקת בתוכו והסירו את הדלת, הראו לגור את המקום המוגן והשקט שיצרתם עבורו. אם ישן במנשא, לא תהיה בעיה להכניסו למנשא כשיהיה צורך וכל חווית הביקור אצל הווטרינר תהיה מפחידה פחות עבורו.
ודאו כי גודלו של ארגז החול מתאים לגודל הגור, כדי שהוא יוכל להשתמש בו מבלי ללכלך. יש לנקות את הארגז בקביעות ובתכיפות גבוהה. חשוב שתהיה לכם כף לאיסוף הצרכים כדי לפנות את הפסולת בתחילתו ובסופו של כל יום. יש להחליף את החול מדי יום או יומיים. אם ברצונכם להפחית את הריח ואת התפזרות החול מחוץ לארגז, שקלו להשתמש בארגז עם מכסה. במקרה הזה הרגילו את הגור לארגז ללא הדלת והוסיפו את הדלת רק לאחר שהגור התרגל לגמרי לארגז.

ספקו את צרכיו האינסטינקטיביים הטבעיים של הגור

חיות צעירות רבות לומדות דרך משחק, וכך גם גורי חתולים. קיים מגוון רחב של צעצועים שניתן לקנות כדי לעודד את ההתנהגות המשחקית של הגור. השתמשו רק בצעצועים המיועדים באופן ספציפי לגורי חתולים, שכן הם עמידים ובטוחים יותר. חתולים אוהבים להתגרד, ומומלץ לספק לגור מתקן גירוד ייעודי או משטח גירוד ואם אפשר "מתקן טיפוס לחתולים" לשימוש בתוך הבית– בהנחה שאתם רוצים לשמור על הווילונות והרהיטים שלכם ללא פגע.
תוכלו לעודד את הגור להשתמש במתקן הגירוד על-ידי כך שתתיזו עליו מוצר ידידותי לחתולים המכיל את צמח הקטניפ (Catnip; נפית בעברית). לצד ציוד זה, הגור יזדקק למקום מתאים להתרוצץ בו, שמכיל רהיטים גבוהים כגון שולחנות, ארונות, מדפים ומשענות של ספות, שעליהם הוא יוכל לקפוץ.

4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


סדרו את הבית מחדש והרחיקו סכנות

לגור אורבות סכנות רבות בשטח הבית. הקדישו זמן כדי להפוך את סביבת החיים של הגור לבטוחה עד כמה שניתן. בשלב ראשון יהיה בטוח יותר לא לאפשר לגור גישה חופשית למקומות כגון מרפסות או הגינה, ולהיות זהירים מאוד כשהחלונות פתוחים.
בהמשך הגור יורשה לחקור אזורים אלו לפי רצונו. ודאו כי אין אצלכם צמחים רעילים. פרחים מסוימים כגון לילי ושושן צחור רעילים מאוד לחתולים. תוכלו לבקש מהווטרינר רשימה של צמחים אסורים. ודאו כי כל החדרים שלגור תהיה גישה אליהם הנם בטוחים. גורי חתולים לועסים כל מה שנקרה על דרכם כאשר שיניהם צומחות, לכן כבלי חשמל צריכים להיות עטופים או מוסתרים ויש להגן על שקעי החשמל באמצעות מגני שקעים.
הרחיקו כל עצם קטן שהגור עלול לבלוע, כגון גומיות ונעצים, ואל תשאירו שקיות פלסטיק או חוטים כשהם פזורים בכל מיני מקומות. שמרו במקום נעול תרופות, חומרי הדברה, קוטלי עשבים ורעל עכברים. היות שגורי חתולים יכולים להשתחל לכל מקום, השתמשו בפחי אשפה עם מכסה, הורידו את מכסי האסלות והסתכלו בתוך מכונת הכביסה/המייבש לפני שתפעילו אותם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לוו את הגור בצעדיו הראשונים
נהגו בגור בעדינות – תנועות פתאומיות או נגיעות לא עדינות עלולות להיות מפחידות עבורו. הדרך הטובה ביותר להרים את הגור היא להחליק כף יד פתוחה מתחת לבטנו כאשר היד השנייה תומכת באחוריו. זכרו כי בלילות הראשונים הגור עשוי לבכות מעט. זכרו שיכול להיות שהוא נאלץ לעזוב את אמו ואת אחיו הגורים, ולכן טבעי שהוא יחוש מעט מפוחד בהתחלה. בחרו חדר שקט שבו הגור ישהה בימים הראשונים. הדבר יסייע לו להתרגל באופן הדרגתי לסביבה החדשה ולריחות שלה. הציבו את ארגז החול בחדר זה כדי להפוך את החינוך לצרכים לקל יותר. כאשר אתם מאפשרים לגור להיכנס לאזורים אחרים של הבית, עשו זאת תחת השגחתכם. גורי חתולים הם סקרנים והיכולת שלהם לגלות כל מיני דברים שמסוכנים להם בתוך הבית היא פשוט מדהימה.
חשוב לא לאפשר לילדים לשחק עם הגור כשאתם לא בסביבה, לטובת הגור. אף כי הם אינם מתכוונים לכך, לעיתים ילדים עלולים לנהוג באופן מגושם ולא עדין עם בעלי חיים. הסבירו להם שגור החתולים החדש אינו צעצוע, שהוא זקוק לשינה רבה ושאסור להעיר אותו רק כדי ללטפו.

