איך לטפל בבעל החיים שאורכו 24 מטרים?

"יונקים ימיים - מבוא" הוא קורס שמרוכז על ידי ד"ר דני מוריק בסמסטר הקרוב (ב'). מדובר בקורס בחירה לסטודנטים לרפואה וטרינרית בשנתם השלישית ללימודים, וכן לסטודנטים לתארים מתקדמים בפקולטה לחקלאות. הקורס מיועד ל-20 סטודנטים בלבד (הראשונים שנרשמים), ומועבר מזה כעשור בביה"ס לרפואה וטרינרית. הוא דן במספר נושאים מרתקים כגון הפיזיולוגיה, האנטומיה ומבנה האוכלוסייה של היונקים הימיים בישראל, וכן במחלות ותמותה של יונקים ימיים, ותיאור מצבם העכשווי של היונקים בחופי ישראל. השנה הוחלט כי הוא יתמקד גם בזיהום החמור שאירע ליד חופי ישראל שהספיק לגבות קורבנות רבים בים.
2 צפייה בגלריה
פגר לווייתן בחוף ניצנים
פגר לווייתן בחוף ניצנים
פגר הלווייתן בחוף ניצנים
(צילום: EPA)

מרצי הקורס - ד"ר דן מוריק, ד"ר זיו צמח-שמיר, ד"ר אביעד שיינין – חוקרים בימים אלה את אירוע היסחפות הלווייתן המת בגודל 18 מטרים אל החוף בניצנים - שייתכן שמותו נגרם מהזיהום, והם יתייחסו לכך במסגרת הקורס. כמו כן, במהלך הקורס ישתתפו הסטודנטים בניתוח של גופת דולפין שנסחפה לאחד מחופי ישראל, כדי לפענח את סיבות המוות האפשריות בחופים אלה (מתכות כבדות, חלקי פלסטיק, שקיות, או גורמי תחלואה כמו טפילים ווירוסים) ומה ניתן לעשות אחרת.
"הסטודנטים יכירו את מכלול הסכנות שיש ליונקים הימיים במימי הים התיכון, המחלות שלהם ואיך וטרינר בכלל מצליח להתחיל ולטפל בבעל חיים שיכול להגיע לכ-24 מטרים. בשונה מהקורסים בנושאי כלבים, חתולים או סוסים, מדובר בקורס לא-שגרתי על דולפינים, כלבי ים, לוייתנים ואריות ים", הסבירו השבוע מרצי הקורס.
זאת ועוד, במסגרת הקורס הסטודנטים יקיימו סיור ימי, במהלכו ישוטו בסירה במשך חצי יום ויעקבו אחר דולפינים. "נלמד לבדוק איך סופרים להם נשימות ונצלם את סנפיר-הגב שלהם כדי ללמוד על זיהוי פרטים בלהקה, בריאותם ועוד. ננסה גם להבין בקורס כיצד הזיהום משפיע על הדולפינים ועל היונקים שנמצאים סביבם, ומה אפשר לעשות במקרים שבהם מוצאים דולפינים מכוסים בנפט או נשמו או בלעו נפט, עם דגש על האירועים האחרונים בארץ", סיכמו המרצים.

גבע בראש

דני גבע, ששיחק בסדרה "פרשת השבוע" של רני בלייר, נכנס כעת לנעליו ויחליף אותו בתור ראש מסלול משחק בבית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר.
גבע אשר הצטרף כמרצה לסגל בית הספר ב-2019, הוא שחקן במה ומסך ותיק ומנוסה, בוגר "בית צבי", הופיע בסרטים ובסדרות "קרוב לבית", "שנת אפס", "תיק סגור", "חדר מלחמה", "זנזורי", "החממה" ועוד רבים. גבע כך אומרים במכללה האקדמית, יביא עמו לסדנאות המשחק בספיר את ניסיונו העשיר ואת כל עולם המשחק הישראלי התוסס והפורח.
בלייר אמר: "דני גבע הוא שחקן אדיר ומורה למשחק למסך וכן בוגר מכללת ספיר, מאז פרשת השבוע שם עבדנו ביחד הוא כשחקן ואני כבמאי נכרכו דרכינו ואני יותר מאושר שהוא לוקח על עצמו את תפקיד ראש המסלול למשחק למסך ויצירה בבית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר , המסלול הוקם על ידי לפני שלוש שנים , כעת יעבור לניהולו של דני וישחרר אותי להתפנות לניהול המחלקה כולה ביתר שאת".

