סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, תבעה את מנהיגות האקלים העולמית עבור ארצות הברית, בנאום היום (שבת) בוועידת האקלים, הנערכת בדובאי. היא פירטה שלל יוזמות לצמצום פליטות גזי חממה וייצור אנרגיה מתחדשת. ארצות הברית היא היצרנית הגדולה ביותר של נפט וגז, ששריפה שלהם גורמת לפליטת גזי חממה והתחממות כדור הארץ.
האריס נאמה ביום השני של נאומי המנהיגים בוועידת COP28, שאליה הגיעו נציגי כ-200 מדינות ברחבי העולם - על מנת להגיע להסכמים לצמצום פליטת גזי חממה ושימוש בדלקים מאובנים.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס בנאומה בוועדת האקלים
קמלה האריס בנאומה בוועדת האקלים
קמלה האריס בנאומה בוועדת האקלים
(צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
"לפני שנתיים, הנשיא ג'ו ביידן עמד על הבמה ב-COP26 והצהיר הצהרה שאפתנית: ארצות הברית של אמריקה תהיה שוב מנהיגה עולמית במאבק במשבר האקלים", אמרה סגנית נשיא ארה"ב. "מאז, ארצות הברית הפכה שאפתנות לפעולה".
בנאומה הזכירה האריס את הסובסידיות בגובה של יותר מ-400 מיליארד דולר, המסופקות באמצעות חוק הפחתת האינפלציה לשנת 2022 של הנשיא ביידן, שגרר גל גדול של השקעות באנרגיה נקייה. היא גם הכריזה על העברת 3 מיליארד דולר לקרן ירוקה וחדשה, שתסייע למדינות מתפתחות להיאבק בהתחממות הגלובלית.
האריס אמרה למנהיגים שנכחו באולם בדובאי: "זהו רגע מרכזי - הפעולה שלנו ביחד, או גרוע מכך חוסר המעש שלנו, ישפיע על מיליארדי אנשים בעשרות השנים הבאות. ברחבי העולם יש מי שמבקש להאט או לעצור את ההתקדמות שלנו. מנהיגים שמתכחשים למדע האקלים, דוחים את פעולת האקלים ומפיצים מידע מוטעה".
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס בוועידת האקלים
קמלה האריס בוועידת האקלים
קמלה האריס בוועידת האקלים
(צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
סגנית נשיא ארה"ב ניצלה את הנסיעה לדובאי כדי לקיים פגישות בנושא המלחמה בעזה. האריס היא המשתתפת האמריקנית הבכירה ביותר בוועידת האקלים. ביידן, שפיקח על הדלקת עץ חג המולד בבית הלבן ביום חמישי, החליט שלא לצאת לוועידת האקלים, בשל משברים בעולם, כולל המלחמה בין ישראל לחמאס.
בשולי הוועידה חשפה ארצות הברית גם אמצעים חדשים לצמצום פליטת גז החממה החזק מתאן - הנגרם בין היתר בתהליך ההפקה ובשימוש בגז ובנפט. "היום, אנו מדגימים באמצעות פעולה כיצד העולם יכול וחייב להתמודד עם המשבר הזה", אמרה סגניתו של ביידן.
4 צפייה בגלריה
האולם שבו נאמו המנהיגים
האולם שבו נאמו המנהיגים
האולם שבו נאמו המנהיגים
(צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
ארצות הברית מדורגת שנייה בעולם בפליטת גזי חממה אחרי סין. בנוסף ארצות הברית היא היצרנית הגדולה כיום בעולם של נפט וגז - המקור העיקרי לפליטות גזי חממה - בעקבות קידוחים חדשים בטקסס ובניו מקסיקו.
צירוף מקרים מביך זה מדגיש את אחת השאלות השנויות במחלוקת של COP28: האם התגובה של העולם לשינויי האקלים יכולה להיות כרוכה בהמשך השימוש בדלקים מאובנים? בין ההחלטות שמדינות צריכות לקבל בוועידת האקלים הנוכחית יהיו האם להסכים, לראשונה, החלטה "להוציא בהדרגה" שימוש בדלקים מאובנים ולהחליפם במקורות אנרגיה מתחדשים.
האריס אמרה בוועידה כי ארצות הברית תומכת בהפסקת השימוש בפחם, אך היא לא הזכירה דלקים מאובנים אחרים כמו גז ונפט.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
האריס בוועידה
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
איחוד האמירויות הערביות, המארחת את ועידת האקלים השנה, היא אחת החברות באופ"ק - ארגון המדינות המייצאות נפט. באמירויות מקווים לקדם חזון של עתיד דל פליטות פחמן, שבו לא יהיה איסור להשתמש בדלקים מאובנים, זאת בזכות פיתוח טכנולוגיות שיכולות ללכוד פחמן דו חמצני, כדי למנוע ממנו להגיע לאטמוספרה או על ידי הפיכת פעולות הקשורות בנפט ובגז לנקיות יותר.