מחקר מדעי חדש חשף את מה שהן כפי הנראה עקבות האדם העתיקות ביותר שהתגלו עד כה בצפון אמריקה. המחקר נערך בפארק הלאומי וייט סנדס במדינת ניו מקסיקו שבארצות הברית, ולפי המגזין המדעי Science, החוקרים מתארכים אותן ללפני בין 21,130 שנים ל-22,800 שנים.
העקבות היו קבורות תחת שכבות של אדמה בפארק הלאומי, ונמצאו בשנת 2009, בקרקעית אגם שהתייבש. החוקרים קבעו כי תריסר העקבות שנמצאו שייכות לכמה בני אדם, מרביתם ילדים ונערים. המדענים מהמכון הגאולוגי האמריקני ניתחו זרעים שהתגלו לצד העקבות כדי לחשב את גילן. "ידענו שהעקבות עתיקות, אבל לא יכולנו לתארך אותן לפני שגילינו עליהן כמה זרעים", אמר דיוויד בוסטוס, מנהל המחקר המדעי בפארק.
1 צפייה בגלריה
עקבות עתיקים הפארק הלאומי וייט סנדס ניו מקסיקו
עקבות עתיקים הפארק הלאומי וייט סנדס ניו מקסיקו
העקבות העתיקות מניו מקסיקו
(צילום: AP)
הממצאים עשויים לשפוך אור על תעלומה שמסקרנת את החוקרים כבר זמן רב: מתי הגיעו בני האדם הראשונים ליבשת אמריקה? רוב החוקרים סבורים כי ההגירה בעת העתיקה נעשתה דרך היבשה, מאסיה לאלסקה, דרך מצר ברינג. ים ברינג הוא ים רדוד יחסית, ועד לפני 11 אלף שנים בעלי חיים ואף אנשים היו יכולים לחצות אותו. מאז גובה המים עלה, וכף הנסיך מוויילס הוא השריד האחרון של הגשר היבשתי.
עד כה, העדויות הקדמוניות ביותר להופעת בני אדם ביבשת אמריקה היו מלפני 11 עד 13 אלף שנה. זאת, לאחר שנמצאו בצפון אמריקה חניתות אבן מאותה תקופה שמקושרות לתרבות קלוביס - תרבות אינדיאנית פרה-היסטורית.
בעבר חוקרים הציגו מגוון תאוריות לגבי הגעת בני האדם הראשונים לאמריקה, ואלו התבססו בין היתר על כלי אבן, מאובנים וניתוח גנטי. לפי התיאוריות השונות, ראשוני המתיישבים באמריקה הגיעו אליה לפני בין 13 אלף ל-26 אלף שנים. "מה שאנחנו מציגים כאן זה עדות מוצקה לזמן ומיקום", נכתב במחקר הנוכחי, לפיו בני האדם הגיעו לאמריקה לפני בין 21 ל-23 אלף שנים - וייתכן שאף קודם לכן.
"העדות מאוד משכנעת ומאוד מלהיבה", אמר למגזין Nature טום היגהאם, ארכיאולוג מאוניברסיטת וינה. "אני משוכנע שהגיל של אותן עקבות הוא אכן זה". ספנסר לוקאס, פלאונתולוג מהמוזיאון להיסטוריה ומדע של ניו מקסיקו, הוסיף: "המחקר מראה בבירור ששלא רק שהעקבות הללו שייכות לבני אדם, הן גם מלפני יותר מ-20 אלף שנה. זה גיים-צ'יינגר".