לפני קצת יותר משנה, מחקר חשף את אחת התעלומות הגדולות שמעסיקות חוקרי דינוזאורים ברחבי העולם - כיצד היצורים האלה קיימו יחסי מין וגם, איך הם עשו צרכים. זאת' בזכות תגלית שהגיעה מסין ובמרכזה מאובן פסיטקוזאורוס בגודל של כלב, ששפך הרבה אור על הנושא.
המאובן השתמר במצב כל כך טוב, עד שהצליחו לזהות את הפתח ששימש אותו לרבייה ולעשיית צרכים. בעוד שלרוב היונקים יש פתחים נפרדים לתפקודי הגוף השונים, לבעלי חיים אחרים, כמו הדינוזאור הזה, אבל גם לציפורים ולזוחלים, יש פתח אחד. כעת, שנה לאחר מכן, הממצא הזה עוד עושה הדים ברחבי העולם, ומדענים החליטו לקחת את אותו פתח ולחקור אותו מכל כיוניו.
3 צפייה בגלריה
(הדמיה: מתוך המחקר)
"לקח הרבה זמן עד שהבנו את האיבר הזה, כי אף אחד לפנינו לא חשב להשוות בין הפתח הזה לשל בעלי חיים אחרים, זו הייתה טריטוריה לא ידועה", טוען החוקר ד"ר יעקב וינטר מאוניברסיטת בריסטול באנגליה. כיוון שהם יכלו לחקור רק את האנטומיה החיצונית שלו, היא הכילה רמזים מעניינים למדי לגבי הדינוזאור. למשל, הצוות הצליח לזהות מספר מאפיינים משותפים עם תנינים וציפורים, והשערה חזקה נמצאה על עונת רבייה. כמו כן התגלו, קשקשים קטנים, שככל הנראה שמשו כבלוטות ריח ואיתות הדדי במהלך עונת חיזור. בינתיים, החוקרים מחפשים אחר פתחים נוספים במאובנים אחרים כדי לאשש את ההשערות.
ועכשיו, למדענים שתרגמו קורי עכביש למוזיקה. עכבישים מסתמכים במידה רבה על מגע, כדי לחוש את העולם שמסביבם. תנודותיהם על גבי רשת העכביש שונות לגמרי מטרף שהתבלבל ונקלע לתוך הקורים, ששונה לגמרי מעכביש אחר - שמפעיל פעולת חיזור, למשל.
כל אחד מייצר טון אחר. המחקר הזה, שנערך כבר כמה שנים, מתרגם את המבנה התלת-מימדי של רשת העכביש לצלילים, וזה לא רק מגניב - אלא עשוי לסייע מדעית ללמוד את שפתם ופועלם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"כל קור הוא מיתר רוטט", אמר אחד החוקרים מ-MIT. באחד הניסויים, הם הכניסו עכביש למתחם מלבני, שימלא את החלל בקורים שלו, לאחר מכן הם פיתחו אלגוריתם שתרגם כל שלב בתהליך למוזיקה. כך המאזין יכול לשמוע את תהליך טויית הרשת. השלב הבא והרחוק אולי - הם אומרים - הוא בדיוק הפוך. לחשוף את העכבישים לדפוסים של מקצבים ותנודות, וכך להשפיע על מה שהם עושים, אולי אפילו לתקשר איתם.
ולסיום, קבלו את החברה הכי טובה של מרום. את שושה מרום מצא ברחוב והוא ידע שזאת אהבה ממבט ראשון. היא הצטרפה למשפחה גם כשעשו רילוקיישן להודו ואחר כך גם לסין. כך הכלבה המתוקה הפכה לבת משפחה לכל דבר.
3 צפייה בגלריה
מאור ושושה
מאור ושושה
מאור ושושה
(צילום: באדיבות המשפחה)
אלא שכשמרום חלה בלימפומה, המשפחה עזבה הכול ונאלצה לחזור לארץ להתחלת טיפול. מגפת הקורונה הקשתה על התהליך ושושה בת ה-11 נשארה עם חלק מהמשפחה מאחור. מרום הגיע לישראל והחל טיפול מציל חיים בבית החולים שניידר, כשבלבו משאלה אחת קטנה - להתאחד עם שושה בארץ. אז אחרי בירוקרטיה עמוסה במסמכים תחת מגבלות הקורונה וביטולי הטיסות - חדשות טובות - שושה ומרום התאחדו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי