בג"ץ הוציא אמש (יום ג') צו ביניים האוסר על משרד החקלאות להשתמש בתקציב לצמצום התרבות של כלבים למטרות שהן לא סירוס או עיקור כלבים. זאת, בעקבות עתירה של עמותת "תנו לחיות לחיות".
בשנת 2017 חוקקה הכנסת הוראה לפיה החל משנת התקציב 2017 יוקצה תקציב של 4.5 מיליון שקלים שישמשו למניעת ההתרבות של כלבים משוטטים. הוראה זו עוגנה בסעיף 21א לחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, תשס"ג-2002.
4 צפייה בגלריה
צו הביניים שבג"ץ נתן בנושא תקציב לכלבים המשוטטים
צו הביניים שבג"ץ נתן בנושא תקציב לכלבים המשוטטים
צו הביניים שבג"ץ נתן בנושא תקציב לכלבים המשוטטים
(צילום מסך)
מאז - רוב התקציב לא הוקצה לסירוס ועיקור כלבים, אלא בעיקר לתוכניות חינוכיות והסברה. השנה, תכננו במשרד החקלאות להקצות את התקציב בין היתר למחקר לאפיון והערכת אוכלוסיית הכלבים המשוטטים/נטושים; הכשרת נוער בסיכון במסגרת שירות לאומי כעוזרי כלבנים; תמיכה ברשויות בנוגע לאיסוף כלבים ועידוד בעלות אחראית עליהם; איסוף כלבים משוטטים ומסירה לאימוץ לאחר עיקור/סירוס באמצעות ארגונים למען בעלי חיים; תמיכה בפרסום בנושא אימוץ כלבים, חשיבות עיקור סירוס וקיום ימי אימוץ דיגיטליים ותוכנית לצמצום התרבות הכלבים במגזר הבדואי.
4 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
(צילום: מיטל גרינברג אטלן)
"בישראל נמצאים כיום עשרות אלפי כלבים משוטטים. התרבות יתר של בעלי חיים משוטטים דנה רבים מהם לחיים אכזריים וקצרים. לעתים הם קורבן של בני-אדם שרואים בהם מטרד. כשמדובר בכלבים, הם נאספים למכלאות עירוניות, שם מומתים רבים מהם, או נורים מדי שנה באלפיהם על ידי הרשויות השונות", נכתב בעתירה שהגישה תנו לחיות לחיות לבג"ץ.
לדברי העמותה, "דרך אחת ויחידה יש לצמצום ההתרבות של בעלי חיים משוטטים אלו: עיקור וסירוס. עיקור וסירוס של כלבים חסרי בית מצמצם את הרבייה הטבעית. עיקור וסירוס של כלבים המוחזקים בבתים מונע את התופעה הקשה (והבלתי חוקית) של השלכת צאצאיהם לרחוב".
4 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים בדרום
כלבים משוטטים בדרום
כלבים משוטטים בדרום
(צילום: מיטל גרינברג אטלן)
כמו כן, במכתב עמדה שכתבה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לשר החקלאות אלון שוסטר בנוגע לחלוקת התקציב שנועד לצמצום התרבות כלבים משוטטים, נכתב כי "מרבית מהדרכים שאותן אתם מציעים לתקצב השנה, כפי שנעשה במשרד החקלאות בשנים 2017 - 2019, ראויות ככל שתהיינה, אינן משרתות באופן ישיר את המטרה שלשמה הוקצה התקציב בסעיף המדובר בחוק. במקום זאת, יש להקצות את כל התקציב באופן ישיר לעיקור וסירוס של כלבים משוטטים".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בשלב זה אנו לומדים את משמעויות הצו שניתן אתמול. לצערנו כל עיכוב בהקצאת התקציב הקבוע בחוק לטובת הרשויות המקומיות המתמודדות עם ריבוי כלבים משוטטים בתחומן, עלול לפגוע באינטרס הציבורי וברווחת בעלי החיים. עוד נדגיש כי ממילא כל הפעולות הנתמכות ע"י המשרד כוללות עיקור או סירוס של כלבים משוטטים טרם מסירתם לאימוץ לבעלים אחראים שיפקחו עליהם בהתאם לחוק. אנו נמצאים בימים האחרונים של השנה, וכסף שלא ינוצל יעלם ולא יועבר לטובת בעלי החיים, דבר שיפגע במטרות שלשמן החוק נחקק".
יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות: ״אחרי שנים שמשרד החקלאות ממציא שלל דרכים להוציא את התקציב שנועד לעיקור וסירוס של כלבים משוטטים על כל דבר מלבד למטרה לשמה נועד, בג"ץ יוצא באמירה ברורה: הוא לא יאפשר למצב הזה להימשך. שר החקלאות יצטרך להסביר לנו ולציבור איך בדיוק ימי אימוץ "דיגיטליים", במיוחד בתקופה שהכלביות ריקות באופן חסר תקדים בגלל הקורונה, ומחקרים על כלבים לא משוטטים עוזרים לכלבים משוטטים, והופכים את חייהם לקצת פחות גיהנום עלי אדמות. מדובר במטרות חשובות לכל הדעות, אבל מדוע מתקציב שמיועד בכלל למטרה אחרת, חשובה הרבה יותר?? דווקא עכשיו, כשמשרד החקלאות יודע שאין עומס בכלביות, קיווינו שהוא ינצל את ההזדמנות לגבש תוכנית שתפתור את בעיית הכלבים המשוטטים באופן הומני, ולא ישלוף מהמותן תוכניות שלא משנות דבר בשטח לכלבים המשוטטים, אבל משרד החקלאות כתמיד - עושה בדיוק את ההיפך ממה שצריך ונכון לעשות למען בעלי החיים. בעניין הטענה של משרד החקלאות, כאילו החלטת ביהמ״ש תפגע בתקציב- מדובר שוב בזריית חול בעיני הציבור שכן בית המשפט מבהיר שהדיון בתקציב 2020 יישאר רלוונטי, ומובן שאין כוונתו לכך שהתקציב יילך לאיבוד עם סיום השנה. התייחסנו לחשש הזה מפורשות גם בבקשה שהגשנו לבית המשפט".
עו״ד ארז וול, המחלקה המשפטית בתנו לחיות לחיות: ״מאז שתוקן החוק והוקצה תקציב מיוחד לצמצום ההתרבות של כלבים משוטטים, משרד החקלאות מחפש כל תירוץ להתחמק משימוש ראוי בו. הקצאה למטרות אחרות, אפילו אם כשלעצמן הן נחמדות, נעשית בחוסר סמכות, כפי שעולה גם מעמדת המשרד להגנת הסביבה, שמשרד החקלאות התעלם ממנה לחלוטין. אי אפשר לפתור את בעיית הכלבים המשוטטים באמצעות פתרונות קצה של חיפוש אינסופי אחרי בתים מאמצים, או במקרה הגרוע יותר המתה בירי וברעל, וזאת בדיוק הסיבה שהכנסת הקצתה תקציב המעוגן בחוק לפתרונות עמוקים יותר".
4 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "תופעת התרבות כלבים משוטטים היא בעיה ברמה הלאומית, אשר גורמת לנזקים וסכנות לאדם, לחיות הבר ולכלבים עצמם, שחשופים לרעב, למחלות ולמוות בסבל. עד עתה, סכומים גדולים שהקצה משרד החקלאות לא שירתו באופן ישיר את המטרה של מניעת התרבות הכלבים המשוטטים אלא שימשו לפרסום, מחקר, מיזמים חברתיים – ואין בכך כדי לצמצם את סבל הכלבים או את מניעת המתתם. לכן, עמדתי על כך שהתקציב יועבר באופן ישיר למטרה שלשמה הוקצה - עיקור וסירוס של כלבים משוטטים – ולא לתוכניות שונות שאינן ברוח מטרות החוק".