התפתחות במאבק נגד קו המתח הגבוה בגליל התחתון: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ממליצה לוועדה הארצית להטמין מספר עמודים באדמה. במקביל ביקשה הוועדה מחברת החשמל וממשרד האנרגיה להטמין את הקו. מדובר בקו של עמודי חשמל ענקיים העובר לאורך כ-100 ק"מ. מטרתו היא לשפר את אספקת החשמל. הקו חולף בין היתר בשדות כפר קיש, בגבול עמק יזרעאל–הגליל התחתון. חלק גדול מהעמודים כבר הוצבו במקומם. תושביו, וכן תושבי יישובים סמוכים, דרשו זה מכבר להטמין מתחת לאדמה שישה עמודים באגן נחל תבור, במקום להעמיד אותם על פני הקרקע. הידיעה על מאבקם פורסמה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet ב-14 בפברואר.
3 צפייה בגלריה
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
אחד מעמודי החשמל ליד כפר קיש
(צילום: אלעד גרשגורן)
הוועדה המחוזית קיבלה את עמדתם שלפיה הצבת העמודים תפגע קשות בנוף ובסביבה. "מדובר באזור חקלאי פתוח המוגדר כבעל רגישות סביבתית גבוהה. הקו העילי ייצור מופע בולט בנוף", קבעה הוועדה. עוד קבעו חבריה כי הקו "ישנה את האגן החזותי של הר תבור וסביבתו" ויסכן בעלי כנף, שכן ציפורים שינחתו עליו כדי לנוח יתחשמלו למוות.
עו"ד אור מור, המייצג את תושבי כפר קיש, אמר: "אנחנו נמצאים בשלב קריטי שבו ניתן לתקן טעות עבר, זו הזדמנות פז למנוע פגיעה קשה באזור בעל חשיבות סביבתית, נופית והיסטורית גבוהה מאוד. הקמת העמודים תהיה בכייה לדורות. מדובר בפנינה ארץ ישראלית". ההחלטה הסופית תתקבל על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר שתבחן את עמדות הצדדים.
3 צפייה בגלריה
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
הקמת עמודי חשמל בקו בגיל התחתון
(צילום: אלעד גרשגורן)

איתי כהן, תושב כפר קיש: "אנחנו שמחים שאימצו חלק ניכר מההשגות שלנו, אנחנו לא מתכוונים לוותר. אני מקווה שהמדינה תתעורר". לדבריו, אם הוועדה הארצית לא תקבל את ההמלצה הם יפנו לבג"ץ. במשרד האנרגיה אומרים כי להמלצת הוועדה המחוזית אין ממש משמעות. "הקמת הקו כמעט הושלמה. הטמנה פוגעת מאוד ביכולת הולכת החשמל ועלותה פי עד שבעה מקו עילי". עוד נמסר כי "עיכוב בהקמת הקו עלול לפגוע באספקת חשמל סדירה לצפון הארץ".
3 צפייה בגלריה
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
עמודים בגובה 50 עד 60 מטר
(צילום: אלעד גרשגורן)
ובתוך כך: במבצע משולב הצליח צוות של רשות הטבע והגנים (רט"ג) וחיילי צה"ל להציל נשר פצוע. מדובר בנשר צעיר שלגופו חובר בעבר משדר לצורך מעקב. בימים האחרונים הצביע המעקב כי הנשר אינו זז ממקומו, ומיד הסיקו שקרה לו משהו. בדיקה העלתה שהוא נמצא בנגב. צוות החיפוש יצא לאזור שממנו אותת המשדר. בשעת לילה, לאחר מספר שעות של חיפושים ובסיוע אמצעים תרמיים לאיתור חום הגוף, נמצא הנשר שוכב מתחת לשיח. בדיקה העלתה שהוא סובל משבר בעצם הבריח ומעריכים כי נפצע לאחר שהתנגש בכבל של בלון תצפית בעת מעופו. הנשר הועבר לטיפול בבית החולים לחיות בר של רט"ג והספארי. מצבו מוגדר טוב ומקווים כי לאחר שיתאושש ניתן יהיה לשחררו לטבע.