ייצור אנרגיה ממימן באופן שאינו מזהם הינו תחום שתופס תאוצה ברחבי העולם, ומימן ירוק אף מוגדר כ"הדלק של העתיד". חברות רבות מפתחות דרכים מגוונות כדי להפיק אותו, מתוך חשיבה ארוכת-טווח כי בעתיד יעשו בו שימוש נרחב. במקביל לפיתוח, באיחוד האירופי וארצות הברית מעניקים תמריצים ליזמים בתחום. אבל בישראל, משרד האנרגיה הציג לאחרונה תוכנית אסטרטגית לתחום המימן לעשור הקרוב, ובה נכתב, ויש לציין כי ללא אזכור של תקציב מוגדר, שיושקע מאמץ בקידום מחקר ופיתוח ופרויקטים בתחום, לרבות הקמת תחנות תדלוק ועמקי מימן וקידום רגולציה בתחום.
יזמים שפעילים בארץ בתחום ציינו שלמרות רצון המשרד, קיימים כיום חסמים המקשים על חברות ישראליות לקדם מימן ירוק בישראל, כשהראשי שבהם הוא הבירוקרטיה הנדרשת כדי לקבל את האישורים המתאמים להפעלת הטכנולוגיה שלהם בארץ. חסם נוסף שעליו דיברו הוא המחסור בתמיכות כלכליות.
רמי רשף, מנכ"ל חברת "ג'נסל", ציין כי "מדינת ישראל לא נערכה מבחינה רגולטורים להתמודדות עם טכנולוגיות חדשניות. דוגמה פשוטה היא שבישראל אין רשות מימן, בניגוד לרשות גז שכן יש. ואז כשרוצים לדבר על פרויקט שיקדם מימן, צריך להתעסק עם עשרות גופים שונים. זה יכול להיות כבאות, פיקוד העורף, החברה להגנת הטבע, משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל ועוד. היזם הופך להיות רשות, הגוף שמתכלל את האירוע. זאת במקום שיהיה גוף שיהיה לו אינטרס לדחוף טכנולוגיות חדשניות".
6 צפייה בגלריה
מערכת GenCell BOX באתר של וודאפון וסימטל ברומניה
מערכת GenCell BOX באתר של וודאפון וסימטל ברומניה
מערכת GenCell BOX באתר של וודאפון וסימטל ברומניה
(צילום: באדיבות חברת ג'נסל)
לדברי רשף, ג'נסל "פועלת ב-22 מדינות ומקבלת היתרים לביצוע. זמן קבלת היתר נע בין 24 שעות לבין חודש. פה יש לנו כרגע פרויקטים שמתעכבים מעל שנה".
ייצור החשמל של ג'נסל מתאפשר בזכות טכנולוגיית תאי דלק (בשם תאי דלק אלקאליים) שפותחה על ידי החברה, המאפשרת הפקת חשמל ממימן ללא פליטות פחמניות. "תא הדלק האלקאלי" הינו מחולל אנרגיה אלקטרוכימי המייצר אנרגיה חשמלית נקייה מתרכובת של מימן וחמצן היוצרים מים, ותוצר הלוואי היחיד הוא מים מזוקקים.
6 צפייה בגלריה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
(shutterstock)
"אנחנו מתנהלים הרבה מאוד בחו"ל ומעבירים השקעות שהיינו יכולים לעשות בארץ. הכל כתוצאה מכך שאין תהליך שמכיל את הצרכים של היזמות של המדינה כדי שכולם ייהנו מזה גם פה. הם דוחפים אותי לעשות פרויקטים ממושכים באיסלנד, רומניה, טיאוואן, גרמניה ועוד מדינות כי שם אני מקבל היתרים בקלות רבה מאוד ובתוך זמן קצר", אמר רשף.
המנכ"ל הוסיף כי הם נאלצו להעביר ביצוע של ניסוי לחו"ל, כי בישראל הם קיבלו אישורים ל-45 ימים בלבד בכל פעם, כשבג'נסל זקוקים למינימום שנה בשביל "לבגר" טכנולוגיה שצריכה לעבוד בתנאי אקלים קשים ללא הפסקה.
6 צפייה בגלריה
רמי רשף מנכ"ל ומייסד ג'נסל  ואוהד זליגמן יו"ר EV MOTORS משיקים את תחנת הטעינה
רמי רשף מנכ"ל ומייסד ג'נסל  ואוהד זליגמן יו"ר EV MOTORS משיקים את תחנת הטעינה
רמי רשף מנכ"ל ומייסד ג'נסל ואוהד זליגמן יו"ר EV MOTORS משיקים תחנת טעינה בארץ
(צילום: מורג ביטן)
גם הזמן שאורך עד לקבלת אישור הוא ארוך מהרגיל ומקשה על ההתנהלות. לשם השוואה, בג'נסל סיפרו שבאיסלנד קבלת אישור מתבצעת תוך 24 שעות, ברומניה תוך שבועיים, באנגליה 72 שעות, ובישראל לעיתים לא מתקבל אישור גם אחרי 9 חודשים ממועד הבקשה.
ים אפרתי, מנהל פעילות המימן הירוק בקבוצת "דוראל", מקדם בימים אלו הקמה של עמק מימן ירוק ביטבתה, שבו ישבו כמה שותפים שייצרו יחד מימן ירוק, מתוך מטרה להקים גם תחנת מימן שתספק מימן למשאיות, וכן גם תכנון עתידי להקמת צנרת מימן ואגירה. הטכנולוגיה של דוראל מייצרת מימן ירוק מאנרגיה סולארית.
6 צפייה בגלריה
הדמיה של עמק המימן ביטבתה, שבו תפעל דוראל
הדמיה של עמק המימן ביטבתה, שבו תפעל דוראל
הדמיה של עמק המימן ביטבתה, שבו תפעל דוראל
(הדמיה: חיים ערוסי, HA Studio)
בדומה למנכ"ל ג'נסל, גם אפרתי סבור כי: "החסמים דורשים שיתוף פעולה בין משרדים: משרד האנרגיה, הסביבה, משרדים נוספים ורשויות התכנון". המנהל גם ציין כי יש גם צורך בתמיכות ממשלתיות, בדומה למתרחש במדינות מפותחות רבות. "כדי שיהיה שימוש נרחב במימן צריך להפחית את העלויות שלו, ובשביל זה צריך יהיה לייצר הרבה מימן. זאת כמו שנתנו בהתחלה לאנרגיה סולארית. אנחנו קיבלנו תמיכה של כ-3 מיליון שקלים לייצור עמק המימן. זה סכום יחסית שולי בהשוואה לעלות של הפרויקט. במיוחד אם משווים את זה לתמיכות שנותנים ליזמים בתחום הזה בארצות הברית, שם מקבלים 3 דולר על כל קילו מימן שמייצרים. בקנדה, הממשל מממן 40% מההקמה, ובאירופה יש עכשיו גם תוכנית שתממן עד 4 אירו לקילו מימן".
איך מייצרים אנרגיה ממימן? "מימן הוא אחד הדלקים העתידיים להנעה", הסביר פרופ' עדי וולפסון, חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. "מדברים כיום בעיקר על רכבות ומשאיות, אבל הוא יכול להתאים גם לרכבים. זהו היסוד הכי נפוץ בטבע, הבעיה היא שהוא לא מבודד. הוא קיים או כמים או בתרכובות אורגניות שיש בהן פחמן ומימן ולכן צריך להפריד אותו מהם. קיימת עוד בעיה, והיא שהוא פציץ/דליק, וצריך להתנהל איתו בהתאם", אמר.
6 צפייה בגלריה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
טכנולוגיית מימן ירוק, הדמייה
(shutterstock)
"אז מצד אחד הוא מאוד זמין ומצד שני – התגובה שלו עם חמצן מייצרת מים, ולכן, בניגוד לשאר הדלקים הפוסיליים, לא מייצרים גזי חממה. זה נשמע נחמד, אבל כדי לייצר אותו השאלה היא מה המקום למימן, והשאלה היא אם אנחנו מדברים על איזו אנרגיה משתמשים כדי לייצר מימן. השילוב שלו נותן כל מיני סוגים של מימן. יש פלטה של צבעים שמתארת את הסוגים. החל ממימן שחור שמיוצר מפחם, אפור שמיוצר מגז טבעי שפולט פחמן דו-חמצני; כחול וטורקיז - מגז טבעי שבתהליך שלו הפחמן הדו-חמצני שנפלט נספג ומימן ירוק - מיוצר ממים כך שנפלט מימן וחמצן ואין מזהמים, אבל האנרגיה שבה משתמשים היא מתחדשת ואין פליטות בייצור שלו. ניתן גם לאגור כך אנרגיה", ציין פרופ' וולפסון.
לדבריו, "האתגר הגדול במימן ירוק הוא איך אנחנו מספקים את האנרגיה כדי להשתמש במים. כדי לקדם את המימן הירוק, צריך שהמדינה תדחוף, היא צריכה להבין שזה משאב אסטרטגי".
מהממשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה הוא חוד החנית בממשלה בדחיפה לאנרגיות מתחדשות והחלפת דלקים מזהמים בנקיים, ולכן הטענה יותר מתמוהה. המשרד פועל למתן היתרים נדרשים בלוחות זמנים סבירים וקבועים מראש, וסבור כי על מדינת ישראל לקדם ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים מהר ככל הניתן – ואולם, המשרד עומד על כך כי תתקיים עמידה בתנאים הסביבתיים ובדרישות המשרד, לשם שמירה על בריאות הציבור והסביבה. כל גורם אשר ברצונו לבצע ניסוי או להקים מתקן בעל פוטנציאל השפעה סביבתית נדרש לפעול על פי כל דין, לרבות הצטיידות בכל האישורים הנדרשים בטרם הפעלתו כגון אישור ועדת תכנון רלוונטית, רישיון עסק, היתר רעלים, היתר פליטה וכדומה. לצורך כך המשרד נוהג לקיים פגישות מקדימות עם היזמים, ללמוד את הפעילות המתוכננת ולכוון את היזם מה עליו לעשות כדי לפעול בצורה נאותה. לאחרונה פנתה חברת ג'נסל למחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה לצורך הקמת תחנת תדלוק רכבים חשמליים באמצעות מימן בעתלית. מימן מהווה גז דליק דחוס. לאחר מספר פגישות ושיחות, רק בימים האחרונים השלימה החברה את המסמכים הנדרשים למוסדות התכנון שמאפשרים בדיקה והתייחסות המקצועית. המשרד קיבל את המסמכים, יבחן אותם ויגיש את עמדתו למוסדות התכנון, כמקובל ועל פי לוחות הזמנים שנקבעו. מחוז חיפה של המשרד פועל בקשר רציף עם החברה לתמיכה מקצועית להכנת והגשת המסמכים הנדרשים, ואף ערך לפני כחודש סיור יחד עם נציגי החברה, במטרה לסייע לחברה בהליך. המשרד נרתם לסייע בנושא ככל הניתן".
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה והתשתיות תומך ומתמרץ את תחום המימן בישראל, ורק לאחרונה פירסם אסטרטגיה בנושא ובה מפת דרכים לקידום התחום ושילובו במשק הישראלי. לצד קביעת המדיניות ואסטרטגיה, המשרד פועל בשטח לקידום פרויקטים בתחום המימן, לרבות תמיכה תקציבית והסרת חסמים. ככלל, יזמים שפנו ויפנו למשרד ילוו על ידי אנשי המקצוע שלנו גם אל מול גופים אחרים, שכמו בכל העולם, לומדים עכשיו את התחום. יש לציין כי המשרד, כאשר נתבקש, סייע לשתי החברות המדוברות ואף תמך תקציבית באחת מהן. לכן, על מנת שנוכל להתייחס לגופן של טענות, נשמח להבין באילו קשיים מדובר ולסייע במתן פתרון".