צבייה שנתפסה במלכודת אכזרית, שריסקה את כף רגלה, עברה טיפול מציל חיים בבית החולים הווטרינרי של הספארי ורשות הטבע והגנים ואף המליטה שם עופרה. ערב השבעת הכנסת ה-25 שוחררו השתיים לטבע, אחרי שזכו לשמות יוצאי דופן: יחדה (קואלציה) ונגדה (אופוזיציה). צפו בסרטון המרגש - מרגע הפינוי לבית החולים ועד השחרור חזרה לטבע:


צביה נלכדה בקיץ במלכודת בישוב עדי עד שבבנימין. היא חולצה והועברה על ידי ורבש"צ גבעות שילה מאיר עייש לבית החולים לחיות בר, שם התגלה גם כי היא בהריון מתקדם. החיה, שהייתה בסכנת חיים, אושפזה וכנגד כל הסיכויים המליטה את העופרה הקטנטנה. האתגר היה מורכב מהרגיל בשל הטיפול התרופתי המוגבל שניתן לתת בתקופת ההריון. לאחר ההמלטה הבין הצוות הרפואי כי אין מנוס מניתוח, שבו נקטעה אצבע בכף הרגל שנפגעה קשות מהמלכודת. הצביה נותחה במשך שעתיים על ידי ד"ר מתן אור בסיועה של ד"ר שירה גונן שלום ואנשי צוות נוספים מבית החולים. "לשמחתנו, הצבייה הצליחה לרוץ ולקפוץ ולחזור לתפקוד מלא. מדובר במקרה ראשון מסוגו בו אנו משיבים לטבע צבי עם אצבע אחת", אמרו בספארי.
במסגרת יוזמה משותפת של הכנסת, בית החולים הווטרינרי ורשות הטבע והגנים, בסמוך לכל השבעת כנסת חדשה, הכנסת מלווה חיית בר אחרת המטופלת בבית החולים, ובסמוך למועד השבתה אל הטבע - מעניקים לה שם מיוחד מעולם המושגים הפרלמנטרי. מנכ"ל הכנסת, גיל סגל, שוחח עם מנהל בית החולים הווטרינרי ויחד הוחלט כי הצבייה והעופרה יישאו בגאווה את השם "יחדה" ו"נגדה". "היוזמה הזאת היא נדבך נוסף בהיותה של הכנסת פרלמנט ירוק מוביל בעולם", הסביר סגל. "לצד מיחזור, צמצום השימוש בכלים חד פעמיים ושימוש נרחב באנרגיות ירוקות, הכנסת גם פועלת להסברה סביבתית וכולנו תקווה כי עם השבתן אל הטבע, הצבייה והעופרה שלה 'יחדה' ו'נגדה', יזכו להתחיל פרק חדש בחייהן כשהן חופשיות ומאושרות".
1 צפייה בגלריה
יחדה ונגדה לאחר השחרור ברמת הגולן
יחדה ונגדה לאחר השחרור ברמת הגולן
יחדה ונגדה לאחר השחרור ברמת הגולן
(צילום: גלעד גיא)
מנהל בית החולים לחיות בר בספארי, פרופ׳ דודו אשחר, הוסיף: "אנו גאים מאוד בשיתוף הפעולה עם הכנסת, ומתרגשים מהיוזמה הברוכה, שבה בעלי חיים שטופלו בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים מושבים לטבע. לשמחתנו זוהי יוזמה אחת מני רבות שהכנסת מקדמת על מנת לשמור על הסביבה ולהטמיע את האג'נדה הירוקה שבה היא דוגלת. אנו מודים על התמיכה הרבה של הכנסת ומאמינים כי זו דרך להעלאת המודעות לחשיבות בשמירה על הטבע ושמירה על חיות הבר בפרט".
ערב השבעת הכנסת ה-25 שוחררו הצבייה יחד עם העופרה ברמת הגולן. לילך ביטון, מנהלת שמורת הטבע גמלא, סיפרה: "אספנו את הצבייה מבית החולים אל שמורת טבע גמלא. השתיים מצטרפות לאוכלוסיית הצבאים בצפון, שכבר מתאוששת בעקבות פרויקט השבת צבאים לטבע שיש לרשות הטבע והגנים בשיתוף עם הספארי ועמק הצבאים". הצבי הארץ ישראלי הוא חלק בלתי נפרד מהטבע בישראל, כ3,300 פרטים נספרו בטבע בספירות שמבצעת רשות הטבע והגנים מידי שנה.
את הסרטון צילמו: דוברות הספארי, ים סיטון, גלעד גיא, דוברות רט״ג ומאיר עייש.