סטודנטים למען תלמידים

תלמידי כיתות ה'-ו', שחזרו רק לאחרונה לבתי הספר, הם בין הנפגעים העיקריים של הקורונה בתחום החינוך. מי שהתגייסו למענם הם סטודנטים, בוגרים וחברי סגל ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, שהתנדבו להעניק שיעורים פרטיים במתמטיקה לתלמידים בבאר שבע ואשדוד ללא תשלום.
כל אחד ואחת מהם יתרום כפי יכולתו 4-1 שעות של שיעורים פרטיים מרחוק באמצעות תוכנת זום כחלק מהפעילות הרחבה של יום המעשים הטובים שייערך בעוד כשבועיים.
2 צפייה בגלריה
מכללת סמי שמעון, קמפוס באר שבע
מכללת סמי שמעון, קמפוס באר שבע
מכללת סמי שמעון, קמפוס באר שבע
(צילום: יח"צ)
בין הפעילויות שהמכללה מציעה: הרצאות, חידונים, ניסויים מדעיים, סדנאות, תערוכות ועוד. פרטים נוספים בקישור: https://www.sce.ac.il/public/2021-good-deeds-day
פרופ' יהודה חדד, נשיא SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, אמר: "זו דרכנו לתרום מזמננו ומיכולותינו לקהילה שבה אנו חיים. בימים של ריחוק חברתי ומניעת התקהלויות נוכל לסייע מרחוק לילדים הזקוקים לעזרה בלימודים. SCE יצרה קשר עם בתי ספר יסודיים בערים בהן אנחנו פועלים, אשדוד ובאר שבע, על מנת שיפגישו בינינו לבין תלמידי כיתות ה'-ו' הנדרשים לסיוע פרטני במתמטיקה בתקופה מאתגרת זו. דווקא בתקופה מורכבת זו, חשוב שכולנו נתגייס ונתרום לעולם טוב יותר".

ללמוד שינוי חברתי ואקטיביזם

האקדמית תל אביב-יפו מציעה תואר ראשון חדש במדע המדינה וסוציולוגיה. במסגרת התואר ילמדו הסטודנטים בתוכנית דו חוגית שתתקיים תחת קורת גג אחת, הכוללת שני מסלולים: תקשורת ומדיה ומסלול בשינוי חברתי ואקטיביזם. הקורסים בתוכנית מציעים העמקה במגוון תחומים כגון קיימות, כלכלה פוליטית וסוציולוגיה של תרבות, יחסים בין לאומיים, תקשורת, מדיניות ומגדר. התוכנית מורכבת גם מקורסים יישומיים ומעשיים אשר יכינו את הסטודנטים להשתלבות בשוק העבודה - הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. בשנה השלישית ללימודי התואר הראשון תוצע לכל התלמידים והתלמידות התמחות מעשית.
הסטודנטים יוכלו לבחור אחד מבין שני מסלולים מוצעים :מסלול לימודי 'שינוי חברתי ואקטיביזם'' שבו עוסקים בסוגיות חברתיות פוליטיות מקומיות וגלובאליות בוערות ומעוררות ויכוח, כגון משבר האקלים, פליטות והגירה, סוגיות של לאומיות וזהות, תוך בחינה של דרכים שונות לפעולה: יזמות חברתית ופוליטית, מחאה ואקטיביזם חברתי. המסלול השני הוא מסלול בתקשורת ומדיה, שיבחן את תפקידה המרכזי של התקשורת והמדיה בזירה הפוליטית והחברתית ויציע העמקה תיאורטית והתמקצעות בתחומים נדרשים במיוחד בשוק העבודה כגון ניהול רשתות חברתיות, דוברות, שיווק ויחסי ציבור וניתוח ביג דאטה. הקורסים יכללו הכשרה מקצועית מעשית ויילמדו בשיתוף פעולה עם גופי תקשורת ומדיה מרכזיים בישראל.
התואר ניתן במסגרת בית הספר לממשל וחברה, שהעומד בראשו היא ד"ר גרסיאלה טרכטנברג. ראשי המסלולים הן ד"ר נועה לביא וד"ר נורית השמשוני-יפה.