4 צפייה בגלריה
חתול
חתול
חתול
(צילום: shutterstock)

תוכלו להראות להם כיצד לגשת לגור ולהרים אותו בבטחה, ועודדו אותם להשתמש בצעצועים לצורך משחק עם הגור. כך המשחק יהיה מהנה עבור כולם ויתרום ליצירת קשר קרוב בין הגור לילדים.

הקפידו על תזונה ומעקב ווטרינרי צמוד

האחריות המרכזית שלכם כבעלי הגור היא לנהל מעקב אחר בריאותו באופן מתמיד ולכן חשוב שהגור ייבדק על-ידי וטרינר מיד לאחר הגעתו לביתכם. מעקב צמוד מצדכם ובדיקות תקופתיות אצל הווטרינר יוכלו למנוע התפתחות של בעיות בריאותיות בחודשי החיים הראשונים של הגור, שעלולות ללוות אותו בהתבגרותו ולאורך כל חייו.
אפילו אם הגור נראה בריא, חשוב לבקר אצל הווטרינר בקביעות לבדיקות שגרתיות. שמרו בהישג יד את מספרי הטלפון של הווטרינר שלכם ושל מרפאות למקרי חירום. צרו קשר טלפוני עם הווטרינר שבחרתם הרבה לפני הביקור לקבלת הסבר כיצד להרגיל את הגור שלכם למנשא ולחוויית הנסיעה למרפאה, כדי שהחוויה תהיה חיובית עבורכם ועבורו. ביום הביקור תאמו תור בשעה שאין כלבים במרפאה, אם זה אפשרי, או תאמו המתנה במכונית הממוזגת עד להגעת תורכם, למנוע מהגור חשיפה לכלבים, רעשים וריחות שילחיצו אותו ויהפכו את החוויה ללא נעימה עבורו ואת הבדיקה ללא אפשרית עבור הווטרינר.
תזונה ממלאת תפקיד מפתח בבריאות גור החתולים ולכן חשוב לדאוג לתזונה בריאה המותאמת לו באופן ספציפי, בשילוב עם מעקב צמוד מצדכם ובדיקות תקופתיות אצל הווטרינר. זכרו כי שינוי פתאומי בתזונה עלול לגרום לבעיות עיכול, וההתנסות המוקדמת במזון בעל מרקמים שונים וריחות שונים ממלאת תפקיד מרכזי בהיווצרות של העדפות תזונתיות בשלב מאוחר יותר. לכן ישנה חשיבות עליונה לגוון בהאכלה והגשה של מזון יבש (כופתיות פריכות) ושל רטוב (מרקמים רכים וריח חזק), כל אחד בנפרד, להבטיח קבלה שלהם על יד החתול גם מאוחר יותר בחייו.
חשוב מאוד גם להימנע משינויי פתע בסוג המזון הניתן לגור, שכן הדבר עלול לא רק לגרום לעומס על מערכת העיכול ולשלשולים, אלא גם לסלידה ממזונות חדשים דומים להם בעתיד. אכילת מזון יבש ורטוב, תוך הקפדה על מילוי הנחיות ההאכלה (על המוצר), מאפשרת לגור לקבל את כל הערכים התזונתיים שהוא זקוק להם בעודו נהנה מחוויית אכילה מגוונת שיכולה לתרום לתחושת הרווחה שלו. הגיוון גם משלב את היתרונות הבריאותיים של הכופתיות היבשות, בעלות ריכוז גבוה של ערכים תזונתיים ומרקם שיכול לסייע בהפחתת הפלאק הדנטלי, ושל המזון הרטוב, המגדיל באופן טבעי את צריכת המים היומית של החתול ומסייע בדילול השתן שלו ועל-ידי כך תורם לשמירה על מערכת שתן בריאה ועל משקל אופטימלי. תהנו מהנמר האישי שלכם!
ד"ר ג'ניפר בן עוז, וטרינרית מוסמכת ומנהלים הקשרים המדעיים ברויאל קנין ישראל