בשיתוף מי עדן

ימי הסגר הולכים ומתארכים, ושלושת השבועות הראשונים עליהם דובר בתחילה מסתמנים כעת כפתיח בלבד לתקופה ארוכה יותר שאף אחד לא יודע מתי תסתיים. מעבר לקושי האמיתי ביציאה לעבודה בימי הסגר וההתמודדות של משפחות רבות עם הימצאותם של הילדים בבית, הרי שאחת המגבלות היותר מקשות על כולנו נוגעות למגבלות התנועה – עד קילומטר אחד בלבד מהבית, ובהמשך אולי גם פחות.
אך אם יש משהו שבולט במיוחד ברחובות העיר, אלו האלפים שעושים כושר וספורט באופן יומיומי ומנצלים את ההיתר ליציאה למטרה ספורטיבית. בין המתעמלים והרצים תוכלו למצוא גם ספורטאים מקצועיים המתחרים בתחרויות ארציות ובינלאומיות, אשר חייבים לשמור על מסגרת אימונים קשוחה על מנת להישאר בכושר מקצועני.
דוגמה לכך היא למשל אלכס אברבוך (46) ובתו האצנית דיאנה בת ה-17 בוגרת המועדונים הבית ספרים של התאחדות הספורט לבתי הספר בישראל. אלכס ידוע לכולנו כקופץ המוט הגדול בתולדות המדינה. הוא זכה בענף זה שלוש פעמים בתואר אלוף אירופה (2000, 2002, 2006) וכן בתואר סגן אלוף העולם (2001). נפגשנו איתו רגע לפני שהסגר המלא נכנס לתוקפו, וביקשנו שידגים לנו אחריות הורית ויראה כיצד אפשר להפוך את שעת הכושר היומית לרגע חוויתי עם הילדים ובני המשפחה. כך גם שומרים על כושר וגם על חוויה משפחתית שמחזקת את הקשר בין ההורים לילדים. לא יזיקו קצת זיכרונות נעימים מהתקופה המסובכת הזו. צפו בסרטון בראש הכתבה.
"הסגר אמנם מגביל וקשה אך על כולם להמשיך ולשמור על אורח חיים בריא כאשר הדברים אמורים במיוחד על ספורטאים חובבנים ומקצוענים", הוא אומר, "אנשים שישבו בבית ללא פעילות גופנית יגיעו מאוד מהר לעודף משקל שיהיה להם קשה מאוד להוריד אחר כך".
2 צפייה בגלריה
אלכס אברבוך הבת דיאנה
אלכס אברבוך הבת דיאנה
האתלט אלכס אברבוך בשעת כושר עם ביתו האצנית דיאנה
עד כמה שגרת אימונים היא דבר קריטי עבור ספורטאים?
"בספורט יש כלל לפיו אם החסרת אימון אחד עליך לקיים שני אימונים חדשים על מנת לחזור לכושר הרגיל שלך".
אז מה יעשו ספורטאים ואנשים רגילים, שמתקשים לשמור על האיזון הנכון בימי הסגר?
"בסופו של יום מדובר על משמעת ואופי אישי. כל אדם צריך להגדיר לעצמו סדר יום הכולל מלבד עיסוקים כמו עבודה או לימודים גם פעילות גופנית. לספורטאים מקצוענים יש לרוב מדריכים ומאמנים שמשאירים אותם במסגרת אבל גם עבור האדם הממוצע יש הרבה תרגילים שהוא יכול לעשות בבית או בסביבת מקום המגורים. על אלו ניתן למנות כפיפות בטן, שכיבות סמיכה, הליכה של שעה ביום או שילוב של הליכה עם ריצה קלה המעלה ומורידה את הדופק".
"חלק מהתרגילים כמו כפיפות הבטן ושכיבות מהסמיכה ניתן לחלק למחצית בבוקר ומחצית בערב. לגבי ההליכה והריצה מומלץ לעשות אותן בערב או בזמן השקיעה. דבר נוסף שמאוד עוזר הוא לא להשתמש במעלית, במידה ואתם גרים בבניין, ולעלות את המדרגות ברגל. באופן אישי אני גר בקומה 22 במגדל מגורים ומדי פעם אני עולה את כל הקומות האלו ברגל, בשביל הבריאות".
בשנים האחרונות הספיק אברבוך לכהן כחבר במועצת עיריית נתניה וגם לזכות ב־2018 במקצה ה־VIP של תוכנית הריאליטי "נינג'ה ישראל". בין היתר, הוא גם עמד בראש הפרויקט לפיתוח קפיצה במוט לנשים מטעם איגוד האתלטיקה. כיום הוא משמש כמנהלה המקצועי של אגודת האתלטיקה לידר ירושלים וכראש איגוד המאמנים הישראלים.
לאלכס ואשתו נטאשה 3 בנות - אנסטסיה בת ה-11 שהפכה בשנים האחרונות לשם דבר בעולם הדוגמנות עם שלל קמפיינים בארץ ובחו״ל ו-130 אלף עוקבים באינסטגרם, טטיאנה בת ה-26, דיילת באל על בימים של שגרה וכאמור דיאנה בת ה-17, ההולכת בדרכו של אביה ונחשבת לאצנית מבטיחה המדורגת בצמרת ענף האתלטיקה בישראל, בריצות של 100 ו-200 מטר. דיאנה עוסקת בתחום הריצה המקצועית מגיל 12, בעבר זכתה במקום הראשון באליפות ישראל באתלטיקה לקדטים והשנה הגיעה למקום השני בריצות 100 ו-200 מטר, גם הן בקדטים.
"בגלל הסגר אני לא יכולה להיפגש עם המאמנת האישית שלי כך שזה קשה ומאתגר מאוד", היא משתפת. "למזלי אני גרה בבית עם לא אחר מאשר אבא אלכס ככה שהוא הפך להיות המאמן שלי בזמן הסגר".
איפה את מתאמנת?
"חמש פעמים בשבוע אנחנו יורדים כל בוקר לחניון של הבניין ובו אני עושה חימום, מתיחות, תרגילי כושר ותרגילי ריצה לאורך כל החנייה. זה מאוד מסובך, בטח כשאבא שלי לא מרחם עליי באימונים", היא אומרת בחצי צחוק.
על מה את ממליצה לאנשים להקפיד על מנת שלא להתנוון בסגר?
"ראשית על התזונה – לשמור על שגרת שלוש ארוחות מסודרות ביום, ואם מישהו עדיין רעב וחושב על חטיפים – לאכול במקומם כמה שיותר פירות וירקות מזינים. שנית, על שגרת אימונים - יש היום ביוטיוב אימוני כוח כמו למשל סרטוני בטן שכל אחד יכול לעשות בבית שלו ולשמור על כושר".

