עונת הרבייה של צבי הים החלה החודש והיא תימשך עד חודש ספטמבר. בימים האחרונים התקבלו דיווחים על הזדווגות של צבי ים מול חופי ישראל. מי שתיעד את הצבים מול חופי שדות ים הוא ים אמיר, מתנדב ברשות. רשות הטבע והגנים קוראת למתרחצים ולמבלים על החוף לפקוח עיניים, לזהות את העקבות שמשאירה אחריה נקבת צב הים שעולה להזדווג ובהמשך להטיל ביצים, ולדווח למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*.

צבי הים נמצאים בסכנת הכחדה עולמית. עונת ההטלה של נקבת צב הים החום וצב הים הירוק חלה בחודשים מאי עד ספטמבר בחופי הים התיכון של ישראל. בתקופה זאת הנקבות עולות לחוף, מזדווגות ובהמשך חופרות קינים, מטילות ביצים ושבות אל הים. נקבות צבי הים מותירות אחריהן עקבות ברורות בחול והעקבות מסייעות לפקחי רשות הטבע והגנים, שהוכשרו לכך במיוחד, לאתר את הקינים ולהצילם. כמו כן, קבוצות מתנדבים שהוכשרו לכך לוקחות חלק באיתור העקבות מדי בוקר.
נקבות צבי הים עולות להטיל, על פי רוב, באותו אזור שבו הן עצמן בקעו, ורק אחוז קטן מהקינים מוטל באתרים מרוחקים יותר. שימוש הולך וגובר של האדם בחופים, לאורך השנים, גורם להרס של חופי ההטלה ומקשה על הרבייה: מבני מגורים ותיירות, מסעדות, כבישים, מפעלים, מרינות ונמלים מצמצמים את שטח החוף הזמין לנקבה המטילה.
רעש, תאורה חזקה ונוכחות אנושית בחופים במהלך הלילה מפריעים לצבות העולות אל החוף להטיל ומפחידים אותן. נקבת צב הים רגישה מאוד לכל הפרעה, ואם לא תינתן לה האפשרות להטיל בשלווה או לא תמצא מקום הולם להטלה, היא תשוב אל הים מבלי להטיל את הביצים.
2 צפייה בגלריה
הזדווגות צבי ים מול שדות ים
הזדווגות צבי ים מול שדות ים
הזדווגות צבי ים מול שדות ים
(צילום: ים אלון, רשות הטבע והגנים)
2 צפייה בגלריה
צבי ים ירוקים בעונה קודמת
צבי ים ירוקים בעונה קודמת
צבי ים ירוקים בעונה קודמת
(צילום: אילן אלגרבלי)
ברשות הטבע והגנים אמרו כי ייתכן שהיא תנסה שוב למחרת, אך אם גם הפעם לא תצליח היא עשויה להטיל את הביצים בים. במקרה כזה סיכויי ההישרדות של הביצים אפסיים, או חמור מכך - הביצים לא יוטלו, ובמקום זאת ירקבו בגופה ויגרמו למותה של הנקבה.
רשות הטבע והגנים פועלת להגנה על צבי הים משנות ה-80 של המאה הקודמת ועד היום; סריקות חופים לאיתור ושמירה על קיני צבי הים, הקמה של מרכז ארצי להצלת צבי ים פגועים וגרעין רבייה לצב הים הירוק, צמצום הפגיעה בצבי הים ממפגעים שונים, הכרזה על שמורות טבע ימיות וחופיות, הגברת מודעת הציבור לחשיבות השמירה על צבי הים ואיסוף נתונים רבים לטובת מחקרים על צבי הים. מתנדבים/ות רבים הצטרפו אלינו ומסייעים לנו בשמירה על בעל חיים ייחודי זה.
ברשות הטבע והגנים סכמו את עונת הרבייה בשנת 2023 עם 400 קינים שאותרו בחופי הים התיכון (41% מהם אותרו על ידי מתנדבים ומתנדבות סורקי חופים). מתוכם, 367 קינים של צב ים חום ו-30 קינים של צב ים ירוק (שלושה קינים נוספים ללא זיהוי טקסון). אחוזי הבקיעה בקינים שהועתקו לחוות ההדגרה ובקינים שנשארו באתרם (In-situ) היו גבוהים (77%) מה שמעיד על עבודה מקצועית וטובה בשמירה עליהם.
מעל 19,000 אבקועים של צבי ים בקעו ושוחררו לים באשתקד, מרביתם בעזרת השמרצבים. בפעילות לשמירה על צבי הים לקחו חלק מתנדבים ומתנדבות של רשות הטבע והגנים: 384 סורקי חופים, 269 שמרצבים ו-90 מתנדבי מרכז ההצלה.
ברשות הטבע והגנים קוראים לציבור לשמור על הקינים ולהימנע מהפרעות, דוגמת נוכחות ותאורה בלילה, השארת פסולת, רעש וכדומה. עוד נמסר כי כיוון שמדובר במאמצי איתור רבים בכל חופי הארץ, יש ערך רב לעזרת הציבור בזיהוי העקבות ודיווח עליהן, ובייחוד בחופים עמוסים בפעילות אדם שעלולה לטשטש את העקבות טרם הסריקה והאיתור.