מזג האוויר הקיצוני ביום שישי, לפני שבוע וחצי, היה קדימון של שינויי האקלים. בסקירה מיוחדת של השירות המטאורולוגי לגבי גל החום הקיצוני, שגרם בין היתר להפסקות חשמל ברחבי הארץ ולמאות שריפות, נכתב כי "עם מגמת ההתחממות הגלובלית ההולכת ונמשכת, גם שיאי הטמפרטורה אצלנו נשברים פעם אחר פעם בחלק העליון של הסקלה. סביר להניח שללא ההתחממות הגלובלית ייתכן שאירוע זה לא היה מצליח לשבור את שיאי הטמפרטורה של אירועי העבר".

בסקירה, שהתפרסמה הערב (יום א'), נכתב כי ב-1 עד 2 ביוני פקד את אזורנו מזג אוויר לא שגרתי לתקופה זו של השנה, שכלל פרצי רוח חזקים בשני גלים, סופות אבק וטמפרטורות גבוהות שאף שברו שיאים לחודש יוני במספר מקומות.
ב-2 ביוני במהלך היום שרר שרב כבד בכל הארץ עם טמפרטורורת של יותר מ-40 מעלות ברוב האזורים, פרט להרים, למשך שעות רבות. במישור החוף המרכזי והדרומי נמדדו טמפרטורות מקסימום של 43 עד 44 מעלות וערכים דומים נמדדו בחלקים גדולים מעמק הירדן, הערבה וים המלח (בגלגל נמדדו 45.5 מעלות). בצפון הנגב ובעמקי הצפון נמדדו 40 עד 42 מעלות וטמפרטורות דומות נמדדו אף ברצועת החוף. בהרים נמדדו 33 עד 36 מעלות.
2 צפייה בגלריה
שריפה באזור גן שורק ובית חנן
שריפה באזור גן שורק ובית חנן
שריפה באזור גן שורק ובית חנן ב-2 ביוני
(צילום: קובי קואנקס)
בסקירה המפורטת של ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, נכתב עוד כי עומסי החום היו כבדים עד קיצוניים באזורים רבים למשך שעות רבות (בבית דגן לדוגמה מ-10:00 עד 19:30). בשעות הלילה ובשעות הבוקר שלמחרת אף ירדו במספר מקומות גשמים מלווים בסופות רעמים. בשירות המטאורולוגי ציינו כי הטמפרטורות הגבוהות והתמשכותם עמוק אל תוך שעות הערב, תרמו לצריכת חשמל גבוהה מהרגיל ומשעות הצהריים נוצר חוסר בין תפוקת החשמל לצריכה וכתוצאה מכך היו הפסקות חשמל יזומות.
עוד נכתב כי הטמפרטורות שנמדדו ב-2 ביוני היו קיצוניות במיוחד במישור החוף והשפלה. במספר תחנות באזור זה נשבר השיא ליוני מתחילת המדידות. בנגבה ובקבוצת יבנה, לדוגמה, נשבר השיא מתחילת המדידות לפני יותר מ-70 שנה. בתחנות אחרות באזור, מעין החורש שבעמק חפר (קרוב לחדרה) ועד חוות הבשור שבצפון מערב הנגב הערכים שנמדדו באירוע הנוכחי מדורגים במקום השני או השלישי בחודש יוני (אחרי 8.6.2002 ו-16.6.2018). בשירות המטאורולוגי ציינו שהשיא השנתי במישור החוף ובשפלה הוא בחודש מאי בדרך כלל. באזורים אחרים בארץ הערכים שנמדדו אמנם היו קיצוניים אך לא היו יוצאי דופן לחודש יוני.
2 צפייה בגלריה
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
מטוס כיבוי מעל שריפה בכרם מהר"ל ב-2 ביוני
(צילום: גיל נחושתן)
על הגשם שירד, לאחר השרב, כתב ד"ר פורת: ה"גשם שירד באירוע איננו חריג ליוני. כמויות גשם של מילימטרים ספורים במקצת התחנות בארץ מתקבלות ביוני מספר פעמים בעשור. יחד עם זאת תנאי אי יציבות המאפשרים התפתחות סופות רעמים כפי שאירעו הפעם נדירים יותר ביוני ומתרחשים פעם בעשור לערך".
בסיום הסקירה נכתב על הקשר בין ההתחממות הגלובלית לגל החום הקיצוני בתחילת החודש, כי "הוכחה מדעית אובייקטיבית של השערה זו אפשרית במחקרי שיוך (Attribution), אשר תקוותנו היא שהאקדמיה תוכל לבצע אותם לאחר הקמת מרכז החישובים האקלימי הלאומי. מרכז החישובים הלאומי יאפשר גם לחקור בצורה אמינה יותר את תופעות השקעים השרביים ואירועי הגשם בקיץ – תופעות אשר מתרחשות בסקלות קטנות ודורשות לפיכך סימולציות ברזולוציה גבוהה".
בסקירה נוספת, לגבי סוף השבוע האחרון שגם בו היה חם ולאחר מכן ירדו כמה מילימטרים של גשם, כתב ד"ר פורת: "רצף האירועים של פעילות מזג אוויר ממקור טרופי - זוהי הפעם השלישית בשבועיים האחרונים (ופעם שניה בחודש יוני) בה מתקבלת פעילות מזג אוויר עם לחות ממקורות טרופיים, אשר מתאפיינת בטמפרטורות גבוהות ומזג אוויר שרבי לצד עננות מפותחת ופעילה עם גשמים וסופות רעמים. רצף כזה הוא חריג ובמיוחד בסוף האביב סמוך לתחילת הקיץ. רק ביוני 1957 היו שני אירועים נפרדים מסוג זה בחודש יוני (יש לציין כי מספר אירועי גשם ביוני יכולים לקרות מדי פעם אולם אז הם לרוב מפעילות קרה)".