בחודש האחרון מתו בספארי ברמת גן שלושה פינגווינים צעירים, בני פחות מחמש. בספארי אמרו כי השלושה - פוגי, פסטה ופיק - סבלו ממחלת חום וסימפטומים נוספים. הם קיבלו טיפול אינטנסיבי, אך לא שרדו חרף המאמצים הרבים שהצוות הרפואי השקיע בניסיון להצילם.

הפינגווינים החיים בספארי הם פינגווינים אפריקנים, שבית הגידול שלהם הוא חופי דרום אפריקה. בספארי ציינו שהאקלים באותו מקום דומה לאקלים בישראל. עוד אמרו בספארי כי המין שייך לתוכנית שימור מינים אירופית ועולמית, מפני שבשנים האחרונות חלה ירידה דרסטית בגודל האוכלוסייה העולמית של המין. הספארי לוקח חלק בתוכנית הרבייה בניסיון לייצר עתודה של פינגווינים אפריקנים בגני החיות.
עוד אמרו בספארי כי הסימפטומים שנצפו, יחד עם תוצאות בדיקות הדם, עדיין אינן סופיות, אך עולה החשד למחלת המלריה. בספארי הוסיפו שהמחלה היא אחד מגורמי התמותה המובילים בעולם לפינגווינים ובפרט לפינגווינים צעירים. כמו למחלות אחרות, גם למלריה מספר זנים והזן הספציפי שככל הנראה פגע בפוגי, פסטה ופיק - פוגע בעופות, אך אינו פוגע בבני אדם.
2 צפייה בגלריה
פיק מקבל טיפול
פיק מקבל טיפול
פיק מקבל טיפול
(צילום: דוברות הספארי ברמת גן)
בספארי הוסיפו כי מלריית העופות היא למעשה טפיל דם המועבר על ידי יתושים נשאים. אין כרגע חיסון יעיל למניעת מלריה, אבל ישנן אסטרטגיות שונות על מנת להימנע מהדבקות במחלה. בספארי הוצבו מאווררים שמכסים את כל שטח חצר הפינגווינים, שעובדים ללא הפסקה. מטרתם היא למנוע את כניסת היתושים לחצר או את הישארותם על הפינגווינים ובכך לנסות למזער עד כמה שאפשר עקיצות והעברת המחלה. האסטרטגיה הזו נבחרה לאחר סקירת בדיקות ומחקרים שנערכו בעולם, ומיד עם הפעלתה היא התגלתה כמוצלחת ונצפתה ירידה דרסטית בתמותת הפינגווינים. כאמור עד החודש האחרון.
ככל הנראה יתוש הטיגריס האסייתי, שהגיע בשנים האחרונות לישראל, הוא הגורם להעברת המחלה. מדובר ביתוש שפעיל גם ביום וגם בלילה, בניגוד ליתושים אחרים הפעילים בעיקר בלילה.
2 צפייה בגלריה
פסטה בימים טובים יותר
פסטה בימים טובים יותר
פסטה בימים טובים יותר
(צילום: דוברות הספארי ברמת גן)
בספארי ברמת גן אמרו כי מותם של הפינגווינים השאיר את המטפלים ואת הצוות הרפואי המומים וכואבים. בספארי הוסיפו כי בחודש האחרון נערך תחקיר אפידמיולוגי מעמיק, יחד עם בדיקות ממוקדות מול מספר גורמים בספארי ומחוצה לו, כמו גני חיות אחרים בארץ ובעולם. בנוסף מתייעצים אנשי הצוות המטפל עם מומחים וטרינרים והומניים, שיכולים לסייע במניעה של מקרים נוספים בחצר הפינגווינים.
כרגע, כל הקבוצה, מקבלת טיפול שבועי מניעתי כנגד מלריה, כדורי כלורוקלווין, אשר ניתנים לכל פינגווין ישירות לפיו בתוך המזון. בספארי הדגישו כי גם טיפול זה אינו מכסה את מקרי ההדבקות במאת האחוזים, מכיוון שהטפיל אשר פוגע בגוף לאחר הידבקות במחלה מפתח עמידות לתרופות השונות לאורך זמן ולא יעיל במניעה של כל זני המלריה.