החיפוש אחר חיים על מאדים לא נפסק, אפילו לא לרגע. וכעת, מדענים מעריכים שיש סיכוי גבוה מאוד שרכב החלל "התמדה" כבר מצא סימני לחיים בעבר בכוכב הלכת האדום. כך דווח בכלי תקשורת מדעיים בארה"ב.

תמונות תת קרקעיות מצביעות על כך שרכב החלל נע בימים אלה בנקודה שעשויה להיות מדויקת להפליא בחיפוש אחר חיידקים. "התמדה" נע על אדמה בת כ-3 מיליארד שנים וכמות המסתורין בה משתווה לגיל הנוף. התמונות האחרונות שצולמו מספקות הצצה מרגשת לאפשרות לאיסוף סימנים לחיים מחוץ לכדור הארץ, ועדיין – לא ניתן לדעת בוודאות אם מה שרואים אכן יהווה ממצא אמיתי, ולכן צריכים להיעזר באחד הכלים החשובים של רכב החלל - מכ"ם חודר קרקע.
למערכת הזאת יכולת לזהות קרח, מים או מלח יותר מ-10 מטרים מתחת לפני השטח. המערכת המתקדמת גם יכולה למפות שכבות של אדמה וסלעים עד 20 מטר. אם מאדים דומה לכדור הארץ, ומדענים מעריכים שכן - אזי סביבה מימית קדומה שהייתה שם - עשויה להיות מקום אידיאלי להיווצרות חיידקים. כדי לוודא זאת - צריך לבדוק מקרוב את הדגימות הללו, דבר שבשלב זה אינו אפשרי.
3 צפייה בגלריה
רכב החלל התמדה
רכב החלל התמדה
רכב החלל התמדה
(צילום: NASA/JPL-Caltech/MSSS)
ועכשיו, בתחבולות תעשה לך תרופות: מדענים מאמינים שהם על סף פריצת מחסום דם-מוח, ומדובר בפריצת דרך של ממש.
המוח האנושי הוא האיבר המוגן ביותר בגוף. פנימית וגם חיצונית – הוא מופרד באופן משמעותי משאר הגוף, כשחוט השדרה הוא האיבר המקשר. הסיבות לכך טובות ונשענות בעיקר על שמירה של מרכז השליטה מפני מזיקים ורעלים. לכן, יש לו בקרה, שנקראת "מחסום דם-מוח".
3 צפייה בגלריה
חלבונים בתאי מוח
חלבונים בתאי מוח
חלבונים בתאי מוח
(צילום: מהנדסת המחקר אמילי האן)
המחסום הזה בורר מה יכול להיכנס ולצאת ומה ממש לא, והוא בין היתר שומר על ההרכב של המוח, על חומרי ההזנה שלו, מפקח על רמות המוליכים העצביים ומונע מעבר של מולקולות גדולות שעלולות להזיק לרקמת המוח. אבל, מנגד, זה גם סוג של מגדל שן מנותק, שמהווה מחסום משמעותי גם לרפואה.
יותר מ-98% מהתרופות המבוססות על מולקולות במחזור הדם האנושי אינן מסוגלות להיכנס למערכת העצבים המרכזית במוח. אבל האם באמצעות המדע פורץ הדרך - יצליחו תרופות להסתנן לשם, ללא הזרקה שלהן ישירות למוח? (הליך פולשני ומסוכן).
חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה הרכיבו מודל של מחסום דם-מוח במעבדה, ובחנו בהצלחה העברה של ננו-חלקיקים שיכולים לשאת איתם חלבונים, נוגדנים ואפילו mRNA. טיפולים שכאלה יכולים להיות הצלחה אדירה מול מגוון של מחלות נוירולוגיות כמו שבץ מוחי או אלצהיימר.
ונסיים את מבזק החדשות הטובות בחיה היבשתית הגבוהה בעולם – ונכיר את בניטו הג'ירף. בניטו בן ה-4 חי עד לפני שמונה חודשים חיים בודדים בפארק בגבול הצפוני של מקסיקו, ובזכות פעילים למען בעלי חיים שדאגו לשלומו ולבריאותו, נמצא לו בית חדש.
3 צפייה בגלריה
בניטו הג'ירף עבר לבית חדש עם חברים חדשים לאחר שחי לבדו
בניטו הג'ירף עבר לבית חדש עם חברים חדשים לאחר שחי לבדו
בניטו הג'ירף עבר לבית חדש עם חברים חדשים לאחר שחי לבדו
(צילום: רויטרס)
כך הגיע בשבוע שעבר לספארי בעיר פואבלה שבמקסיקו, שם כבר חיכו לו חברותיו הג'ירפות, שבע במספר, מתוכם שלוש נקבות. הג'ירף שהתקבל בזרועות פתוחות גם בקרב המטפלים בגן החיות, שערכו לו בדיקות והאכילו אותו.