חוקרים מאוניברסיטת קרטין שבאוסטרליה גילו עדויות לפיסה מקרום כדור הארץ, בת כ-4 מיליארד שנים, שממוקמת מתחת לאוסטרליה המערבית, הגדולה מבין מדינות אוסטרליה. החוקרים השתמשו בקרני לייזר כדי למקד אותן על גרגרי חול ים מיקרוסקופיים, המכילים את המינרל זירקון, וגילו ממצא חדש שעוזר להסביר את התפתחות כדור הארץ ממקום בלתי אפשרי למגורים - לכזה שניתן לחיות בו.
2 צפייה בגלריה
כדור הארץ מורכב משלוש שכבות עיקריות: הקרום, המעטפת והליבה
כדור הארץ מורכב משלוש שכבות עיקריות: הקרום, המעטפת והליבה
כדור הארץ מורכב משלוש שכבות עיקריות: הקרום, המעטפת והליבה
(צילום: Shutterstock)
קבוצת חוקרים מבית הספר למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת של אוניברסיטת קרטין, בהובלת הסטודנט לתואר דוקטורט מקסימיליאן דרואלנר, השתמשה במחקר, שפורסם בכתב העת Terra Nova, בקרני הלייזר המזעריות על מנת לאדות באופן חלקי גרגרים בודדים של המינרל זירקון, במטרה לחשוף מהיכן נשחקו הגרגרים במקור וכן להעמיק את הידע על אודות ההיסטוריה הגיאולוגית של האזור.
תגלית חדשה זו סייעה להסביר כיצד כדור הארץ התפתח ממקום בלתי ראוי למחייה לכזה שמאפשר זאת. "ישנן עדויות לכך שחתיכת קרום בת עד 4 מיליארד שנה, שגודלה זהה בערך לגודלה של אירלנד, השפיעה על האבולוציה הגיאולוגית של מערב אוסטרליה במיליארדי השנים האחרונות והיוותה מרכיב מפתח בסלעים שנוצרו במדינה זו לאורך זמן", אמר דרואלנר. "חתיכת הקרום הזו שרדה אירועים רבים של בניית הרים בין אוסטרליה, הודו ואנטארקטיקה ונראה שהיא עדיין קיימת בעומק של עשרות קילומטרים מתחת לחלקה הדרום-מערבי של מערב אוסטרליה. כאשר משווים את הממצאים שלנו לנתונים קיימים, נראה כי אזורים רבים ברחבי העולם חוו עיתוי דומה של היווצרות ושימור קרום עתיק. זה מצביע על שינוי משמעותי באבולוציה של כדור הארץ לפני כ-4 מיליארד שנים, שכן מטר המטאוריטים דעך, הקרום התייצב והחיים על פני כדור הארץ החלו להתבסס ולהתפתח".
2 צפייה בגלריה
אתר איסוף דגימות של חול בחוף ליד אוגוסטה שבאוסטרליה המערבית
אתר איסוף דגימות של חול בחוף ליד אוגוסטה שבאוסטרליה המערבית
אתר איסוף דגימות של חול בחוף ליד אוגוסטה שבאוסטרליה המערבית
(צילום: Curtin University)
מנחה המחקר, ד"ר מילו ברהם, גם הוא מקבוצת טווחי הזמנים של מערכות מינרלים בבית הספר למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת של אוניברסיטת קרטין, אמר שלא נעשה מחקר בקנה מידה גדול של אזור זה בעבר, כשהתוצאות, בהשוואה לנתונים קיימים, חשפו תובנות חדשות ומרגשות. "נדמה שהקצה של פיסת הקרום הקדומה מגדיר גבול קרום חשוב, שמצביע היכן נמצאים מינרלים חשובים מבחינה כלכלית", אמר ד"ר ברהם. "ההכרה בשרידי הקרום העתיקים הללו חשובה לעתיד של מחקרי משאבים ברי-קיימא אופטימליים. חקר כדור הארץ המוקדם הוא מאתגר בהתחשב במספר רב השנים שחלפו, אבל יש לו חשיבות רבה להבנת משמעות החיים על כדור הארץ וכן גם למסע שלנו למצוא אותם על כוכבי לכת אחרים"