צעירים, רעננים וכל העיניים נשואות אליהם: חוקרים גילו את צמד האסטרואידים הצעיר ביותר המוכר לנו במערכת השמש. על פי ההערכות, האסטרואידים הם בני פחות מ-300 שנה. הגילוי מעורר עניין רב מאוד בקרב האסטרונומים.
לדברי החוקרים, מעקב אחר שני האסטרואידים יכול לספק לנו מידע על האופן שבו הם מתפוררים. "במונחי זמן של אסטרונומיה, מדובר במשהו שקרה הבוקר", מספרים החוקרים.
ההתרגשות בשיאה, כיוון שאסטרואידים הם אובייקטים מעניינים מבחינה מדעית, כי לא רק שהם מכילים מידע על מערכת השמש המוקדמת, הם עשויים להיות אבני הבניין שמהן נוצר העולם שלנו.
3 צפייה בגלריה
האסטרואידים הצעירים
האסטרואידים הצעירים
האסטרואידים הצעירים
(צילום: UC Berkeley/SETI Institute)
שני האסטרואידים החדשים - שנקראים 2019 PR2 ו-2019 QR6 - התגלו בנפרד בשנת 2019, על ידי צוותים של מדענים שהשתמשו בטלסקופ הסקר Pan-STARRS1 בהוואי וב-Catalina Sky Survey באריזונה. אורכו של אחד מהם הוא כקילומטר ואורכו של השני הוא כ-500 מטרים.
לשניים היה מסלול אליפטי יוצא דופן בהשוואה לאחרים, ולכן הם בלטו. החוקרים משערים שהם הפכו לזוג כאשר הם התפרקו מאסטרואיד גדול יותר, בין היתר מפני שתנאי השטח שלהם די דומים. אגב, שני האסטרואידים יגיעו לנקודה הקרובה ביותר שלהם לכדור הארץ, במסלולם סביב השמש, בשנת 2033.
ועכשיו לפינתנו - מה זה? ובכן, שימו לב: מדובר בסרטון של תוֹלָעִים נִימִיוֹת המכונות גם "צלופחי חומץ" בתקריב מטורף על טיפה של מים.
הדבר נראה כמו קווים לבנים במערבולת לא נגמרת, אבל בעצם מדובר בתולעים באורך של מילימטר כל אחת, בזמן שהן שוחות להנאתן.
3 צפייה בגלריה
צלופחי חומץ בתמונת תקריב
צלופחי חומץ בתמונת תקריב
צלופחי חומץ בתמונת תקריב
(צילום: אנטון פשקוב)
מדובר על בעל חיים שיש לו כ-25 אלף מינים, והוא מהפוריים שיש על פני כדור הארץ, כאשר רובם הם טפילים... הם ניזונים מחיידקים זעירים שנמצאים כמעט בכל מקום, כולל צנצנות חומץ, ומכאן גם הכינוי שלהן.
כעת, חוקרים מגלים בהן עניין מחודש סביב האופן שבו הן נעות בלהקות - ומכאן הסרטון המדהים הזה תחת מיקרוסקופ. פרט לסרטון הזה, יש גם גילוי מגניב: נחיל התולעים שנבדק הצליח למנוע זמנית את התאדות הטיפה תוך כדי שהן מזיזות אותה, מה שהוביל לגילוי כי יש לבעל החיים הזעיר הזה את הפוטנציאל להזיז עצמים שהם פי יותר מ-100 ממשקל.
ולסיום, שימו לב לרועי גלאם, רק בן 10 ממושב שדה צבי שבצפון הנגב, שתיעד את ההמלטה של העז שלו - סופה, בעת שהביאה לעולם תאומים.
3 צפייה בגלריה
רועי בן ה-10 לאחר ההמלטה
רועי בן ה-10 לאחר ההמלטה
רועי בן ה-10 לאחר ההמלטה
(צילום: רועי גלאם, מושב שדה צבי)
רועי המתוק לא רק צילם ועודד אותה לאורך ההמלטה, אלא אף סייע לה, בעזרתו של הזכר ושמו פלא. פלא שיצא להם סרטון כזה חמוד?
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי