4 צפייה בגלריה
חיסון לכלב
חיסון לכלב
חיסון לכלב
(צילום: Shutterstock)
לפני כמה שבועות החל משרד החקלאות לייבא לישראל חיסון נגד כלבת בתרכיב חדש (בשם NOBIVAC® Rabies). עם הגעתו לארץ, כמה וטרינרים דיווחו על תופעות לוואי לחיסון בשכיחות גבוהה מאלו שהם רגילים לראות בחיסוני הכלבת הקודמים.
בעקבות כך, ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות בית בישראל פרסם אתמול (שבת) פוסט בפייסבוק, שבו ד"ר חיליק מרום, יו"ר הארגון, קורא למשרד החקלאות להקפיא את החיסונים חדשים עד שהנושא ייבדק.

"אנחנו יודעים על שלושה מקרים שהצריכו אשפוז וכמה עשרות דיווחים על תופעות מקומיות: שטופלו מיידית באנטיהיסטמינים ושוחררו", אמר ל-ynet ד"ר חיליק מרום. "חשוב להבין שקלינית, דברים כאלה קורים. יכול להיות שהיה משלוח מסוים שלא עמד בתנאים נאותים, תקלת ייצור או אפילו בעיה במסגרת הסטטיסטיקה הרגילה. הפעם, הווטרינרים הציפו את זה. אבל מישהו צריך לבדוק את זה. והיחידים שיכולים לבדוק זה הם חברת MSD Animal Health, המייצרת ומייבאת את החיסונים, ומשרד החקלאות".
מרום הוסיף כי ברוב המרפאות קיימים עדיין חיסונים עם התרכיב הקודם, וכי "כלבים שקיבלו כבר פעמיים-שלוש חיסון כלבת בחייהם – ניתן לומר שרמת הנוגדנים בדם נשמרת לפחות שנתיים אם לא יותר, ואין שום סיכון רפואי כרגע בלהשהות את החיסון לשבועיים-שלושה למעט העובדה שזה מתנגש עם החוק".
4 צפייה בגלריה
כלב וחתול לקראת חיסון
כלב וחתול לקראת חיסון
כלב וחתול לקראת חיסון
(צילום: Shutterstock)
היו"ר ציין שבארגון לא רוצים שבעלי הכלבים והחתולים יחסנו את בעלי החיים שלהם מתוך חשש שייגרם נזק. "פנינו למשרד החקלאות וביקשנו שהם יעשו הקפאה של שבועיים על מנת לנהל בדיקה, הליך של תשאול של פנייה למפעל המייצר".
לדבריו, "אנחנו מתייעצים עם עמותת 'מדעת' (עמותה הפועלת לקידום בריאות הציבור בתחומי הטיפול הרפואי והרפואה המונעת, נ"פ) ועם גורמי מקצוע. אין כאן הליך של רכיבה על גל של מתנגדי חיסונים. זה בסדר לומר שאנחנו לא יודעים מה היא בטיחות המוצר ולבדוק שבועיים. אנחנו לא חושבים שזה לגיטימי לפגוע בחיים של חתול או כלב רק בגלל שרוצים לדבוק בחיסונים".
4 צפייה בגלריה
חיסון לכלב
חיסון לכלב
חיסון לכלב
(צילום: Shutterstock)
במשרד החקלאות ציינו כי מתוך כ-100,000 כלבים שחוסנו בתרכיב, עד כה התקבלו כעשרה דיווחים מאומתים על תופעות לוואי כתוצאה מחיסון כלבת באמצעות התרכיב שבנדון. "תופעות לוואי שדווחו מאפיינות כל מוצר רפואי וכל חיסון שהוא, וכוללות, בין היתר, חום וכאב מקומי ועד לתופעות אלרגיה והלם. יודגש כי לא נמצא מקרה של מוות", כתבו בהודעה שנשלחה בנושא.
במשרד הוסיפו שהם פועלים כעת בשיתוף פעולה עם יצרנית החיסונים לביצוע תחקיר על אודות המקרים שהתגלו בישראל. "משרד החקלאות ממשיך לעקוב אחר הדיווחים, ונמצא בקשר עם היבואן והיצרן העולמי. במקביל, השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות נמצאים בקשר עם הרופאים הווטרינריים הרשותיים והמרפאות הווטרינריות. "התרכיב המדובר רשום בשירותים הווטרינריים בישראל (בנוסף לעוד ארבעה חיסונים כנגד מחלת הכלבת), ונמצא בשימוש בקרב מדינות רבות באירופה מזה שנים רבות. מדובר בתרכיב של החברה העולמית MSD המספקת לישראל תרכיבים רבים נוספים", נמסר מטעמם.
4 צפייה בגלריה
כלב וחתול
כלב וחתול
כלב וחתול
(צילום: Shutterstock)
כמו כן, משרד החקלאות מבקש מהציבור לדווח אם עולה החשד לתופעות לוואי בבעל חיים שחוסן נגד מחלת הכלבת בתרכיב שבנדון, לכתובת המייל: bioplanPV@bioplan.co.il את סוג התרכיב ניתן לראות בפנקס החיסונים של בעל החיים או לפנות ולבדוק זאת עם הווטרינר.
מחברת MSD Animal Health נמסר בתגובה: "אנו בטוחים בבטיחות וביעילות של NOBIVAC® נגד כלבת. NOBIVAC® Rabiesמיועד לחיסון של כלבים ויונקים בריאים אחרים כנגד כלבת. מדי שנה ניתנות מיליוני מנות של חיסון נגד כלבת של NOBIVAC® ברחבי העולם, ביותר מ-100 מדינות. בעשר השנים האחרונות, MSD Animal Health מכרה יותר מ-170 מיליון מנות של NOBIVAC® Rabies. כל אצווה שמיוצרת נבדקת באופן מלא לפני שחרור וכך גם האצווה שנשלחה לישראל. כחברה האחראית לבריאות בעלי חיים, אנו מתייחסים ברצינות לכל אירוע תופעת לוואי וחוקרים ביסודיות. במידת האפשר, אנו עובדים עם בעל חיית המחמד והווטרינר המטפל כדי לאסוף מידע קליני רב ככל האפשר כדי לעזור לקבוע את הגורם לבעיה הבריאותית של חיית המחמד, והאם ייתכן שהמוצר שלנו היה מעורב או לא".