עדכון אחרון ע''י: ירון דרוקמן


יותר מ-10% מהגנום שלנו מורכבים ממה שנקרא "שטויות" או "זבל" של חומר גנטי, כזה שלא מקודד לשום חלבון, ופשוט נמצא שם.
מדענים נטו בעבר לזלזל ב"זבל" הזה, אלא שמחקר שהתפרסם לאחרונה מציע כי יש לו תפקיד חיוני ביותר - הוא בעצם שומר על התאים שלנו, ומסביר תהליכים אבולוציוניים שונים.
לדוגמה: המבנה הגנטי של בני האדם והשימפנזים דומה מאוד, עם אחוז דמיון גבוה של 98%. שאלתם את עצמכם פעם מה יש ב-2% הנותרים? זה החלק של ה"זבל" - אבל הוא עשוי לשחק תפקיד משמעותי ביכולת ההישרדות והפוריות. למשל, החוקרים זיהו שזבובים ממינים שונים אינם יכולים להעמיד צאצאים יחד, בגלל ההבדלים המזעריים בפסולת ה-DNA שלהם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעתיד מקווים החוקרים להעמיד את המודל שלהם במבחן ולתכנן חלבון שיקשור את ה-DNA של שני מינים שונים, להחזיק את הכרומוזומים ביחד ותיאורטית - לייצר צאצאים. מה שנקרא - הנדסה ביולוגית.
ועכשיו לדור הבא של הרקטות: חוקרים ביפן משתמשים בגלים אלקטומגנטיים (כן, כמו אלה במיקרוגל) כדי להפעיל מזל"טים מעופפים, פרויקט שעשוי לסלול את הדרך לסוג חדש של רקטות.
בימינו, רוב הרקטות מייצרות דחף באמצעות מקור דלק מוצק או נוזלי, אבל במחקר החדש מוצג הפוטנציאל המסקרן של גלים אלקטרומגנטיים כמקור דלק חלופי.
3 צפייה בגלריה
עושים גלים ביפן
עושים גלים ביפן
עושים גלים ביפן
(צילום: Escape Dynamics)
בעצם כוח נשלח מאנטנה שנמצאת על הקרקע אל המזל"ט, שהצליח להתרומם לאוויר למשך 30 שניות, בזכות הגלים שנלכדו על ידיו. אז נכון שמפה ועד לרקטות ולחלליות עוד ארוכה הדרך, אבל המחקר מראה בעיקר את הפוטנציאל. החוקרים כבר מפנטזים על שיגור רקטה לגובה של 100 ק"מ בעזרת הגלים האלה. להיות גבוה על הגל.
ולסיום, חדשות טובות לתלמידי כיתה ח' בלוס אנג'לס, שם התמודדו בגבורה עם זאב ערבות שגם כנראה רצה לקחת חלק בשיעור, אבל לא ממש ביקש רשות להיכנס.
3 צפייה בגלריה
זאב הערבות בכיתה
זאב הערבות בכיתה
זאב הערבות בכיתה
(צילום: Northridge campus)
מורים ומנהלים בבית הספר סיפרו שהחמוד הקטן עשה את דרכו לכיתה כבר ב-7:30 בבוקר, ולאחר שטיפלו במצב כמו שצריך – לא ניסו להאכיל או לגעת – הוא הוצא בבטחה מבית הספר על ידי הפיקוח העירוני. המנהל כבר התלוצץ על קמע חדש לתלמידים, ואנחנו שואלים – האם יש לו תו ירוק או שיש לו קשר לסדרה המצוירת לוני טונס?
עד כאן המבזק שלנו ועד הפעם הבאה שיהיו לכם רק חדשות טובות