עשרות חיות בר נותרו בפינות החי בישובים בארי וניר יצחק לאחר הטבח בשבת, 7 באוקטובר. למי שנותר מאחור לא הייתה יכולות להמשיך ולטפל בבעלי החיים. באוגדת עזה התקבלה בקשה ממנהל פינת החי בבארי לבוא ולסייע. רס"ן ד"ר ט', מיחידת מו"מ הגיע על מנת לטפל בחיות. אתמול (יום א') אנשי רשות הטבע והגנים, יחד עם נציגים ממשרד החקלאות, המשרד הגנת הסביבה, עמותת למען חיות הבר והמשטרה הירוקה - העבירו עשרות בעלי חיים מפינות החי ששרדו את המתקפות הקשות למקומות אחרים ברחבי הארץ.

עד שאנשי רט"ג הגיעו - כוחות הצבא, בהם לוחמי יחידה מיוחדת, טיפלו בחיות. רס"ן ד"ר ט', מכוח צה"לי מיוחד העובד כווטרינר באזרחות, הוזעק בשבת לפינות החי. הוא סיפר כי בעלי החיים היו בלחץ. "בבארי מצאנו למורים, חוטמנים, בעלי כנף, עיזים וכבשים", הוא סיפר. "אפשר היה לראות את הלחץ. נראה היה שעבר על בעלי החיים משהו".
הקצין המשיך בתיאור מצבם הקשה של בעלי החיים: "החמוסים היו מיובשים. המים לא היו טריים. דאגנו שיהיה להם אוכל מתאים, הדברים הכי בסיסיים".
רס"ן ט' אמר כי לטפל בחיות בר זו לא משימה שלוחמים מבצעים בדרך כלל. "אתה באירועי לחימה מאוד קשים ועובר למצב שבו אתה מטפל בבעלי חיים. זו זכות", הוא אמר. "העובדה שהאוגדה נתנה לזה תשומת לב מעידה על האופי של העם שלנו והצבא. אנחנו קודם מתעסקים בלחימה, אבל יודעים לדאוג ולטפל באלה שקשה להם".
4 צפייה בגלריה
רס"ן ד"ר ט' וחבר
רס"ן ד"ר ט' וחבר
רס"ן ד"ר ט' וחבר
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
בעלי החיים הועברו מבארי למקומות אחרים
בעלי החיים הועברו מבארי למקומות אחרים
בעלי החיים הועברו מבארי למקומות אחרים
(צילום: דובר צה"ל)
על פינת החי בבארי הוא סיפר: "היא נמצאת באזור פסטורלי וירוק, בחלק הדרום מזרחי של הקיבוץ. זו שלווה בין הריחות והמראות של המלחמה. ואני שמח שיכולנו להיות שם. אבל הדיסוננס בלתי נתפס. אני לא מצליח לעכל את זה. הדבר הכי פשוט הוא להתעלם ולהתרכז בלחימה. אבל אנחנו רואים את התמונה הגדולה ומקלים במעט על הסבל של בעלי החיים. המטרה היא לשמור על האנשים ולדאוג לביטחון ולרווחה של כולם. כולם התגייסו למשימה הזו לדאוג לחיות בפינת החי. לא הייתה דילמה. ירדנו כל הצוות".
אורי לניאל, ראש תחום סחר בחיות בר בשבייה ברשות הטבע והגנים, אמר כי ״החלטנו שישנה חשיבות גדולה, יחד עם גורמים נוספים, לפעול למען הצלה גם של חיות הבר המוחזקות בפינות חי בעוטף עזה ולמעשה אין כרגע אפשרות להעניק להם טיפול הולם במקום. בשל כך העברנו עשרות חיות בר בשמונה טנדרים וארבע עגלות נגררות לטיפול למקומות חלופיים שהסכימו לקלוט את בעלי החיים, הדבר נעשה בתאום מלא ולבקשת מנהלי פינות החי".
4 צפייה בגלריה
בעלי החיים היו בלחץ
בעלי החיים היו בלחץ
בעלי החיים היו בלחץ
(צילום: מקלט הקופים)
במקביל, פונו נשרים ועופות דורסים נוספים מהכרמל לכמה אזורים בארץ כדי להציל אותם - אם תפתח מערכה גם בצפון הארץ. "עם פרוץ המלחמה והסכנה שתתפתח חזית גם בצפון, הבנו שאנו חייבים לפעול מיידית על מנת להגן על גרעיני הרבייה של העופות הדורסים בחי בר כרמל", אמר אוהד הצופה, אקולוג עופות דורסים ברט"ג. "בין העופות ניתן למנות נשרים, רחמים, עזניות נגב ועיטמים לבני-זנב. החלטנו לפצל את העופות בין חי-בר יטבתה, הספארי ברמת גן וגן החיות התנכ"י, זאת על מנת להבטיח את שלומם גם מקרה של טילים וגם במקרה של שריפות העלולות לפרוץ כתוצאה משיגורים לעבר ישראל. כמו כן פינינו את כלובי האיקלום והרבייה הנמצאים בגמלא".
מחר יושלם הפינוי והפיזור עם העברת זוג עזניות הנגב לגן החיות התנכ"י. "מדובר בעופות דורסים הנמצאים בסכנת הכחדה ממשית ואנו פועלים על מנת להמשיך ולהבטיח את שרידתם ובעתיד גם שגשוגם בארץ", אמר הצופה.
4 צפייה בגלריה
פינוי עופות דורסים
פינוי עופות דורסים
פינוי עופות דורסים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ברשות הטבע והגנים מספרים כי פניות רבות מגיעות למוקדים של הרשות ומשרד החקלאות על בעלי חיים במצוקה. "אנו קוראים לאזרחים שמזהים חיות בר במצוקה או שצריכות סיוע ופינוי לעדכן את מוקד רשות הטבע והגנים וייעשה מאמץ לתת מענה מתאים", אומרים ברשות. ניתן לפנות למוקד רשות הטבע והגנים 3639*