פגר של לווייתן מצוי, באורך של כ-10 מטרים, נמצא הערב (יום ה') בדרום שמורת ניצנים, שבין אשדוד לאשקלון. ברשות הטבע והגנים מעריכים כי מדובר בגור. נבדק אם הלווייתן מת כתוצאה מזיהום הזפת בחופי ישראל, שהחל אתמול בבוקר. ברשות הטבע והגנים אמרו כי עדיין לא ברור מה גרם למותו של הלווייתן.
4 צפייה בגלריה
ההערכה היא שמדובר בגור של לווייתן מצוי
ההערכה היא שמדובר בגור של לווייתן מצוי
ההערכה היא שמדובר בגור של לווייתן מצוי
(צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)
ד״ר אביעד שיינין מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס אמר: "זהו לוויתן מצוי בסבירות מאוד גבוהה". הוא הוסיף כי לפני כשבועיים התקבלו שני דיווחים על לווייתנים מול חופי הרצליה ואשדוד.
4 צפייה בגלריה
הפגר של הלווייתן בחוף
הפגר של הלווייתן בחוף
הפגר של הלווייתן בחוף
(צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים)
על הלווייתן שהפגר שלו נמצא, אמר ד"ר שיינין: "מדובר בפרט צעיר באורך של כ-10 מטרים. בבגרות בים התיכון הם מגיעים ל-20 מטרים ובאוקיינוסים הם מגיעים ל24 מטרים. זהו בעל החיים השני בגודלו בעולם אחרי הלוויתן הכחול. הם נפוצים במערב הים התיכון, אך נדירים באגן המזרחי".
מנכ״ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, הוסיף: "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד, שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין". לגבי זיהום הים עצמו, אמר גולדשטיין: "זיהום הים שאנחנו רואים היום מהצפון לדרום הוא מהחמורים שידענו אי פעם בישראל". הוא קרא לציבור להתנדב ולסייע לניקיון החופים.
גם השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, התייחסה לזיהום ואמרה כי "נמצא את האחראים ונמצה איתם את הדין". גמליאל הנחתה את מנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, לפנות לחברי הקרן למניעת זיהום הים כדי לעשות שימוש בסעיף התקציבי המאושר למימון פעולות ניקוי במקרי חירום.

מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל. באירוע מסוג זה, כאשר לא ידוע מקור הזיהום, פעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום - בעיקר הרשויות המקומיות החופיות.
אך בניגוד למצב שבו יש מקור ידוע, שאותו ניתן לתבוע על הוצאות ניקוי, במצב הנוכחי אין מקור לזיהום, ולכן גם אין מקור לתביעה ולשיפוי בגין הוצאות הניקוי.  
4 צפייה בגלריה
חוף דור
חוף דור
חוף דור
(צילום: יוסי אוזן, רשות הטבע והגניםl)

4 צפייה בגלריה
חוף הבונים
חוף הבונים
חוף הבונים
(צילום: The costal patrol)

אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם מרכז REMPEC במלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) ועם הסוכנות האירופית EMSA, בניסיון לבדוק מקורות אפשריים לאירוע מסוג זה.
רשויות מקומיות חופיות החלו הבוקר, היכן שמאפשרים תנאי הים והסערה, בפעולות ניקוי החופים מגושי הזפת שנחתו מהים לאורך רצועת החוף מאזור נהריה ועד לאשדוד. בגלל הסערה שנמשכה גם הבוקר טרם ניתן להעריך את הנזק לחופים וליצורים הימיים.


שמורת דור הבונים היא אחד החופים שנפגעו בצורה הכי קשה, ונצפו פגיעות בצבי ים, בעלי כנף ועוד.
רק לאחרונה אנשי רשות הטבע והגנים דיווחו על חזרה של הצינורירים הבונים לאחר 25 שנה שלא נצפו. "החשש הגדול הוא שהזפת תהרוג אותם. החילזון צינוריר הבונה מסייע בהגנה על החוף והמצוק שמעליו באמצעות חומר שהוא מפריש. הוא כמעט ונעלם כליל. אבל לאחרונה התגלו חלזונות כאלה בכמה אזורים בארץ, ביניהם בשמורת דור הבונים. "זה מחזיר אותנו 25 שנה אחורה. זה מזכיר את הזפת שהייתה בחופים לפני שנים, כשזה היה מראה נפוץ. אלה מראות קשים וייקח הרבה זמן לשקם את החופים מהזפת, שלא הולכת לשום מקום", אמר יוסף סגל, מייסד עמותת "סיירת החוף". "יש ברדק שלם".