עשרת הדברות לאימון מוצלח עם הילדים

1. סגר אין משמעותו ויתור על פעילות ספורט. הספורט שומר על הכושר שלנו וההורים צריכים לתת לילדיהם מוטיבציה לעסוק בספורט ולשמור על אורח חיים בריא. עם הזמן תראו שהמצב יתהפך והילדים יהיו אלו שיתנו לכם את המוטיבציה להמשיך.
2. לפני כל פעילות ספורט אתם חייבים לעשות חימום כדי לגרום לשרירים להיות גמישים יותר ולא לקרוע אותם בזמן המאמץ.
3. אם אתם לא מכירים מספיק תרגילים זו לא בעיה. ברשת האינטרנט ניתן למצוא כיום אין ספור תרגילים ואימוני ספורט לביצוע אישי בבית.
4. על מנת להגיע לתוצאות צריך אמנם לעבוד קשה אבל תמיד תזכרו שהפעילות הגופנית צריכה להיות גם כיפית. אם תאבדו את הכיף לא תהיה לכם מוטיבציה להמשיך.
5. חשוב לעשות הפסקות קצרות בין תרגיל לתרגיל. ללא הפסקות, תוכלו להגיע למצבי פציעות ואתם לא רוצים להיות שם.
6. הקפידו על שתיית מים מסודרת בתוך פעילות הספורט. פעילות מאומצת ללא שתייה מכניסה אתכם לסכנת התייבשות.
7. צופים בסרט בטלוויזיה? זה ממש לא אומר שאתם חייבים להתבטל – יש המון תרגילים שאפשר לעשות אותם, גם תוך כדי צפייה בסרט או תוכנית.
8. יוצאים מהבית לטובת ספורט ברחוב? זה מצוין, אך הימנעו מספורט בשעות החום – שעות הערב או השקיעה עדיפות הרבה יותר.
9. עשו לעצמכם כלל ובצעו ספורט פעמיים ביום – בבוקר ובערב. פעם אחת לא מספיקה.
10. ולבסוף, חשוב לעשות מדי יום תרגילי כושר מגוונים - בין השאר תרגילים לרגליים, לבטן, לידיים, לכתפיים, וכן הלאה.
בשיתוף מי עדן