16 קבוצות מחקר בינלאומיות נבחרו להשתתף בפרויקט, שמטרתו פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך לאפיון רקמות של חולי סרטן ושחפת. אחת הקבוצות היא ישראלית. מדובר בקבוצת המחקר של ד"ר אסף זריצקי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב תפתח שיטות חישוביות בכדי לגשר בין פעילות של חלבונים בתוך התא.
קרן המחקר "Wellcome Leap", ארגון ללא מטרות רווח, מממנת תוכניות מחקר נועזות ולא שגרתיות בכדי להביא לפריצות דרך בתחומי בריאות האדם. מטרת הקרן לפתור בעיות בעלות חשיבות קלינית רבה שאף דיסיפלינה לא מסוגלת לפתור לבדה באמצעות מימון נדיב לקבוצות מחקר בינתחומיות. במסגרת זו הוענקו 55 מיליון דולר לתכנית "Delta Tissue", המקדמת את טכנולוגיות העתיד עבור דיאגנוזה וטיפול מותאם אישית למחלת השחפת וסוגים מסוימים של סרטן השד וסרטן המח.
16 קבוצות מחקר בינלאומיות נבחרו במטרה לפתח אמצעים טכנולוגים בכדי לאפיין את רקמות התא של חולים ולחפש דרך להחזיר אותן למצב של רקמה בריאה. קבוצות המחקר כוללות קלינאים, ביולוגים, מפתחי טכנולוגיות ומדעני מחשב שיקחו חלק באתגר ויפתחו את הטכנולוגיות תוך שיתוף פעולה הדוק.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אסף זריצקי
ד"ר אסף זריצקי
ד"ר אסף זריצקי
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון)
ד"ר אסף זריצקי מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נבחר כראש קבוצת מחקר שתעסוק בפן החישובי. המחקר ב"מעבדה לדינמיקה תאית חישובית" בהובלתו של ד"ר זריצקי עוסק בתפר שבין מדעי הנתונים לביולוגיה תאית. המעבדה, שהוקמה ב-2018, מתמחה בפיתוח שיטות חישוביות מגוונות לכימות תכונות תאיות שלא היה ניתן למדוד לפני כן, ובהפעלת השיטות בכדי להביא לידע ביולוגי ורפואי חדש. המחקר במעבדה מתבסס על שיתוף פעולה צמוד עם מעבדות ניסיוניות מכל רחבי העולם.
"מדובר בהזדמנות חד פעמית המאפשרת למעבדה להתקדם 15-10 שנים לעתיד מבחינת השילוב הייחודי של המערכות הביולוגיות, טכנולוגיות רכישת התמונה והחשיבות הקלינית. כתומך נלהב של מדע בין תחומי באמצעות שיתופי פעולה אני מתרגש ומצפה לראות עד כמה רחוק נוכל להתקדם במהלך שלוש שנות התוכנית", אמר ד"ר זריצקי. "אם נגשים את מטרתנו, נוכל לחזות מראש את ההתפתחות העתידית של המחלה, להתערב בשלב מוקדם, באופן ממוקד ומותאם אישית תוך כדי הבנה עמוקה של המנגנונים המניעים את המחלה. אני שמח על ההזדמנות לקחת חלק בפרויקט כה נרחב ומשמעותי".