״שמעתי צעקות: הסורים על הגדרות. הרגשתי שמישהו תופס אותי בחוזקה ולוקח אותי בשבי ואני חונק אותו בחזרה. ואז שמעתי שיעול ובכי חנוק, פקחתי את עיני וגיליתי שאני חונק את אישתי״, כך סיפר אברהם בלוך מקיבוץ בית השיטה, כמעט יובל שנים לאחר סיום מלחמת יום כיפור, מלחמה שממנה יצא מצולק נפשית ומאז מתמודד עם פוסט טראומה.

מי ששינה את חייו והחזיר אותם למסלול עשרות שנים לאחר מכן הוא הופי, כלב שירות שעבר הכשרה כדי שיטפל באברהם. הופי מזהה ומרגיש את קצב הנשימות ולחץ הדם של אברהם, וכאשר התקף הפוסט טראומה מאיים להתפרץ שוב - הופי מזהה את התסמינים עוד לפני שאברהם חש בכך, הוא מזנק לעברו, יוצר איתו מגע, מלקק, מלטף, ומהווה עבורו תחליף למגע אנושי. הוא נמצא לידו 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, מרגיש אותו גם כאשר הוא ישן וסיוטים מגיחים מהחושך, הוא תמיד שם איתו ובשבילו. הופי הוא זה שדואג מדי יום לעצמאותו אברהם.
אברהם הוא אחד מכמה עשרות חיילים משוחררים, המתמודדים עם פוסט טראומה, שיש להם כלב שירות המלווה אותם. במרכז להכשרות כלבי שירות אומרים כי עבור מאות מתמודדים אחרים זהו חלום רחוק, שהדרך להגשמתו רצופה מהמורות ומכשולים. במרכז הוסיפו כי יותר ויותר לוחמים לשעבר מבינים את היתרונות הגדולים של כלב שירות לצידם. "במקום חיים כבויים, הדחקה והסתרה, במקום להסתגר בבית, במקום לחכות להתקף שיגיע במועד לא צפוי, אפשר אחרת. כאשר כלב השירות לצידך - אופק החיים נפתח מחדש", אמרו במרכז.
אבל למרות הסיוע של כלבי השירות, יש עדיין קשיים. במרכז להכשרות כלבי שירות אמרו: "האתגרים העומדים בפני מתמודדים - הם דווקא אתגרים בירוקרטיים וממשלתיים. בקיץ האחרון חוקקה הכנסת תיקונים לחוק כלבי הנחייה - כלבים המאומנים במיוחד עבור עיוורים - וקבעה מעמד מיוחד גם לכלבי שירות", אמרו במרכז. "הכנסת הורתה לשר הרווחה לתקן תקנות שיסדירו את תחום כלבי השירות. כיום זהו תחום פרוץ לחלוטין וכל אחד יכול לאמן כלב ולהכריז עליו כעל כלב שירות. מדובר במצב לא בריא - לא עבור הכלבים שאינם זוכים להסדרת האימונים וקביעת סטנדרטים מקצועיים לכלב שירות, ולא עבור המתמודדים שמקבלים כלבים ברמות שונות, לעתים ללא ליווי מקצועי מתחום בריאות הנפש, ללא אחריות ומעקב, וללא התאמה אישית בין הכלב למתמודד".
גם חופש התנועה של כלבים מסוג זה עדיין ממתין לתקנות שר הרווחה. "הם לא יכולים להיכנס לכל מקום עם בעליהם, תנועתם במרחב הציבורי מוגבלת וכך גם תנועתם של המתמודדים. הסדרת התחום וקביעת תקנות אמורים ליצור סטנדרט גבוה ומקצועי בתחום אילוף הכלבים והתאמתם, ובכך לשחרר את החסם המרכזי המונע כיום ממאות מתמודדים לצאת מהבית ולהתגבר על הקשיים", אמרו במרכז להכשרות כלבי שירות.
במרכז הדגישו כי לתקנות שר הרווחה מצפים לא רק חיילים משוחררים - הזוכים לליווי צמוד ולתמיכה של משרד הביטחון, אלא גם אנשים המתמודדים עם מגבלות בריאותיות, בהם: סכרת, אפליפסיה, חרשות, וילדים על הרצף האוטיסטי. כלבי שירות עשויים לשפר את איכות חייהם של המתמודדים ושל בני משפחותיהם. גם לאחר כניסת התקנות לתוקף הדרך לקבל כלב עוד ארוכה. כל כלב מצריך אימון של עד שנה וחצי, התאמה אישית בין הכלב לבין המתמודד או המתמודדת הכוללים ביקורי בית, היכרות עם המשפחה ועוד.
"לא רק לאברהם וליחידי סגולה מגיע לצאת לעצמאות. גם למאות האחרים, לוחמים ומתמודדים עם מגבלות בריאותיות, מגיע לצאת מחושך לאור. גם להם מגיע להשתלב בחברה, לתרום ולהיתרם, ולעצב את עתידם. כל יום שתקנות כלבי השירות לא נכנסות לתוקף - זהו עוד יום ללא תקווה עבור מאות מתמודדים. גם להם מגיעה עצמאות", אמרו במרכז.
בימים אלה יוצא המרכז בקמפיין גיוס המונים למחזור שביעי של פרויקט "כלבים ללוחמים". המרכז הינו העמותה הראשונה בישראל שסייע להלומי קרב בעזרת כלבים. "הפעם החלטנו לשוב לחלום ישן ולהציל כלבי עמותות והסגרים בעזרת נכי צה"ל", אמרו במרכז. "על מנת שנוכל להשיב ולו במעט למצוייני צה"ל ולהציל כלבים מסכנת המתה אנו זקוקים לתמיכתכם. היו שותפים לעתיד טוב יותר לגיבורי ישראל".