מרכז השלטון המקומי, פורום ה-15, ואוניברסיטת תל אביב בי״ס ללימודי הסביבה ארגנו בוועידת האקלים בשארם א-שייח מושב שעסק בבניית מדיניות הרשויות המקומיות במשבר האקלים. המושב נערך ביום רביעי האחרון בביתן הישראלי בהנחייתו של איתן אטיה מנכ"ל פורום ה-15. בין השאר, לקחו בו חלק שלמה דולברג מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, סמנכ"לית אדם טבע ודין עו"ד תמי גנות ונציגים מרשויות בישראל.
2 צפייה בגלריה
עצים ליד אתר בנייה
עצים ליד אתר בנייה
עצים ליד אתר בנייה
(צילום: shuttertock)
במהלך המושב הישראלי העלו המשתתפים כלים ובפתרונות אפשריים שהרשויות המקומיות בישראל יוכלו לאמץ על מנת להתמודד עם המשבר הגלובלי. בין הנושאים שעלו במושב:
הפחתת הפליטות - על מנת להביא לצמצום בפליטות בתוך הערים הרשויות המקומיות בישראל נמצאות בעיצומו של תהליך מיפוי הגורמים לפליטות בתוך הערים ודרכי פעולה לצמצום השימוש בהם למשל בתחומי שימוש מבוקר במתקני הרשות, צמצום השימוש בכלי רכב תפעוליים, שיטות פינוי פסולת וכדומה. מקורות הפליטה העיקריים בתוך הערים הם מהמפעלים ושטחי המסחר הנמצאים בשטח המוניציפלי של הרשות ופעילות היומיומית של התושבים. הרשויות המקומיות רואות את עצמן כמובילות וכמקור ידע והשראה בתחום זה, ולכן מעורבות ומשתפות פעולה עם מיזמים שונים בתחום (מחקר, מיזמי פיילוט ועוד).
הסתגלות לשינויים - התהליך לשינוי הרגלי הרשויות המקומיות נמצא בתחילת הדרך. ישנו צורך לשים על סדר היום את הנושא ולקדם הערכות מקדימה, הקמת מאגרי מידע מעודכנים, נהלי טיפול ושיתופי פעולה בין כוחות הביטחון, ההצלה, והניהול העירוני – כמפתח להתמודדות עם השינויים הצפויים. כמו כן, הקמת חמ"לים, רענון רשימות ויצירת מוקד מידע וידע – מבוצעים בחלק מהרשויות כבר כיום וצריכים להיות מועתקים בהתאמות הנדרשות לכלל הרשויות הנמצאות בסיכוני הצפות, פגעי מזג אוויר קיצוניים ועוד. עוד בתחום ההסתגלות, יש לדבר על הצללה והפחתת החום העירוני. הדבר מקרין על תחומים נוספים כדוגמת הליכתיות, קידום בריאות ואף באופן ישיר על הפחתת הפליטות.
2 צפייה בגלריה
אנשי השלטון המקומי בביתן הישראלי בשארם א-שייח
אנשי השלטון המקומי בביתן הישראלי בשארם א-שייח
אנשי השלטון המקומי בביתן הישראלי בשארם א-שייח
(צילום: באדיבות מרכז השלטון המקומי )
מנכ"ל פורום ה-15, איתן אטיה, אמר כי: "הערים בישראל נדרשות לאתגר האקלים בדומה לערי העולם, אלא שבארץ מצטרף ואף מועצם אתגר האקלים על ידי הקצב המסחרר של גידול האוכלוסייה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שתכפיל את אוכלוסייתה, ואף תשלש את אוכלוסייתה במהלך המאה ה-21. הגידול המהיר באוכלוסייה מציב אתגר אדיר ומיוחד בפני ערי ישראל אשר יצטרכו למצוא מקום ולספק שירותים עירוניים ברמה נאותה לפי 2 ופי 3 תושבים על כמעט אותו השטח העירוני הקיים כיום".
מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, הוסיף: "מרכז השלטון המקומי התגייס להתמודד עם משבר האקלים ולסגל את כוחות הבטחון למציאות החדשה, על מנת להבטיח שהמרחב העירוני יהיה מקום שטוב לחיות בו בתקופה של אתגרים גדולים ומורכבים. לצערנו בעקבות מספר אירועי קיצון בחורפים האחרונים שהביאו לפגיעה בחיי אדם נחשפנו לחשיבות בהערכות מוקדמת למשבר האקלים כאשר לנגד עיננו עומדת טובת התושבים, רווחתם ובריאותם. הדרך היחידה להביא להפחתת פליטות, בעיקר בתחומי התעשייה, מחייבת התערבות דחופה של הממשלה באמצעות חקיקה, תקצוב ואכיפה משמעותית".
במסגרת הוועידה, נציגי השלטון המקומי יצרו קשר עם מדינות בנוגע לפעילותן בנושא ההתמודדות עם משבר האקלים. בפורומים הבינ״ל נאמר שבכנס האקלים בשנה הבאה תיתנן במה נרחבת יותר לראשי ערים, שידרשו להציג את הדרכים והפתרונות שהם יישמו בערים שלהם להתמודדות עם המשבר וכמי שמשפיע באופן ישיר על השטח.