מהפך מגדרי בטכניון, בכל המישורים. בדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet מצביעה על כך שהמוסד האקדמי החיפאי בעל השם העולמי איננו מוביל רק בתחום הלימודי, אלא גם מקפיד על קידום נשים.
44% מאלה שהתחילו השנה ללמוד בטכניון הן נשים. השנה הצטרפו למוסד 27 חברי סגל חדשים, תשע מהם נשים. מתחילת 2022 יכהן בטכניון, לראשונה, מספר שיא של שבע דיקניות. מספר הדיקנים במוסד הוא 13.
2 צפייה בגלריה
שש מתוך שבע הדיקניות בטכניון
שש מתוך שבע הדיקניות בטכניון
שש מתוך שבע הדיקניות בטכניון
(צילום: גיל נחושתן)
מהפך דרמטי נוסף הוא במספר הנשים בוועדת המינויים הבכירים, הנחשבת לאחת החשובות בכל מוסד אקדמי. בעוד לפני שנתיים לא הייתה בוועדה זו אף אישה, בוועדה הבאה יכהנו שלוש נשים וחמישה גברים.
בוועדה הסנאטית מכהנות חמש נשים לצד שישה גברים. בוועדת הקבע למסלולים ללא קביעות של עמיתי הוראה ומחקר יש שלוש נשים ושני גברים. מספר הנשים בסגל האקדמי הבכיר טעון שיפור ניכר: 20% בלבד. היתר גברים.
את השינוי המגדרי הובילו נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה שלו לעניינים אקדמיים שהציפו את הנושא ועודדו נשים להשתתף בוועדות. בין היתר נקבעו שעות פעילות שיאפשרו לנשים-אמהות לשהות זמן רב לצד ילדיהן.
פרופ' סיון הביע סיפוק נוכח המצב. פרופ' אילת טל, יועצת הנשיא לקידום נשים במדע ובהנדסה, הדגישה עד כמה קשה המשימה. "האתגר של הטכניון בנושא זה גדול משל מוסדות אחרים באקדמיה הישראלית משום שתחומי הליבה שלו - טכנולוגיה והנדסה - הם תחומים המאופיינים מאז ומתמיד בייצוג נמוך של נשים", היא אמרה. "הוועדה התמקדה בהיבטים הניתנים לשינוי בטווח הקרוב, וזיהתה שלושה כיווני פעולה עיקריים: הגדלת מספר הפונות למשרות סגל אקדמי ומספר הנענות בחיוב להצעה, הגדלת מספר הנשים בהנהלה ושיפור האקלים הארגוני ומניעת הטיות בלתי מודעות".
בוועדה גילו כי החל משנת 2000 אין בטכניון פער משמעותי בזמני הקידום בין גברים ונשים בסגל האקדמי. זאת, בניגוד לסברה שיש פערים גדולים בתחום. בוועדה מצאו כי זמן הקידום הממוצע של נשים מדרגת מרצה בכירה ועד פרופ' חבר ארוך בכחצי שנה מזה של גברים, מה שמיוחס לחופשת לידה. הנשים מדביקות את הפער וזמן הקידום מפרופ' חבר לפרופ' מן המניין קצר יותר.
אחת התוצאות הנוספות בוועדה הייתה כי חברי וחברות הסגל סבורים כי שוויון וגיוון אינם חלק מממטרות או מחזון הטכניון, ואפילו אינם משודרים כחשובים. ולכן, יש לשנות את המחשבה הזו. בין היתר, ביקשו להקפיד על ייצוג מגדרי הולם בפעילויות ואפילו לאמץ שעות ידידותיות למשפחה לפגישות ולסמינרים. זאת, כדי לאפשר לחברות וחברי סגל שהם הורים לילדים צעירים לאזן בין עבודה למשפחה.
אחת הדיקניות החדשות, פרופ' עדית קידר, שתכהן בקרוב בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים, מספרת גם היא על הקושי. "הנחיתי סטודנטיות ועבדתי עם נשים מבריקות. משפחה עם שתי קריירות זה משהו שצריך לתכנן ולחשוב עליו טוב. מי שנכנסת למערכת זוגית ורוצה לעשות קריירה צריכה לתכנן עם בן/בת הזוג. זה לא יצליח במקרה. ודבר שני, יש מונח שנקרא סינדרום המתחזה. הוא מאוד שכיח אצל אקדמאים ויותר מכך אצל נשים. אני רוצה לומר לנשים: תהיי מי שאת ותאמיני בעצמך. גם אם משהו לא הצליח - תלמדי ותצמחי. את לא פחות טובה מאף אחד אחר".
2 צפייה בגלריה
פרופ סתוית אלון שליו
פרופ סתוית אלון שליו
פרופ סתוית אלון שליו
(צילום: דוברות הטכניון)
יתר הדיקניות בטכניון הן פרופ' מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון; פרופ' גיטי פריי, דיקנית הפקולטה למדע והנדסה של חומרים; פרופ' יעל מנדל־גוטפרוינד, דיקנית הפקולטה לביולוגיה; פרופ' טלי טל, דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה; פרופ' סתוית אלון-שלו, דיקנית לימודי המשך ולימודי חוץ; פרופ' אילת פישמן, דיקנית הסטודנטים.

המצב ביתר האוניברסיטאות

ואלה הנתונים על שיבוצי נשים במוסדות אקדמיים נוספים.
אוניברסיטת חיפה: 45% נשים בסגל האקדמי הבכיר, 55% גברים. בוועדת המינויים הבכירים חמש נשים וחמישה גברים. מספר הדיקנים: ארבע נשים ושישה גברים.
אוניברסיטת תל-אביב: 35% בסגל הבכיר הן נשים, 65% גברים. בוועדת המינויים הבכירים יש ארבע נשים ושישה גברים. דיקנים: ארבע נשים.
האוניברסיטה העברית: 33% בסגל הבכיר נשים, 67% גברים. בוועדת המינויים הבכירים מכהנות ארבע נשים וארבעה גברים. דיקנים: שלוש נשים, שישה גברים.
אוניברסיטת בן־גוריון: 33% נשים בסגל הבכיר, 67% גברים. בוועדת המינויים הבכירים חמש נשים וחמישה גברים. דיקנים: אין נשים, שישה גברים.
אוניברסיטת בר־אילן: 33% נשים בסגל האקדמי הבכיר, 67% גברים. בוועדת המינויים הבכירים שש נשים ושבעה גברים. מספר הדיקנים: שתי נשים ו־11 גברים.
מכון ויצמן: 20% נשים בסגל האקדמי הבכיר, 80% גברים. בוועדת המינויים הבכירים שלוש נשים ותשעה גברים. דיקנים: אין נשים, שישה גברים.
האוניברסיטה הפתוחה: 45% נשים בסגל האקדמי הבכיר, 55% גברים. בוועדת המינויים הבכירים שלוש נשים וחמישה גברים. דיקנים: שתי נשים.
אוניברסיטת אריאל: 40% נשים בסגל האקדמי הבכיר, 60% גברים. בוועדת המינויים הבכירים שתי נשים ושישה גברים. דיקנים: חמישה גברים ואישה אחת.