לאחר כשבעה חודשים שבהם נוגה מלווה אותנו בכל ערב, הגיע כוכב הלכת למיקום הגבוה ביותר בשמי המערב - וזה הזמן הטוב ביותר לצפות בו. הערב (יום ב') תוכלו לראות בסמוך אליו את הירח של תחילת החודש.

כך תמצאו אותו

אם הסתכלתם בחודשים האחרונים בשמיים מיד עם רדת החשיכה לכיוון מערב, בוודאי הבחנתם בכוכב בהיר מאוד שזוהר כמו פנינה שמימית - זהו כוכב הלכת נוגה. ואם עקבתם אחריו בתקופה זו היה ניתן להבחין שמידי יממה הוא מופיע במיקום מעט יותר גבוה בשמיים, עד לשיא הגובה בימים אלו.
לפני כשבוע נוגה הגיע לאלונגציה מזרחית מירבית - כלומר לשיא מרחקו הזוויתי מהשמש ככוכב ערב, ולכן ייראה הכי הרבה זמן בשמיים טרם שקיעתו.
אך הערב צפויה להיות חגיגה שמימית: אל נוגה יצטרף גם הירח הדקיק שיהיה בסמוך אליו (כ-5 מעלות ממנו) עד לשקיעתם, כשעתיים וחצי לאחר שקיעת השמש. אין צורך במשקפת או בטלסקופ כדי להבחין בשניים שיצעדו יחד בשמיים.
3 צפייה בגלריה
הירח ונוגה משמאלו אתמול. הערב הם יהיו קרובים יותר
הירח ונוגה משמאלו אתמול. הערב הם יהיו קרובים יותר
הירח ונוגה משמאלו אתמול. הערב הם יהיו קרובים יותר
(צילום: משה גלנץ)
מעתה יתחיל כוכב הלכת לרדת בכיפת השמיים בקצב מהיר במיוחד - כחודשיים בלבד, עד היעלמותו משמי המערב והופעתו המחודשת ככוכב בוקר.
בשל היותו של נוגה כוכב לכת פנימי במערכת השמש (בינינו לבין השמש) לעולם לא נוכל לראותו בשעות הלילה במרכז השמיים, אלא תמיד בקרבת השמש - פעם מעליה ופעם מתחתיה - תלוי כמובן במיקומו הזוויתי ביחס אלינו. כאשר נוגה במסלולו השנתי ממוקם בצידה הימני, נוכל לראותו לפני זריחת החמה מכיוון מזרח, ולכן הוא ייקרא כוכב בוקר. כאשר הוא ממוקם בצידה השמאלי של השמש נוכל לראותו מיד לאחר שקיעת החמה בכיוון מערב, ואז הוא ייקרא כוכב ערב.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת "נוגה" במופע של סהר
כוכב הלכת "נוגה" במופע של סהר
כוכב הלכת "נוגה" במופע של סהר
(צילום: עופר גבזו, מצפה הכוכבים בגבעתיים)
יש שתי סיבות לכך שיש פער כה גדול בין תקופת הטיפוס לתקופת הנפילה של נוגה:
1. כאשר נעמוד הרחק מכביש מהיר ונביט על המכוניות הנוסעות, הן ייראו כאילו הן נוסעות לאט, וכאשר נעמוד בשפת הכביש, המכוניות יחלפו על פנינו במהירות למרות שמהירותן העצמית לא השתנתה. כאשר כוכב הלכת נוגה נמצא בצידה השני של השמש הוא רחוק מאיתנו ולכן הוא יטפס לאיטו בשמיים. כעת כשהוא מתקרב אלינו, המהירות הזוויתית בשמיים תלך ותגדל ככל שהוא יתקרב אלינו יותר.
2. בגלל הסיבוב שלנו סביב לשמש, הכוכבים בשמיים נראים נעים מערבה בכמעלה אחת מידי יממה (מעגל שלם הוא 360 מעלות וזמן הסיבוב של כדור הארץ סביב לשמש הוא 365.25 ימים). בעקבות כך ישקעו הכוכבים מוקדם יותר בכ-4 דקות מרגע היעלמותם מעבר לאופק בלילה הקודם. ולכן נוגה שהוא כוכב לכת ונע על רקע הכוכבים, נע כעת במהירות כפולה מכיפת השמיים כי הוא עצמו נע באותו כיוון (מערב) בה נעים הכוכבים.

כמה נוגה בהיר ביחס לכוכבים אחרים?

נוגה הוא העצם הבהיר ביותר בשמיים, אחרי השמש והירח. הוא כה בהיר שכאשר תצאו למדבר בלילה חשוך לחלוטין תוכלו להבחין בצל עמום שאתם מטילים על הארץ מהאור המגיע מכיוון נוגה (אור השמש שפוגע בו ומוחזר אלינו). כמה נוגה בהיר? פי 15 מהכוכב סיריוס - הכוכב הכי בהיר בשמי כדור הארץ ופי 6.5 מכוכב הלכת צדק.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת נוגה
כוכב הלכת נוגה
כוכב הלכת נוגה
(צילום: Tristan3D)
בימים אלו ניתן גם להבחין בנקל בשני כוכבי לכת נוספים בכיפת השמיים - ענקי הגז צדק ושבתאי. אם תמתחו קשת שמימית בין נוגה והירח ותמשיכו את הקו לכיוון מזרח תיתקלו בכוכב צהבהב - זהו כוכב הלכת שבתאי, ובהמשך הקו תיתקלו בכוכב בהיר נוסף בגוון לבן צהוב, זהו כוכב הלכת צדק. קשת זו קרויה מישור המילקה, ובה נעים בכיפת השמיים כוכבי הלכת, הירח והשמש. מישור המלקה קרוי כך משום שכאשר השמש והירח נפגשים בדיוק על אותה קשת שמימית מתרחשים הליקויים.

איך ייראה נוגה דרך טלסקופ?

לבעלי טלסקופים וצלמי אסטרונומיה מתחילה כעת העונה בה כוכב הלכת מתחיל להיות מעניין לצפייה.
מי שיביט בו בימים אלה דרך טלסקופ יוכל להבחין שמופעו של נוגה נראה כחצי כדור. היחס בו נמצאים "נוגה", "כדור הארץ" ו"השמש", יוצר משולש, ולכן אנו רואים גם את חציו החשוך (לכוכבי הלכת אין אור משל עצמם).
בחודשיים הקרובים כאשר נוגה ילך ויתקרב לעברנו בקצב מהיר, נוכל לראות את המופע המשתנה וכוכב הלכת ייראה חרמשי יותר ויותר - בדומה למופע הירח כשהוא הולך ומתמעט. עד לרגע בה יימצא בנקודה שבה הוא עובר בין כדור הארץ והשמש - אז הוא יפנה אלינו את צדו החשוך.
אם לא הספקתם הערב אז גם מחר זה בסדר. הירח אמנם כבר יתרחק מנוגה, אבל לא צריך יותר מידי סיבות להרים את הראש לשמיים.
*מידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורי אסטרונומיה והדרכות במכתש ירוחם , ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באתר, אינסטגרם וגם בפייסבוק של שירת הכוכבים