חדרי אחסון, שלא תועדו עד כה, התגלו בפירמידת סחו רע, המלך השני בשושלת החמישית של מצרים העתיקה, שמת לפני 4,500 שנה. מדובר בתגלית שמהווה אבן דרך משמעותית בהבנת פירמידת סחו רע ומשמעותה ההיסטורית. את חדרי האחסון גילו אנשי משלחת מצרית-גרמנית, בראשות האגיפטולוג ד"ר מוחמד איסמעיל חאלד מהמחלקה לאגיפטולוגיה באוניברסיטת יוליוס מקסימיליאן שבווירצבורג בגרמניה.
4 צפייה בגלריה
פירמידת סחו רע
פירמידת סחו רע
פירמידת סחו רע
(צילום: Shutterstock)
החוקרים אומרים כי תגלית זו שופכת אור חדש על הארכיטקטורה של הפירמידה על שמו של השני מבין תשעת הפרעונים, שמלכו בתקופת השושלת החמישית (2487-2477 לפנה"ס) במצרים העתיקה. סחו רע לא רק היה הראשון שבנה מתחם פירמידות משלו באבו סיר - כפר ואתר ארכאולוגי במצרים, השוכן בגדה המערבית של הנילוס, כ-25 קילומטרים דרומית-מערבית לקהיר - מקום שנחשב לאבן דרך בפיתוח קברי המלוכה המצריים. הוא גם היה המלך הראשון שנקבר שם.
פרויקט השימור והשיקום בתוך הפירמידה של סחו רע, שנתמך על ידי קרן העתיקות (AEF) של מרכז המחקר האמריקני במצרים (ARCE), נועד להגן על התשתית של הפירמידה העתיקה. מאמצי הצוות התמקדו בניקוי החדרים הפנימיים, ייצוב הפירמידה מבפנים ומניעת קריסתה.
4 צפייה בגלריה
משמאל לימין: פירמידת סחו רע מבחוץ, מעבר מאובטח בקורות פלדה בתוך הפירמידה ואחד מחדרי האחסון שהתגלו בה
משמאל לימין: פירמידת סחו רע מבחוץ, מעבר מאובטח בקורות פלדה בתוך הפירמידה ואחד מחדרי האחסון שהתגלו בה
משמאל לימין: פירמידת סחו רע מבחוץ, מעבר מאובטח בקורות פלדה בתוך הפירמידה ואחד מחדרי האחסון שהתגלו בה
(צילום: Mohamed Khaled)
במהלך כל הפעולות הללו, הצליח הצוות לאבטח את חדרי הקבורה של הפירמידה, שבעבר לא היו נגישים. במהלך עבודות השיקום, גילו חברי הצוות את המידות המקוריות והצליחו לחשוף את התוכנית של החדר הקדמי. כתוצאה מכך, הוחלפו הקירות ההרוסים בקירות תמך חדשים. הקיר המזרחי של החדר הקדמי ניזוק קשות, ועדיין נראו רק הפינה הצפון-מזרחית וכ-30 ס"מ מהקיר המזרחי.
עקבות של מעבר, שחיבר בין חללים נפרדים, שג'ון שה פרינג - מהנדס, אנתרופולוג ואגיפטולוג בריטי - כבר הבחין בו במהלך חפירה ב-1836 המשיכו להיחפר. פרינג ציין בזמנו כי המעבר היה מלא בפסולת והיה בלתי עביר עקב תנאי ריקבון. הוא חשד שייתכן שמעבר זה מוביל לחדרי אחסון. יחד עם זאת, במהלך מחקר נוסף שעסק בפנים הפירמידה והובל על ידי האגיפטולוג הגרמני לודוויג בורכהרד ב-1907, הנחות אלו הועלו בספק - כשמומחים אחרים הצטרפו לחוות דעתו.
4 צפייה בגלריה
פסל של סחו רע
פסל של סחו רע
פסל של סחו רע
(צילום: ויקיפדיה)
על כן, נראה כי התגלית החדשה היא לא פחות מפורצת דרך, שכן הצוות המצרי-גרמני חשף את עקבות המעבר, מה שמהווה הוכחה לכך שדבריו של פרינג היו מדויקים. לאחר חפירות ועמל רב בתוך הפירמידה, המעבר נחשף, מה שהוביל לגילויים, עד לנקודת הזמן הנוכחית של שמונה חדרי אחסון.
אף על פי שהחלקים הצפוניים והדרומיים של החדרים הללו, במיוחד התקרה והרצפה המקורית, ניזוקו קשות, עדיין ניתן לראות שרידים מהקירות המקוריים וחלקי הרצפה מהתקופה שבה הוקמה הפירמידה, שאמנם ממדיה הינם קטנים מאלה של פירמידות השושלת הרביעית של מצרים העתיקה, אך ממצאיה הינם לא פחות חשובים.
4 צפייה בגלריה
תחריט של סחו רע
תחריט של סחו רע
תחריט של סחו רע
(צילום: ויקיפדיה)
תיעוד קפדני של תוכניות הבנייה, לרבות של הרצפה ושל המידות של כל חדר אחסון, שיפר מאוד את הבנת החוקרים את פנים הפירמידה.
במהלך השיקום, פעלו חברי הצוות כדי להבטיח את שלמותם המבנית של החדרים תוך הנגשתם למחקר עתידי ואפשרות הצגה פוטנציאלית לציבור. תוך שימוש בטכנולוגיה חדישה, כולל סריקת לייזר תלת-ממדית עם סורק הלידאר (LiDAR) הנייד ZEB Horizon מבית GeoSLAM, הצוות המצרי-גרמני שיתף פעולה עם צוות 3D Geoscan - חברה מצרית המספקת שעוסקת בסריקות תלת-ממדיות - לשם ביצוע סריקות מפורטות בתוך כותלי הפירמידה.
טכנולוגיה מתקדמת זו אפשרה מיפוי מקיף הן של השטחים החיצוניים הנרחבים והן של המסדרונות והחדרים הצרים שבתוכם. הסריקות התכופות מספקות עדכונים בזמן אמת של ההתקדמות ויוצרות תיעוד קבוע של מאמצי המחקר. פרויקט פורץ דרך זה מייצג אבן דרך משמעותית בהבנת פירמידת סחו רע ומשמעותה ההיסטורית. גילוי ושיקום חדרי האחסון שהתגלו בה צפוי לחולל מהפכה בתפיסת ההתפתחות ההיסטורית של מבני פירמידות ולאתגר פרדיגמות קיימות בתחום.